fredag 20 april 2018

Rapportsäsong i full gång - Korta kommentarer

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Jag brukar försöka läsa igenom de flesta rapporterna från bolagen i min portfölj och jag försöker också hänga med på vad som händer på en bredare front men att hinna skriva om det är svårt, speciellt när det händer så himla mycket som mitt i en rapportsäsong när man får en handfull rapporter varje dag.

Några saker tänkte jag dock reflektera över när första veckan läggs till handlingarna.



Industri - ABB, Investor

ABB öppnade upp med en ganska bra rapport där vinsten ökade och orderingången höll god fart vilket tyder på att det ändå kan finnas lite kvar att kräma ur konjunkturen. Det känns också som en signal om att de övriga industribolagen i portföljen skulle kunna komma in hyggligt.

Investors rapport var en blandad kompott men jag tog främst med mig att det är ett stabilt aktie med en förhållandevis hög substansrabatt. Totalavkastningen var sämre än index men det må väl vara hänt under en kortare period. Man har köpt på sig lite mer Ericsson så nu är den positionen 4 % av portföljen. Dagens Ericssonrapport tolkas kanske som om bolaget närmar sig en vändning vilket skulle kunna göra att Investor kan börja tjäna lite pengar på bolaget istället för att förlora pengar. Det hade väl varit trevligt.

Fastigheter - Castellum, Hemfosa
Castellums årsstämma noterade jag ett mycket högt självförtroende hos VD och en allmän tillförsikt om 2018. Första kvartalets tillväxt slog bolagets ekonomiska mål om 10 % vilket gör att man än så länge levererar klart bättre än man lyckats med på ett bra tag. Kommersiella fastigheter verkar inte lida alls av en svajig privatbostadsmarknad, snarare tvärt om.

Det vittnar även Hemfosas rapport om som även den var stark. Resultatet var en aning svagare än sist år men det hade att göra med värderingar av gemensamma portföljer snarare än verksamheten. Uppdelningen av Hemfosa tuggar på och innan året är slut kommer vi förmodligen ha ett Nyfosa i portföljen också. Undra hur mycket de betalade för att någon skulle komma på det namnet åt dem.

Summering

I det korta perspektivet är jag inte särdeles orolig för den svenska ekonomin. Det taktar på bra, konjunkturen ser ut att hålla i sig och Ingves är fortsatt försiktig på räntemarknaden men jag tror nog att det riskerar att bli lite tyngre till hösten och det är väl en av de stora anledningarna till att jag håller lite hårdare i pengarna nu än tidigare.

En sak är säker och det är att det skall bli riktigt spännande att se vad resten av rapportperioden har att ge. Jag har än så länge inte köpt någonting i rapportperioden. Det enda jag köpt på senaste är en handfull Catena Media vilka jag köpte för några veckor sedan när aktien var på väg ned. Det är en rapport jag verkligen ser fram mot.

Bildkälla: freeimages.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar