torsdag 13 oktober 2016

Spara en ny bil på sänkt bilförsäkringspremie

Jag har äntligen tröttnat. Det är ganska lätt att skriva om att man skall göra ditten eller datten och om man gör si eller så sparas en herrans massa pengar men att att göra det är desto svårare. Jag har i ett par års tid nu sett Moderna höja premien på min bilförsäkring och varje år går jag ut på Compricer och jämför bilförsäkring och konstaterar att skillnaden är 168 kronor per år eller någonting liknande och då tycker jag inte att det är värt besväret. Jag vet ju att Moderna funkar för jag har tyvärr provat deras skadehantering... Men...

Precis som så mycket annat håller inte det resonemanget i längden för det här året damp det ned en premieförnyelse med en rejält kryddad årspremie för en bil som bara blir äldre och mindre attraktiv för tjuvar och vandaler. Min vana trogen undersökte jag vad övriga försäkringsbolag erbjöd och det visade sig att ICAs försäkringsbolag erbjöd den billigaste försäkringen även om man inte räknar med att deras premie ger poäng. Dessutom får vi lägre självrisker.

Nu är bilen så gammal att det förmodligen inte är rimligt att ha försäkring på den överhuvudtaget men för den tryggheten betalar jag. Det handlar inte om att jag inte har råd att själv klara kalaset vid en eventuell skada utan tryggheten att slippa. Jag hade förmodligen haft svårt att sova med vetskapen att bilen var oförsäkrad vilket innebär att det är värt en utgift extra.

Ny försäkring tecknad och premien blev hela 1362 kronor billigare per år eller 113,50 kr/mån. Det är inga våldsamma summor pengar men jag har 30 år kvar till pension. Skulle dessa pengar istället investeras månadsvis fram till pension med de 11 % som OMXSPI har klättrat i genomsnitt de senaste 30 åren skulle det innebära att jag i pensionspresent får 257.288 kr.

z2036.blogspot.se

Tack för det televerket. Det är oerhört svårt att förstå vilken enorm effekt ränta på ränta kan ha men ovanstående visualiserar det ganska bra. 113 kr i månaden blir en ny bil i pension givet att vi bortser från inflation men även inkluderat den nya nuvärdesberäkningen som herr Thelenius har lagt till skulle jag säga att pengarna räcker till en ny bil men då är kanske min bilstandard lägre än er?

Låt inte de små utgifterna äta upp din pension.



Bildkälla: z2036.blogspot.se


6 kommentarer:

  1. Själv sänkte jag min bilförsäkring med 600:- när jag bytte bolag sist, så det är bra att hålla koll på höjda premier.
    Kan berätta att jag sänkte hundens försäkring med 2000:-/år, när jag bytte bolag då Agria hade höjt premien med närmare 1000:-! Snacka om högre hundförsäkring än bilförsäkring!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tryggpension

      600 kr i månad i sänkning? Det är mer än dubbelt vad min bilförsäkring kostar i månad :-) Skulle det vara per år är det fortfarande bra och jag applåderar din strävan mot frihet.

      Radera
  2. Försäkringar är ett aber. Kikade nyligen på att höja självrisken på en del av våra men det skulle bara göra marginell skillnad. Byter dock från volvia till Folksam kommande månadsskifte och det skavde av några fler hundralappar:)

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare Pengaregn

      Pengar är pengar och det är onödigt att ge bort dem i onödan men om inte självriskhöjningen faktiskt gör skillnad kanske det inte är värt besväret. Då kanske det finns andra områden som gör större nytta :-)

      Radera
  3. Hej AVL, bra inlägg!

    Och om du presterar lite bättre än index (vilket du säkert gör) kommer det att bli både en bil och en riktigt trevlig resa i present på pensionsdagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Aktiepappa

      Jag skulle inte våga mig på att anta att jag klarar av att slå index i 30 år men med tanke på att bilen jag kört de senaste 10 åren kostade mig 60k tänker jag att det kan finnas möjlighet för resa ändå...

      Radera