torsdag 26 april 2018

Avl-portföljen köper bank

AvL-portföljen startade som ett projekt där syftet var att ni som läsare skulle kunna följa med på resan och se vad som kunde hända med en relativt liten summa pengar varje månad om man bara var långsiktig nog.



Definitionen av lång sikt är nu klar. Min dotter fyllde ett år alldeles nyligen och någon gång mellan det att hon blir 18 år och 25 år gammal tror jag att hon kommer behöva lite pengar. Om man sparar en femhundring i månaden borde man kunna se fram mot ca 300.000 kr i slutsumma tjugo år senare. Det borde förhoppningsvis räcka en bit på väg mot det egna boendet exempelvis. 20 år är alltså portföljens definition av lång sikt.

Nu till köpet.

Nordeas senaste rapport var bra men visade tecken på framtida frågetecken så aktien backade 3 %. Jag tror att det är rimligt att anta att de fyra stora bankerna kommer klara sig några år till även om det kanske blir press på bolånemarknaden eller om en lågkonjunktur kommer. Egentligen är det rimligt att flytta in Nordeaaktierna i en kapitalförsäkring och när det kommer till den här portföljen kan det hända att jag förr eller senare byter bank men i huvudportföljen kommer jag flytta in innehavet i en försäkring, inte byta aktie att äga.

8 % direktavkastning räcker som årsavkastning men med några procents tillväxt kan det bli en riktigt bra aktie att äga så jag köpte några till i förhoppning om många års fin avkastning.

Köp

Den 25/4 köptes 5 st aktie Nordea för 86,22 kr/st vilket summerades till 431 kr jämnt. Jag köpte också fondandelar i Nordnet Superfonden Danmark för 248 kr för att bredda lite. Efter köpen ser portföljen ut som bilden visar



I dagsläget har portföljen ett totalt värde på 14112 kr (insatt 13500 kr). 

Det har varit en tung period på börsen för den lilla portföljen men på lång sikt kommer det att bli bra.



Bildkälla: att välja lycka, nordnet.se

3 kommentarer:

  1. Grymt att kunna fylla på såna dagar, själv fyllde jag på i Resurs! :)

    Med vänlig hälsning Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är underbart att kunna fylla på i svackor. Synd bara att jag inte slog till i någon av de andra dalarna som var lägre... Men det är alltid lätt att vara efterklok.

      Radera
  2. 20-årsperspektivet är trevligt och jag har ungefär samma för mina barns sparande (20-30 år). Har separat KF för detta där jag sätter in hela barnbidraget varje månad och placerar i aktier och ETFer. Fantastiskt att se hur en månatlig summa kan växa till rätt stora belopp över tid. Har gjort detta i cirka 10 år nu och börjar så smått sörja att barnen rimligtvis ska få förvalta barnbidraget själva ganska snart. Gissar att dom inte kommer köpa aktier, men jag försöker iallafall tipsa om Disney, Coca-Cola, McDonalds och andra företag som dom kan relatera till. Kommer kanske börja med "månadens aktie" som Z2036 kör för att få sina barn intresserade av investeringar.

    MVH /GI

    SvaraRadera