onsdag 19 oktober 2016

Rapportfloden igång - Investor

Idag kom så Q3 rapporten från Investor och innehållet var lika bekvämt som vanligt. Substansvärdet var 380 kr per den siste september och hade ökat med 12 % under kvartalet samtidigt som index ökat med 10%. Man konstaterar att man är nöjd med att ABB behåller Power Grids och att Erikson har problem. Det här är känd kunskap precis som vi redan vet att värderingen i Atlas Copco börjar bli ganska hög vilket gör att svenska industriaktier är som denna är ganska beroende av att vinsterna hänger på så morgondagens Atlasrapport ser vi fram mot.





Två negativa saker jag lyfter ut är att Permobils tillväxt sjunker som en följd av lägre efterfrågan i USA och att Aleris har lite problem med lönsamheten. Långsiktigt borde dock båda dessa problem vara övergående när engångseffekter i Aleris räknas bort och Permobil växer in i andra marknader.

På den positiva sidan konstaterar vi att Mölnlycke och resten av de onoterade innehaven växer på bra och levererar ett gott kassaflöde till portföljen och en personlig reflektion består i att de noterade kärninnehaven står för 316 kr av substansen och idag står Investor A i ungefär 312 kr. Det innebär att man inte bara får övriga innehav "gratis" utan man får också någon procent rabatt på kärninnehaven.

Med detta i bakhuvudet är det riktigt tufft att inse att jag bränt en hel del av min kassa på fastighetsdippen eftersom det vore mycket trevligt att kunna öka lite i Investor men det får komma när tiden för detta är mogen. För tillfället är Investor ett nästan marginellt innehav i min portfölj men jag har som intention att öka upp rejält det kommande halvåret om svagheterna i kursen håller i sig. För mig är allt över 15 % substansrabatt acceptabelt även om jag självklart gärna tar mer.

Vad tror du om Investor?


Bildkälla: investorab.se

6 kommentarer:

  1. Jag har dem i min Sverigefond som viktigaste innehav och kommer öka i aktien, helt klart köpvärd på lång sikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar investmentbolag i allmänhet men med Investors historia av fina utdelningar blir det ju ännu bättre. :-)

      Radera
  2. Hoppsan, på Avanza gavs informationen att rapporten skulle komma först på fredag. Då har jag kvällsläsning med andra ord, trevligt!

    Att bränna av kapital i rätt takt och på rätt ställen är sällan helt lätt, jag brukar trösta mig med att "alla investeringar är bättre än ingen investering" även om det såklart inte är helt sant. Har du någon utarbetad plan för hur/när du gör dina inköp?

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Humankapitalisten

      Jag fick nys om felet via twitter och så kom rapporten upp i nyhetsflödet men annars hade jag också varit sen på nyheten :-)

      Jag har egentligen inte någon plan men jag sitter just nu och plitar på ett inlägg om just detta för det behöver bli lite ordning och struktur tror jag.

      Radera
  3. För mig är högre substansrabatt inte nödvändigtvis synonymt med starkare köpsignal. Man måste fråga sig varför den uppkommit, beror det ex på dåligt ledarskap från investmentbolaget och/eller annan typ av risk som kan ha en negativ effekt på tillgångarna? Eller är det ex en felaktig prissättning av marknaden?
    Med Investor, som har mycket onoterade bolag i sin portfölj, blir det dessutom än svårare att finna köpsignal i substansrabatten för min del. Det är ju dock alltid trevlig att köpa bolag indirekt till ett lägre pris än vad de kostar på marknaden.
    /S

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har så rätt... Substansrabatt är bara enkelt men givetvis måste man ha koll på det underliggande precis som P/E är enkelt men inte ger en full bild av situationen.

      I Investors fall tror jag att marknaden inte riktigt håller med om alla värderingar i tillgångarna och att Wallenbergarna är så avogt inställda till att dela upp ABB och att det därför kan bli en lite högre rabatt än i många andra investmentbolag.

      Radera