onsdag 8 februari 2023

10.000 kr per månad för mat

Eftersom jag inte är riktigt som andra roade jag mig nyligen med att gå igenom familjens samtliga kostnader för 2022 och kategoriserade dem.

När det var klart kände jag att det hade skett en del livsstilsinflation sedan husköpet men när jag tog bort det som direkt relaterade till att inreda och renovera huset skulle jag säga att vi inte är särdeles långt ifrån den kostnadsmassa vi haft de senaste 10 åren.

Vi lägger mer på mat och en hel del på apotek/sjukvård under 2022 men i gengäld var bil/resor en låg budgetpost och lika så restaurang/snabbmat.

Nu när jag roat mig med att ta reda på vad vår tvåbarnsfamilj i en mindre tätort gör av med per månad och år vill jag jämföra oss mot andra.

Konsumentverket ger varje år ut beräknade referensvärden för kostnader hos normalindividen och normalhushållet.


I den går bland annat att läsa att vår familj skulle lägga 9710 kr/mån i mat. +/- några hundringar för luncher hemma och specialkost men runt 10 000 kr i månaden.

Vi är inte riktigt där ännu men vi är oroväckande nära med bara ett par tusenlappar tillgodo. Men då borde jag kanske notera att vår summa inkluderar allt som köps i en dagligvaruhandel så allt från blöjor till diskmedel. En del av de kostnaderna ligger på andra rader i konsumentverkets kalkyl och skulle lägga på ett par, tre tusen till på ovanstående och då blir det mer acceptabelt.

Nu tycker jag för all del att det finns saker de räknar konstigt på men så får det vara. Jag vet också att det går att konsumera mycket mindre och mycket mer än vi gör men vår totala månadsbudget inklusive amortering skulle sannolikt inte få den normala tvåbarnsfamiljen att höja på ögonbrynen särdeles mycket.

Om man däremot drar bort det som jag anser vara mer av engångskostnadsnatur så som möbler och större inredning (som min ganska exklusiva grill) skulle jag nog säga att det kräver ganska sparsamma individer för att hamna där.

Värt att notera är att det ju också finns statistik på faktisk genomsnittlig konsumtion hos statistiska centralbyrån. Länken går dock till undersökningen de gör avseende hushållens utgifter och det räknas inte som faktisk statistik men ligger ändå inom ett konfidensintervall på 95 %.

I den undersökningen gör hushållstypen sammanboende med barn av med 58 700 kr/mån (2021).

Det är mycket pengar. I konsumentverkets kalkyl skall vår familj göra av med 25 800 kr/mån exkl boende, resor och lite annat smått och gott. Det är fortfarande en hel del pesetas som skall lämna kontot varje månad.

Efter den här övningen känner jag mig mer som Oskar aka Farbrorfri än som en normalpappa men det känns ändå skönt att konstatera att vi fortfarande inte har svävat iväg alldeles för mycket även om jag tycker att kontona töms lite fortare nu än de brukade.

2022 var fortfarande ett onormalt år så vi får väl se vad som händer med ekonomin om vi någonsin får uppleva ett "normalt" år igen i familjen AvL.



6 kommentarer:

  1. Alltid intressant att jämföra sig med Konsumentverkets kalkyl. Vi avsätter 7810 kr/mån till ett gemensamt konto som täcker mat, hushållsprylar, hygien (dock inte alla min sambos produkter/smink) och barngrejer/kläder. Det täcker också sällanköp/utemat emellanåt. Enligt Konsumentverket ska enbart mat för oss 3 (2 vuxna, en 1,5-åring) kosta 7900 kr.

    Något som jag tycker de missat är förskoleavgift. Om det går att välja "All mat lagas hemma förutom lunch vardagar [barnen äter i skolan]" även hos barn <6 år så betyder det att dessa barn går på förskola/daghem, då borde en avgift för detta finnas med.

    Medier för 1910 kr/månad för oss tre låter otroligt mycket, och då betalar min sambo för både Spotify, Netflix och Disney+ (för eget bruk till 95%). Vi landar på 866 kr för bredband, mobilabonnemang (min och min sambos), 1x Spotify, 1x Netflix och 1x Disney+. Kanske ingår public-serviceavgiften i det också även om det dras automatiskt på skatten? I så fall får vi lägga till 216 kr/mån och landar då på 1082 kr/mån.

    Ska nog göra en jämförelse jag också och gå igenom alla poster :-) Brukade göra det förut! Tack för inspiration!

    /Arbetsplanen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det finns mycket att fundera på avseende deras beräkningar men jag gissar också att du och jag tillhör outliers i populationen som helhet... :-)

      Lycka till med din egen genomgång. Det låter som om det nog skall gå bra :-)

      Radera
  2. Sjukt konstiga siffror i den där tabellen du visade. Hur kan man lägga 10000 kr på mat om man är 2 vuxna och två barn inte och äter på restaurang varannan dag? Vi hamnar runt 4-5000 kr och då lever vi gott. Alltid hemlagat, matlådor givetvis till lunch och dottern äter i skolan, och nån gång i månaden tar vi takeaway, ofta indiskt. Kan inte heller fatta "media" 2500 kr. Varför har folk telefonabonnemang för kanske 399 kr i månaden? Vad är det för fel på Hallon, 99 kr? En telefon kan du ju köpa för säg 5000 kr sen håller den i kanske 3 år. Vi bytte nyss batteri på fruns iphone 7 XL, kostade 150 kr med frakt och då kom alla verktyg med. Telefonen blir som ny. Oavsett vilket är media för 2500 kr helt tokigt, hur lyckas man?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag börjar faktiskt fundera på telefonavtal för ett par hundra istället för det jag har för hemma har jag fruktansvärt dålig mottagning och likaså på många andra ställen också. I de lägena brukar det vara telia som gäller men hade jag bott kvar i Göteborg hade jag aldrig ens övervägt ett byte :-)

      Radera
  3. Det finns billiga telefonabonnemang för alla operatörer. Om det är Telias nät du vill åt så heter lågprisbolaget Fello. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte helt säker på att bolagen inte gör någonting för att begränsa de billiga alternativen. Just nu går jag på 3s nät med Hallon som leverantör. Fru AvL går på Tele2s nät med Comviq som leverantör och vi har båda avsevärt sämre mottagning på samma platser som de av våra vänner med samma nät men den dyrare avtalsvarianten har.

      Min täckning kan för all del påverkas avsevärt av att jag har en 6-7 år gammal telefon men det borde inte göra så stor skillnad för Fru AvL som har en avsevärt nyare modell.

      Just nu klarar vi oss men jag ser hur mycket starkare mottagning jag har på jobbtelefonen. Innan jag fick ny lur för några veckor sedan skilde det bara något år mellan jobbet och privata men leverantören var Telia och när min privata hade 0 mottagning fick jag ibland använda jobbtelefonen som hade full mottagning...

      Radera