tisdag 28 augusti 2018

Jag har fått nytt jobb

Här går det fort i svängarna. Jag sa upp mig i mitten av juli och började sakta men säkert söka lite jobb, uppdatera min profil på Linkedin och uppdaterade mitt CV. Det första jag gjorde efter att jag fått mina papper i ordning var att söka ett ledigt jobb på Skatteverket och tydligen finns det saker i mitt CV som är uppskattat för jag behövde inte söka fler arbeten för jag börjar på måndag.




Jobbet är inte väldans glamoröst och det är en fyra månader lång projektanställning men som chefen beskrev det så får myndigheten projektanslag för ett år i taget så de kan inte anställa folk för perioden efter årsskiftet. Det säger också ganska mycket om hur det är att arbeta på en myndighet. Här följer man reglerna. Om man inte kan säga att folk skall få jobba efter nyår så gör man inte det för en anställning är nämligen ett myndighetsbeslut med långtgående juridiska implikationer.

Spännande!

Jag hoppas så klart att jag får vara kvar ett tag för skatteverket verkar roligt. Det finns många uppgifter jag vill göra och den som känner mig vet att jag hade som roligast under skolgången när de skattejuridiska kurserna skulle avverkas. Av någon sjuk anledning tycker jag att skattelagstiftning är kul. Jag ser det också som en möjlighet att få in en fot på myndigheten för jag hade tyckt det var ganska roligt att arbeta som skatterevisor eller kanske handläggare på företagssidan eller något sånt.

En annan sak jag insåg i och med det här jobbet var att jag kommer tjäna tillräckligt under dessa fyra månader för att teoretiskt klara mig hela 2019 trots att lönen är ungefär densamma som den jag är van vid. Med den vetskapen spelar det ju inte så himla stor roll om jag får vara kvar eller inte för jag kommer ha ett helt år på mig att hitta någonting nytt. Det är en ganska skön insikt.

Vad tror du om detta?


Bildkälla: skatteverket.se

32 kommentarer:

  1. Stort grattis till ditt nya jobb Att välja Lycka. Grymt roligt :D

    SvaraRadera
  2. Gratulerar AVL. Spännande arbetsplats!

    Med vänlig hälsning
    myntaren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Myntaren

      För oss nördar kan det nog vara en ganska spännande arbetsplats :-)

      Radera
  3. Härligt, grattis. Det är en speciell känsla att bara kasta sig utför ett stup och försöka montera ihop en helikopter påväg nere. :) Något alla borde pröva minst en gång.

    Sa själv upp mig efter 16 år den 1 april utan att ha något annat i pipan. Uppdaterade oxo min LI-profil och...Börjar jobba på nytt ställe på måndag. :)

    SvaraRadera
  4. Skatteverket har typ världens bästa service. Spännande jobb! Grattis!
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Morsan

      Jag har också hört att de har en helt hygglig digital plattform (ur ett tekniskt perspektiv) så servicen kan nog hålla för tidens tand.

      Radera
  5. Grattis AVL! Jätteroligt. Kul kommentar att du kommer klara hela 2019 på lönen, vilken kung du är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Tack Fru EB

      Jag klarar inte riktigt om jag inte drar åt svångremmen rejält. Men jag är ordförande i bostadsrättsföreningen och spinninginstruktör också och så blir det några hundringar i månaden från bloggen också så med allt borde jag nog ha så jag klarar mig även om jag gärna ser att jag jobbar något litet under 2019 :-)

      Radera
  6. hrligt! grattis! ses vi kanske i krokarna trots att du kanske reser en del i jobb?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Erika

      Jag kommer sitta på kontor majoriteten av tiden så ser du mig är det bara att hojta till :-)

      Radera
  7. Vad roligt! Stort grattis till nya jobbet! :)

    SvaraRadera
  8. Grattis till nya jobbet!

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  9. Grattis till ditt nya jobb!

    SvaraRadera
  10. Vad kul, grattis! Det är alltid kul med lite omväxling så länge de nya kollegorna är bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Minimalistspararen

      Är kollegorna trista blir det inte mer än 4 månader och det skall jag nog överleva :-)

      Radera
  11. Hej, och grattis.

    Ingen av oss gillar väl att betala skatt i onödan, men med det sagt så är Skatteverket den statliga myndighet som verkar vara bäst fungerande, och man får snabba och insatta besked när man frågar någonting. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fondanalys

      Nej inte mer skatt än man behöver men jag betalar gärna rätt skatt så länge jag tror på politiken bakom (det finns väl alltid saker att ifrågasätta men på det hela taget funkar det tycker jag)

      Radera
  12. Grattis till ditt nya jobb, låter spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack

      Det är eventuellt ett ganska tråkigt myndighetsjobb men jag tror att det är precis vad jag behöver just nu.

      Radera
  13. Kul med nya arbetsuppgifter, hoppas arbetsolatsen också är bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Onevikinggirl

      Jag var där som hastigast i förra veckan och lokalerna verkar trevliga och de äldre kollegorna var trevliga så det blir nog bra.

      Radera