söndag 2 oktober 2016

Månadsavstämning september

Förvånansvärt ofta sammanfaller ett veckoslut med ett månadsslut och då passar jag på att underlätta för mig själv och sammankoppla mina två filosofiska utsvävningar månadsavstämningen med veckobrevet. Så även denna gång.


Bild: Pixabay.se


Ekonomi

Trots alla domedagsprofeter som predikat om säsongsmönster och vikande företagsvinster (inkl undertecknad) har börserna ångat på av bara den och min förhoppning om billiga aktier har än så länge grusats men det är lugnt; Jag fortsätter pumpa in pengar i portföljen och om ett decennium eller tre kommer jag må bra av det. OMXS30 är upp 1.46 % i september men det är ju inte allt som stiger och köpläge tycker jag mig alt se ibland.

Portföljutveckling

Totalt är AVL-index upp 0,97 % (+1,05 %) på månadsbasis och från årsskiftet ligger vi nu på +5,02 % (+4,01 %).

Mina samlade portföljer har utvecklats positivt med 1,31 % (+0,84 %) rensat för insättningar och låneökning. Sedan årsskiftet har portföljen en positiv totalavkastning på 15,25 (13,92 %) vilket är helt toppen.

Även om min portfölj inte borde hänga med i uppförsbacken känner jag mig ganska nöjd med att portföljen avkastat över 15 % i år när OMXS30 ligger på  -0,53% för helåret och AVL-index är upp 4,83 %. Helt klart acceptabelt med en överavkastning på 10 %. Låt oss hoppas att det håller i sig.

Sparande

Den här månaden fick jag det jag inte fick förra månaden men även om det blev en rejäl förbättring blev det ändå inget man skriver hem om varför månadens sparkvot, efter att jag ökat på säkerhetskontot med en liten slant, "bara" landade på 61,91 % (60,74 %) av nettot vilket ger en ackumulerad sparkvot på 64,09 % (64,39 %) på helåret. Det sjunker stadigt men jisses vad mycket bättre det går än vad jag hade räknat med. Från och med nästa rapport kommer ekonomin förmodligen vara jämnare på intäktssidan eftersom chefen har börjat slanta ut månadspeng på riktigt och det gör beräkningarna lite lättare men vi får väl se vad jag kan åstadkomma med detta.

Utdelning

Utdelningarna är ett kapitel för sig även om summorna inte är lika stora eller duggar lika tätt nu när lövhögarna växer på sig så innebar det lilla bidrag som mina amerikanska aktier skickade till mig att portföljens förökningsvilja täckte 1,54 % (14,38 %) av en månads omkostnader. På årsbasis har jag nu fått in tillräckligt för att täcka 12,78 % (12,65%) av ett års konsumtion. Försiktiga små steg närmare målet om 15 % och jag håller tummarna för att det skall gå att nå detta mål. Enligt prognoserna skall det gå men det blir förmodligen inte med många kronor tillgodo.

AVL-Portföljen

Jag har varit försiktig på köpknappen den här månaden vilket egentligen är fånigt för det går lite emot principen att det är tid på marknaden och inte tajming av marknaden som är viktigt. Jag har suttit med en långorder på Tele2 på 69 kr i någon månad och hade jag haft mer tid den 15/9 hade ett köp gjorts manuellt när aktien var nere och nosade på min önskade kursnivå men nu blev det inget köp den dagen så vi får se vad vi kan göra med nästa månad. Jag lyckades trots allt slå iväg ett köp innan vi gick in i oktober och portföljen blev en SAS Preferensaktie rikare.

Portföljen startade i maj och har idag 4000 kr i insatt kapital om man räknar in den 500-ing som sattes in för några dagar sedan. Tanken är 500 kr i månaden men första insättningen var på 1200 kr och vi hade en semesterinsättning på 800 kr vilka har petat upp insättningarna något. Utöver detta har vi fått 37 kr i avkastning vilket innebär 0,93%. Det är sämre än OMXS30 under perioden men med tanke på att vi ansamlar får vi räkna med lite lägre avkastning i början och det viktiga är att vi sparar. 4000 kr täcker ju ändå de flesta personers hyra sett på nationell genomsnittlig nivå vilket ändå är en trevlig buffert att ha om någonting skulle gå snett.

Livskvalitet

Den här månaden släpptes Laphroaigs nya specialare Lore vilken jag köpte på mig och det är en sann njutning och med lite tur kommer det en utvärdering så småningom. I början av månaden var vi på restaurang också och unnade oss godsaker en av de sällsynta lediga kvällarna vi lyckats skrapa ihop. Jag har oerhört svårt att hitta någonting att klaga på just nu och jag kan bara hoppas att det fortsätter så.

Hälsa

Jag har försiktigt dragit igång igen men jag skulle eventuellt behöva en penicillinkur mot latmasken men i väntan på att läkarna skriver ut en sådan gäller självplågning. Jag har dock lyckats hålla uppe promenadtempot och kommit upp i 328,822 steg vilket är ett snitt på 10,961 steg om dagen och en klart godkänd ansats med tanke på att målet är 10,000 steg om dagen. Sedan årsskiftet har jag promenerat ungefär 3.04 miljoner steg vilket innebär ungefär 213 mil. Det betyder att jag nu har gått från Göteborg till Bukarest. Min målsättning har under året varit att gå 266 mil vilket gör att jag kommer till Istanbul innan året är slut och det ser ut som om jag kommer komma dit redan i november om allt går vägen. Som det ser ut nu ligger jag plus över 300.000 steg jämfört med mitt mål och det är ganska trevligt.

Vågen är en besvärlig uppfinning och även om jag är duktig och sköter mina promenader säger vågen till mig att mitt överdrivna intag av socker och alkohol påverkar min vikt och jag vet inte om jag är benägen att tro på dessa lögner men tills jag bestämt mig kan jag redovisa att det där lilla siffermonstret berättar för mig att jag väger 96,6 kg vilket är 0,4 kg bättre än förra månaden men det lämnar fortfarande en bit kvar att färdas innan målet är i hamn. 1,6 kg på tre månader. I början av året hade jag skrattat åt en sådan lätt utmaning men nu är jag inte riktigt lika säker.

Summering

Livet är underbart och jag gör vad jag kan för att ta tillvara på varenda ögonblick. Jag hoppas att ni också gör det. Jag hittade en liten lapp där jag i början av året plitat ned vad jag hoppades på att hinna med under året och det var ganska diskreta mål. Bland annat var mitt portföljmål att öka med 22 %. För några månader frågade jag mig själv om det skulle vara möjligt för mig att öka med 50 %. Idag är portföljen värd 58 % mer än vid årsskiftet vilket är någonting jag inte ens i min vildaste fantasi skulle ha gissat för 9 månader sedan.

Idag är jag lycklig


Bildkälla: pixabay.com



2 kommentarer:

  1. Bra jobbat på samtliga fronter! Nästan 11000 steg om dagen, wow! Jag försöker verkligen men kommer inte över 9000... och nu kommer snart rusksäsongen och då blir man inte direkt motiverad att gå ut på långpromenad... äger inte ens en regnjacka :) hur gör du i höst, fortsätter som vanligt? Jag tror jag kör löpband på gymmet...

    Vågen har stannat lite för mig också... kan bero på att jag nallat godis från barnens stash.. :) eftersom jag vet att jag saknar disciplin har jag löst det genom att helt enkelt aldrig ha godis hemma. Sedan barnen började med lördagsgodis är det bitvis ett helvete att stå emot frestelsen att köpa lite för mycket och sedan nalla...

    Lycka (!) till i oktober!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker köra som vanligt under hösten men mycket beror på sällskapet. Det är oerhört svårt med motivationen om hustrun är trött och inte vill hänga med. Spöregnar det försöker jag åka till gymmet men lite dugg klarar mina yllerockar.

      Godis är hopplöst. Det finns en anledning till att jag tror på Cloetta på både kort och lång sikt. Beroendet är starkt i den här... Men man gör vad man kan. Saknas självbehärskningen får man straffa sig på andra sätt :-)

      Lycka till du med

      Radera