torsdag 19 april 2018

Sagan om den skenande kursgrafen - banken har inte alltid rätt

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Jag blir ibland påmind om hur viktigt det är att inte lita på andra till hundra procent. Oftast är det bolag av olika slag som misslyckas på ett eller annat sätt. Ett ganska färskt exempel är den senaste Facebookskandalen men lite närmare mig fick jag nyligen åter igen möjligheten att ifrågasätta en av de banker jag anlitar.

I min värld är banktjänster heliga. Det ekonomiska systemet kräver att bankernas stabilitet inte ifrågasätts men så finns det banker och så finns det institutioner med banktillstånd och mellan dessa finns det ett gäng olika företag.

Avanza är en av mina favoriter när det kommer till tjänsteleverantörer. Deras kundtjänst är snabba och kunniga och deras kunderbjudande och kundupplevelse är svåröverträffbara men en innovativ bankutmanare får ibland tekniska problem. Ibland är de svårare och ibland är de av enklare art.

Det jag skriver om idag är av enklare art men det påminner mig om hur viktigt det är att öga sin egen data och att inte förlita sig på en enda tjänsteutövare. Det är nämligen inte bara Avanza, Nordnet och de andra utmanarna som har problem. De riktiga drakarna ligger också nere med jämna mellanrum, det kan vara svårt att få tag i kundtjänst, bankomater strular osv. Enskilda händelser kan man ursäkta, det får bara inte bli för många.

Till kärnan
För en tid sedan var det dags för en rad spännande bokföring att ske på mina konton hos Avanza. Som vanligt när någonting utöver det vanliga skall till är det någonting som strular. Den här gången var det kontograferna på ett flertal konton som fick fullständigt spel.


Ett konto upp över 30 %. Det var lite mer än det borde eftersom aktierna på kontot gick upp ungefär en halv procent totalt.


Nästa konto gick ned nästan 50 %. Det är kontot jag förvarar likvider på. Jag har en enda aktie på det kontot och den var upp nästan en procent.


Totalt visade Avanza att mina tillgångar hade ökat med nästan 4 %. Hade det varit sant hade det blivit en aningen mer lustfylld påsk än det nu blev även om jag hade det riktigt bra som jag hade det.

Det är tyvärr inte första gången det händer. Ibland justeras det automatiskt. Ibland måste jag be dem justera det och blir det inte alltid perfekt. Senast gick det sådär.


Detta är, förutom det faktum att jag investerar med hjälp av flera olika institut, anledningen till att jag inte lägger upp kontografer här på bloggen. De kommer vara felaktiga oavsett varifrån jag får dem.





Bildkälla: avanza.se

4 kommentarer:

  1. Jag har aldrig haft det problemet på Avanza. Det verkar riktigt skumt. Vad säger de att anledningen är?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Sånt här händer oftast när det är något speciellt som händer i portföljen. Exv när ett värdepapper splittas eller när man flyttar värdepapper på ett märkligare sätt än bara mellan konton.

      Radera
  2. Jag har en liknande graf från förra året, men ett rejält hack nedåt. Blir lika störd varje gång jag ser det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Du kan ju alltid be dem kolla på det och rätta till det

      Radera