måndag 17 oktober 2016

Impulskontrollproblem

Jag känner mig som en 5-åring med ordentliga svårigheter att inte äta marshmallown. Jag har inga pengar kvar att handla för men jag vill ändå ha fler aktier. Efter förra veckans uppsopning av fastighetsaktier och preffar ekar kassan tomt men när Kopparbergs idag åter igen dippar ned under 250 gick det av bara farten.




På lunchen beklagade jag mig för hustrun och nu får vi se om aktieabstinensen kan motarbetas och avhållsamhet kan vara ledordet ända fram till löning. Det kommer bli en svår utmaning, speciellt om jag skall pressa in de kommande veckornas utdelningar på kreditkontona istället för att shoppa upp dem.

Snacka ilandsproblem.


16 kommentarer:

  1. Det är precis därför jag inte ansökt om kredit för mina konton...

    SvaraRadera
  2. Jag har för närvarande en skarp belåningsgräns och det är att jag inte belånar portföljen till ett högre värde än jag har buffertsparande. På det viset kan jag alltid lösa lånet om någonting allvarligt skulle hända.

    Detta gör att jag i alla fall upplever att risken med belåning hålls i schack. Snart kommer dock portföljen nå en sådan volym att det skulle vara fånigt att hålla så mycket buffert och då får jag fundera på hur jag skall arbeta med belåningen men för tillfället fungerar det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur gör du om något utanför börsen tar delar av bufferten i anspråk?

      Radera
    2. Lägger mig i fosterställning och kvider :-)

      Nej, jag har olika lager av buffert och vid varje givet ögonblick klarar jag mig i något halvår på bufferten. Skulle bilen rasa och jobbet sätta mig på gatan samtidigt blir det tufft men då får jag klara mig utan bil ett tag och skära ned på det mesta.

      Man skall också vara medveten om att familjens nuvarande månadssparande skulle betala av belåningen på några månader och direktavkastningen skulle kunna betala av skulden på drygt ett och ett halvt år men allt kan givetvis hända.
      Belåningen är också av sådan begränsad volym att börsen kan gå ned långt mer än 50 % och jag har fortfarande utrymme så skulle livet krisa skulle jag ändå klara mig ganska länge innan aktiekrediten blir ett problem.

      Jag jobbar ganska mycket med hängslen och livrem helt enkelt.

      Radera
    3. Men om besparingarna går till att beta av skulder kan du ju inte samtidigt köpa nya aktier... så valet står mellan att tvingas vänta med aktieköp *nu* i brist på cash, och att förmodligen tvingas vänta med aktieköp *senare* pga skuldavbetalningar.

      I det läget väntar jag hellre med köpen nu så att jag har något att se fram emot senare :D

      Radera
    4. Där har jag ju hela tiden ett val att göra och om jag ser köplägen samtidigt som ekonomin i övrigt fungerar då kommer jag vänta med att beta av krediten till förmån för att köpa mer men under perioder är det stiltje och då slänger jag in pengar på krediten istället.

      Som nu i sommar efter brexit. Då kom det in en hel del extrapengar men börsen hade klättrat massor på kort tid och jag hade ökat krediten under brexitkaoset. Då passade det bra att beta av krediten igen.

      Radera
  3. Mm just att betala av kredit istället för att köpa aktier är det som gör att jag vägrar belåna portföljen:/

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Belåning är verkligen inte för alla. För mig är det huvudsakliga problemet den psykologiska effekten och därför använder jag kreditlinan som en plånbok i tiden. Jag har en belåning som motsvarar några månaders sparande men det är också efter att ha ökat rejält de senaste veckorna.

      För någon månad sedan var jag nästan nere på noll men så svajade fastighetsbranschen och gav mig preffar till ett hyggligt pris. När det handlar om sådana begränsade volymer vågar jag chansa lite.

      Radera
  4. Kanske dags att bli "hand core" och endast köpa aktier en gång i kvartalet (http://egoninvestor.blogspot.com/2016/07/sa-handlar-jag-i-aktieportfoljen.html) och inte ens logga in på depån i en månad (http://egoninvestor.blogspot.com/2016/10/minska-depaberoendet-inte-logga-in-pa.html)? :-)

    Skämt åsido, lycka till med affärerna!

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Egon

      Jag har funderat i de banorna men jag hade nog blivit knäpp om jag inte fick lov att titta lite på börsen. Däremot funderar jag på att ha en vit vecka någon gång snart :-)

      Det är inte helt sunt att lägga så mycket tid på börsen om man inte jobbar med det, som jag gör så du har nog rätt. Jag tittade dessutom nyligen på en portfölj jag helt passivt förvaltar åt en kompis och senast jag kikade på den var innan sommaren men den har gått nästan lika bra som min utan aktivitet.

      Det är för all del lite skevt att jämföra de två eftersom de har helt olika investeringsförutsättningar men det finns inget som säger att en långsiktig portfölj mår bra av en aktiv investerare. Snarare tvärt om.

      Radera
  5. Ha ha, ett av de skönaste inläggen jag läst på någon blogg!
    Min impulskontroll försvann redan då Kopparbergs fladdrade ner under 260:- då var jag snarast som den rödhåriga lilla tjejen I videon och krafsade I mig hela utan att vänta..
    Men jag är inte ledsen för det, snarare bara mer sugen att köpa när lönen trillar in och då kan man ju hoppas på 245 nivå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Kul att kunna glädja.

      Just när det kommer till Kopparbergs behöver man ju pyttsa in lite större summor för att inte courtaget skall bli galet så jag köper inte riktigt lika frekvent som med andra aktier men går kursen ned ytterligare eller stannar där den är ett tag till så plockar jag gärna på mig fler aktier när det finns utrymme.

      Radera
  6. Det där med köpbehov av aktier känns igen! Kan avvara ganska mycket för att få handla ett par extra aktier ☺️

    /Aktieflickvännen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aktieflickvännen får också vara med på Aktiepappans konto - Kul att ha dig här.

      Jag resonerar som så att det rimligtvis måste vara mer sunt att vara shopoholic på aktier än det är att vara det på konsumtionsvaror. Speciellt om man köper relativt trygga bolag. Men det är en fin avvägning mellan att försaka så det gör ont och njuta av sin växande portfölj :-)

      Radera
  7. Impulskontroll... you and me buddy, you and me! Alla har sina laster men det kliar verkligen i fingrarna när såna här lägen uppenbarar sig 😊 Mvh KTD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi sitter i var sin myrstack men man får bara inse att svängningar kommer och går :-)

      Radera