söndag 23 oktober 2016

Veckobrev 42 - Rapportstress, Sprit och Köpångest

Den här veckan har präglats av en veritabel flod av bolagsinformation som har delat börsen mellan rapportvinnare och rapportförlorare som det så fint heter i media. Personligen har jag fått bekräftelse på att bolagen jag köpt aktier i har klarat sig ganska bra den senaste tremånadersperioden. Börsen är upp 1.3% och det börjar närma sig löning.


Bild: Pixabay.se

Igår skrev jag om mitt senaste spritinköp som var en flaska Laphroaig Lore och jag konstaterar nu att jag njuter mer av den än mina senaste tusenlappar i Kopparbergs men på lång sikt är jag övertygad om att båda köpen kommer bli bra och generera glädje även om den förra kommer vara av övergående natur medan den senare förhoppningsvis kommer generera glädje i decennier.

Förra veckan innebar en hel del köp i fastighetsaktier och preffar och jag plockade upp en hel del annat också så den här veckan har präglats av lite köpångest vilket jag skrev om i måndags när jag konstaterade att jag ibland lider av impulskontrollproblem. Jag skrev det inlägget efter att ha dubblat mitt innehav i Kopparbergs och ytterligare ökat på krediten så nu måste det vara lite återhållsamhet i relationen mellan mig och köpknappen annars riskerar det bli problem om vi får se en korrektion framåt jul för utan krut är det svårt att avfyra kanonerna och jag vill inte sitta här vapenlös om någonting gör att vi får turbulens på börsen. Vem vet vad som kan hända om USA höjer räntan eller om Trump vinner valet.

Nästa vecka är det dags för lön och jag har på ett bekvämt sätt lyckats höja min lön med 300 kr netto vilket alltid är trevligt. För några månader såg jag att det helt plötsligt börjat dras en parkeringsavgift från lönen och eftersom jag inte är sugen på att betala den gick jag runt i området och konstaterade att det finns gratisparkeringar vilka tenderar att vara lediga så jag meddelade sonika att jag inte skulle parkera på företagsparkeringen längre och eftersom vi är ett litet företag gick det väldigt lätt och smärtfritt att lösa.

Alla pengar är bra pengar och det känns oerhört poänglöst att spendera 300 kr/månaden helt i onödan när det räcker att gå hundra meter extra. Och jag kanske skall nämna att jag är timdebiterande konsult med näst intill fri arbetstid eftersom det alltid finns att göra och det är anledningen till att jag tar bilden till jobbet. Skulle jag åka kollektivt till industriområdet jag jobbar skulle jag sitta i trafiken drygt två timmar per dag men att köra tar ungefär en kvart. Jag sparar alltså två timmar och hela mitt sparprojekt går ju ut på att få pengar nog för att köpa tid och den tusenlapp det kostar mig att köra i månaden är klart värt 40 timmar extra fritid.

Ha en go söndag


Bildkälla: pixabay.se


6 kommentarer:


  1. Helt galet att arbetsgivaren tar ut parkeringsavgift för sina anställda. Samma sak gäller för mig, 280:- i månaden. Dock finns inget alternativ med parkering i närområdet annars hade jag följt ditt exempel.

    /Aktieflickvännen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som arbetsgivare har man skatterättsligt två vägar att gå där det ena är att ta betalt och det andra är att förmånsbeskatta och båda är dåliga men enklast för arbetsgivaren (och mest fördelaktigt) är att ta betalt.

      Jag hade aldrig valt bilen om inte det alternativet var så otroligt mycket mer fördelaktigt jämfört med kollektivtrafiken.

      Radera
    2. Precis, det är så illa att fröknarna på barnens dagis får avdrag på lönen för parkering. Det märkliga där är att parkeringen för oss föräldrar är fri men skatteverket tyckte att den fria parkeringen ändå var en förmån. Häxjakten började för 4-5 år sedan och vi alla har väl blivit drabbade nu på våra arbetsplatser...

      Radera
  2. Parkeringsavgift är enda sättet att få de som inte behöver köra bil till jobbet att ta sig dit på annat sätt. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle nog tro att det finns andra motiv bakom parkeringsavgifter än att få folk att låta bli att köra bil men det kan ju vara bara jag :-)

      Radera
    2. Parkeringsavgifterna är ju hyra till fastighetsägaren precis som kontorshyra, i jämförelse ruskigt subventionerad för att just locka bilister. Gällande skatteverkets häxjakt på parkeringsförmån som pågått senaste åren så är den däremot till viss del styrd från politiken för att få fler att välja bort bilen.

      Radera