lördag 4 augusti 2018

En cava av det privatare slaget

Det säger en del om mina nuvarande alkoholvanor när det tar mig över två månader från det att jag vinner en flaska cava till det att jag öppnar och dricker den. Det skulle kunna vara så att man som småbarnsförälder inte måste instifta regler om ett alkoholfritt leverne för barnens skull; det kanske sker av sig själv?

Nu har jag i alla fall öppnat och druckit ur flaskan med det intressanta namnet Privat.


Det första som slår mig är att det finns oerhört många som uppskattar bubbligt vin mer än jag gör. Personligen har jag aldrig varit ett stort fan av bubbliga drycker rent generellt och när det kommer till alkohol tenderar jag att välja saker som smakar mycket (med reservation för att torra, vita viner och bitter smakar mycket men är smaker jag inte vanligtvis uppskattar). Jag är helt enkelt en person som dricker mer kraftfulla rödviner och rökiga whiskysorter än bubbligt vitt vin.

Med det sagt följer nu min upplevelse. För 109 kr får man en dryck som kyld passar utmärkt att inmundiga i goda vänners lag. En försiktig strävhet i en fruktig dryck gör att tungan krullar sig, lite som att dricka en riktigt kall, torr cider men med en krispigare och klarare karaktär.

Smakerna är de av friska frukter som gröna äpplen, citron och päron. Hade jag druckit det igen hade jag sannolikt valt att servera någonting till snarare än att dricka det som sällskapsdryck även om just denna cava faktiskt är så diskret att det funkar som sällskapsdryck. Jag tror att detta vin hade kunnat göra sig bra till en skaldjurssallad med lite fänkål och päron i.

På det hela taget var det en angenäm upplevelse även om jag föredrar bubbelviner av det aningen sötare hållet om jag nu skall dricka bubbliga viner men det har sannolikt att göra med att jag inte har särdeles stor erfarenhet av att konsumera den här typen av dryck.

Nästa gång blir det rödtjut jag skriver om för jag har bälgat i mig en flaska efter rekommendation från Utdelningsseglaren.



Bildkälla: systembolaget.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar