söndag 16 oktober 2016

Veckobrev 41 - Rapporter, storköp och Västsvensk ekonomifika

Månadens fastighetsslakt har fortsatt och jag har dubblat min belåning. Jag tror visst att räntorna kan tänkas höjas men inte med fem procent på ett år utan jag tror det kommer ta tid. Jag är också ganska säker på att förvaltningsresultatet, kassaflödet och utdelningarna kommer förbli goda under lång tid framöver. Det innebär att när aktier i Hemfosa och Castellum faller med mellan 8-15 % på några veckor köper jag för allt vad tygen håller under förutsättning att jag tror på bolaget och känner mig bekväm med värderingen.

Bild: Pixabay.com
Castellum kom med delårsrapport där man berättade att förvaltningsresultatet per aktie ökade med 11 % och att man verkar på en urstark marknad med goda möjligheter att omförhandla hyrorna och dessutom berättar man att man tror sig klara av en försäljning av vissa oönskade fastigheter innan årsskiftet.

Från en låg nivå är jag nu uppe på en belåning på ca 7 % vilket fortfarande innebär att jag har rejält med torrt krut men jag tog i ganska bra ändå. Jag fyllde också på i en del preffar som fick sig en törn i veckan. Exempelvis var Oscar Properties Holding Pref B nere och studsade på 506 kr en månad innan utdelning om 8,75 kr och jag skopade upp allt jag fick tag i på 506-508 kr för mig, hustrun och moderns depåer. Det är en preferensaktie med sådana villkor att jag känner mig bekväm i att öka rejält på dessa prisnivåer och här är jag inte lika tveksam till värderingen som jag är på många andra "eviga" preffar.

I förra veckan hostade MQ ur sig en bokslutskommuniké som visade begränsat stimulerande siffror men om man läste mellan raderna kunde man uttyda att det var rejäl fart på skutan och skulle bara vädret eller dollarn närma sig konfektionsindustrins önskedrömmar skulle vi få se ett rejält uppsving bland de svarta siffrorna på sista raden. Jag är därför inte förvånad över att aktien efter en inledande tveksamhet då de mest ivriga lyckats läsa igenom rubrikerna senare lyckades klämma ur sig en riktigt behaglig uppgång på en annars ganska avvaktande marknad.

Västsvensk ekonomifika

Nästa vecka ser jag fram emot mängder av rapporter men innan jag förkovrar mig alldeles skall jag ringa runt och boka upp en plats för den Västsvenska ekonomifikan jag tidigare utannonserat. Idag är sista dag för anmälan och skulle det vara så att du inte hunnit anmäla dig ännu tror jag nog att vi med ett väloljat skohorn skulle kunna knö in ytterligare en plats i sällskapet. Jag är oerhört tacksam mot den som spred denna fika på facebook vilket fick det att rassla till ordentligt i mailen. Det här skall bli riktigt spännande.

Väl mött inom kort



Bildkälla: pixabay.com

6 kommentarer:

  1. Delar din bild av fastighetsbranschen. Har också passat på att öka i både Castellum och Hemfosa och även lite mindre fastighetsaktier som dragits med i nedgången.

    Fint initiativ med västsvensk ekonomifika på Sveriges framsida! Skulle gärna hakat på om inte bott utomlands.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du får helt enkelt gå och ta en kaffe och prata lite med dig själv den 26e för att kompensera att du inte kan vara med :-)

      Radera
  2. 26 är en dålig dag för mig/oss dessvärre men om det kommer fler tillfällen ska vi försöka vara med! Hoppas det inte dröjer till 2-årsdagen ;).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas vi kan köra igen men jag väntar med utvärderingen till efter fikat och ser hur intresset är när vi väl är på plats.

      Tack för visat intresse

      Radera
    2. Jag räknar kallt med att kunna läsa ett inlägg här om hur fika var.

      Radera
    3. Det är en klassisk lågoddsare att det kommer att komma ett sådant inlägg :-)

      Radera