torsdag 5 april 2018

Dags att bli vegan

Då har dagen kommit när helvetet frusit till is, grisar börjat flyga och familjen Att Välja Lycka blivit veganer.

Nä riktigt så illa är det inte. Vi har bara konstaterat att vi efter ett år av sömnbrist, träningsbortfall och allmänt låg aktivitetsnivå i kombination med en högre grad av tröstätande har blivit alldeles för feta. I genomsnitt är vi överviktiga även om det mesta av familjens övervikt ligger runt herr AvLs midja. Pappa AvL har lagt en ettåring i extra vikt mellan naveln och ryggraden men fru AvL gnäller också på en tilltagande fluffighet även om herrn i huset har svårt att se det.



Skit samma. Vi har konstaterat att det är dags att gemensamt försöka ta tag i våra liv och försöka komma tillbaka dit vi var för ett drygt år sedan.

Nu är vi två som är hemma med en bäbis och även om det kanske är ovanligt korkat att säga det så måste väl ändå två vuxna klara av att ta hand om en bäbis samtidigt som vi tar hand om oss själva. Det är dessutom vår i luften så man kan vara ute stora delar av dagen och sinnesstämningen är klart bättre än den varit. Vi upplever redan att vi orkar mer och har mer lust att göra saker men...

Det finns en anledning till att vi gått upp och det är inte bara att vi sitter på den alltmer tilltagande baksidan så fort vi får chansen utan också för att vi äter som flodhästar och eftersom det inte är direkt sannolikt att jag kommer sluta trycka i mig ett överflöd av lättillgänglig näring är det enklare att justera hur energität denna flodhästföda är. Det är enkel mattematik att det är extremt mycket svårare att äta sig fet på sallad jämfört med att äta smör.

Så nu kör vi.

Vad är planen?

Jag vill verkligen inte förringa alla som äter vegetariskt eller veganskt för det finns många anledningar till det och sett ur ett samhällsperspektiv är vegankost förmodligen det enda långsiktigt hållbara men för mig är det ett straff. Jag behöver och vill ha mitt kött. Jag kanske ändrar mig under det här experimentet men allt annat lika kommer jag förr eller senare att återgå.

Planen är alltså att vi, så långt det är rimligt, skall äta vegankost under en period. Målet är 10 kg viktminskning och när det målet är uppnått skall kost och motion utvärderas. Eftersom jag är övertygad om att jag kan laga god vegankost samtidigt som jag definitivt kommer sakna det animaliska proteinet kommer detta sannolikt att motivera mig till att träna och motionera mer i syfte att snabba på viktnedgången.

Målet är också att vi fortsättningsvis skall äta mer vegetariskt totalt sett men jag vill kunna peta i mig en köttbit när andan faller på.

Vi kommer tillåta oss ett antal undantag men de kommer inte vara många.

När vi är på restaurang eller bortbjudna kommer vi äta det som bjuds. Vi kommer också tillåta oss att använda ägg som bindemedel om det underlättar vår vardag och vi kommer sparsamt använda mjölkprodukter när en rätt innehåller mjölkprodukter och vi behöver ett alternativ till grönsaksbaserade såser m.m. Vi känner att det är lite fånigt att byta ut mjölkprodukter mot växtbaserade alternativ eftersom vi inte planerar för vegankost som en livsstil. Då är det istället bättre att försöka planera måltiderna så att mjölk inte är en naturlig del i dem men skulle vi få för oss att göra tacos kommer jag vilja ha crème fraiche, en pizza behöver ost osv men det behövs ingen mjölkprodukt i en Dahl eller grönsakswok så det finns alltid alternativ.

Summering

Eftersom jag är kategoriskt värdelös på att fostra mitt sinne till att tycka det är rimligt att ta hand om kroppen behöver jag drastiska åtgärder. Nu är vi lediga och vi vill av olika anledningar äta mer grönt så varför inte.

Jag hoppas dock att jag skall vara klar med första målet redan till midsommar men vi får väl se. När jag nämnde det för fru AvL skrattade hon bara åt mig.

Har du några bra tips på vegansk mat mottages dessa tacksamt. Gärna med länkar till recept.

Må gott och njut av den stundande sommaren.

Not 1: Vi kommer inte begränsa vår dotters kost bara för att vi själva äter veganskt. Hon behöver fler kalorier än hon äter och hon behöver vissa näringsämnen i sådan mängd att jag inte rimligen skulle kunna förse henne med dem på en enkom växtbaserad diet.

Not 2: Det här har inte ekonomiska motiv bakom sig och jag tror inte att vår kosthållning kommer att minska våra livsmedelskostnader nämnvärt då vi kommer äta väldigt mycket färsk frukt och grönt samt välja från hela det tillgängliga spektrumet snarare än säsong. Dock kommer onyttigheterna minska och det kan på ett substantiellt sätt minska våra kostnader.





Bildkälla: freeimages.com

31 kommentarer:

  1. Spännande! Vår familj fattade samma beslut för några år sedan. Det har gett fantastiska resultat, både på midjemåttet och i matbudgeten. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Det skall bli spännande att se om jag orkar med

      Radera
  2. Vi kör vegetariskt men äter ägg/mjölkprod. samt fisk. Har själv inte ätit kött sedan år 2000 och är 36 år - funkar finfint.

    Här kommer ett rikigt grymt recept. Tips är att även riva ner lite parmesan i bolognesen.

    https://www.dn.se/mat-dryck/recept/bolognese-pa-svarta-linser/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket för tipset.

      Det kommer fortsätta figurera ost i min diet men sparsamt :-)

      Radera
  3. Svar
    1. Jag blir rörd av ditt förtroende för min viljestyrka. :-)

      Tyvärr kan du ha rätt men jag hoppas kunna spöa dina förväntningar.

      Radera
  4. Jag förstår inte varför folk tror det är dåligt, eller rent av farligt att ge barn vegetarisk/vegansk mat. Vår huvudsakliga kost(90%) är vegetarisk och vårt barn står sig oerhört bra på det. De roliga är att de som uttrycker oro kring vår kosthållning, har som standardrätt en härlig falukorv från scan och makaroner med ketchup. Yey, till det näringsintaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är i min värld enormt stor skillnad på vegetarisk kost och vegankost.

      Jag tvingar min dotter att äta så allsidigt det bara går men jag har svårt att få i henne tillräckligt med B-vitaminer, järn och kalk eftersom hon är mjölk- och äggallergiker. Skulle vi då köra en lakto- ovokost på henne skulle det i praktiken bli vegansk kost och då finns det inte på kartan att jag skulle få i henne det hon behöver.

      Så givet våra förutsättningar och att dottern är ett år gammal och inte äter så himla mycket, speciellt inte under perioder när hon får tänder, så kommer hon få äta leverpastejsmörgåsar och köttfärssås m.m.

      När hon blir äldre och man kan resonera med henne (och givet att hon växer ifrån allergierna) ser jag det inte som orimligt att gå över till vegetarisk kost.

      En sista kommentar jag vill erbjuda är att vi människor inte är skapta för att vara veganer. Vi måste få i oss B-vitaminer och det finns nästan uteslutande i animaliska produkter så på en evolutionär nivå är det inte vegankost som är svaret men med dagens möjligheter är det fullständigt rimligt givet att man vet vad man gör.

      Radera
  5. Jag lagar bara vegetariskt men äter kött om någon bjuder på mat eller om det inte finns bra vegetariska alternativ.
    Den här grytan är väldigt god:
    http://www.javligtgott.se/vegansk-renskav/
    Och det finns även många andra riktigt bra recept på den matbloggen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Minimalistspararen

      Tack för tipset. Skrollade igenom lite snabbt och det verkar vara en riktig guldgruva till sida.

      Radera
  6. Jag är själv mitt i en pågående process om att äta mer vegetariskt/veganskt. Den processen har hållit på i cirka 2-3 år. Nu är det ungefär 1 år sedan redan jag åt kött senast. Fisk har jag ätit vid några tillfällen samt mejeriprodukter när jag blir bjuden på middag eller är på jobbet. Min största anledning till denna övergång har varit att köttindustrin är fruktansvärd (spendera 1 timme på google och sök så förstår du varför) samt det du skriver "ur ett samhällsperspektiv är vegankost förmodligen det enda långsiktigt hållbara". Även våra barnbarnbarn bör få samma chans som oss och ärva en hållbar jord :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo att köttindustrin oftast är besvärande som företeelse håller jag med om.

      Det finns goda förutsättningar för att vi även i fortsättningen kommer konsumera mindre animalier givet att det här går bra.

      Tack för din kommentar

      Radera
  7. Är i och för sig vanlig vegetarian utan krusiduller men någon universallösning är det inte. Min vikt pendlar upp och ned över året från övervikt till hög normalvikt. Tror det är viktigare att kolla på innehållet, när och hur ofta man äter och undvika småätande.

    Soppor är generellt bra diet. Har provat sjukhussoppadiet som faktiskt fungerade (tappade 4 kg på 5 dagar) men kändes sådär roligt och var lite väl dyrt. Rostad majssoppa med chili och linssoppor brukar gå att laga veganskt och är dessutom oförskämt billiga. Man får i sig lagom mycket protein men samtidigt är de ju inte så mättande att man lägger på sig fler kilon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hade jag tillåtit mig mjölkprodukter hade inget förändrats. Det är inte svårt att bibehålla vikten eller gå upp en del om man dricker mjölk, vispar grädde till sin fruktsallad, käkar pannkakor och gratinerar sina grönsaker i goda ostar...

      Vi kommer inte bara utesluta animalierna utan planerar också att äta betydligt mer mjuka grönsaker för att ytterligare sänka kaloriinnehållet.

      Tack för tipsen.

      Radera
  8. Det här har blivit min nya favoritsoppa: https://www.bonappetit.com/recipe/curried-lentil-tomato-and-coconut-soup

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ninni

      Tack för tipset. Lovar att kika på det

      Radera
  9. Rekommenderar https://undertian.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Tack för tipset. Jag har gnabbats lite med henne gällande hennes uträkningar tidigare :-) men ja, det mesta hon skriver om är vegetariskt så där kan man nog hitta inspiration

      Radera
  10. Svar
    1. :-) Det tror jag inte på och personligen ser jag det mer som en religiös straffritual än någonting annat.

      Är man dum skall man lida...

      Radera
  11. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  12. Att bli vegan är bland det bästa jag gjort. Har inte ätit kött på 3 år och jag saknar det INTE. Det har dessutom en positiv effekt på både på hälsa och plånbok. Dessutom bra för miljön och djuren slipper lida inte minst. Besök Gustav Johanssons blogg http://www.javligtgott.se/, utsedd till Sveriges bästa matblogg och dessutom vegansk. Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för motivationen och tipset. Jag saknar det varje dag vid varje måltid och ofta däremellan men jag har ju nyss börjat. :-)

      Radera
  13. Kan verkligen rekommendera LCHF annars för att må bra och gå ner i vikt! Och innan jag får the shitstorm mot mig så är det verkligen inget man ska hålla på med kontinuerligt(köttindustrin är ju verkligen bedrövlig!), men i perioder funkar det fint, det har det i alla fall gjort för mig. Just nu är jag, som ni, inne på mer vegetariskt(har en tråd om det på forumet: https://svenskafire.se/index.php?topic=30.0) Det bästa med att testa olika dieter är att man inte blir lika noga med maten och inser att man kan klara sig på lite vad som helst =)

    Hälsningar,
    mrFIRE svenskafire.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det svåra med dieter tycker jag är att det är fånerier. Allt handlar om att peta i sig färre kalorier än man gör av med och för att det skall funka långsiktigt måste det vara en justering man kan acceptera långsiktigt.

      Hade det behövts hade jag kunnat acceptera att bli vegetarian eller vegan men LCHF hade jag nog inte orkat bry mig med.

      Men jag vill ändå tacka för tipset. Funkar inte det här får jag testa någonting annat :-)

      Radera
    2. Enig! Träning, kost o.s.v. är något som man måste sköta kontinuerligt och konsekvent. Och ja, allt handlar om kalorier in och kalorier ut. Däremot kan det finnas andra fördelar, som t.ex. att LCHF gör att man håller sig längre, får jämnare blodsockernivå och en bättre mättnadskänsla.

      Lycka till glömde jag förresten säg mitt förra svar! =)

      Hälsningar,
      mrFIRE svenskafire.se

      Radera
  14. Som alla andra skippade vi köttet en månad för ett drygt år sedan, 14 kg senare äts fortfarande vegetariskt (med ägg och ost, så inte vegan). Lycka till!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      14 kg är imponerande; speciellt om det är relaterat till kosten. Kul att höra att man kan lyckas

      Radera
    2. Nå, det var givetvis inte bara kosten, men med en lättare mage på insidan, blev det lättare att öka mängden aktiviteter och det minskade även magen på utsidan.

      Radera
  15. Jag har prövat att vara vegan under två veckor i mitt liv. Det funkade bra för mig men det var jobbigt med barnen. Nu kör vi mer på flexitarianspåret, dvs kött väldigt sällan. Det fungerar bra tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Vi kommer nog sikta på någonting liknande även om jag personligen vänder mig mot termen flexitarian :-)

      http://attvaljalycka.blogspot.se/2017/05/flexitarian.html

      Radera