söndag 13 november 2016

Veckobrev 45

Då var äntligen USA valet avklarat och vi kan äntligen pusta ut. I min värld är det tragiskt att de två kandidaterna som var tillgängliga ansågs vara det bästa som det amerikanska folket hade att tillgå men nu när valet är gjort får vi rätta in oss i den nya ordningen men det är alltid vår skyldighet att kämpa mot främlingsfientlighet och instängda åsikter så vi får väl se vart vi landar när röken lagt sig. Vi fick ingen brexitbörs men ett par hyggliga klipp fanns att tillgå även om jag missade de flesta. Nu så här i efterhand ser vi att ränteoron efter valet ger bättre möjlighet att köpa framtida kassaflöde i fastighetssektorn och jag utnyttjar alla svagheter i marknaden jag kan. I veckan blev det en handfull Hemfosa, Investor och några Cloetta för de sista slantarna vilket utnyttjade både Trumpsvackan och ränterusningen.




Hos familjen AvL händer det grejer. Jag shoppar nya, stora kapitalvaror nästan varje dag. Nu har ett skötbord införskaffats och i kombination med spjälsäng, babyskydd, babynest, barnvagn och en nästan ändlös rad andra saker man tydligen måste ha så känner sig nu både herr AvL och hans plånbok ganska slutkörda. Vi har ju ändå varit tvungna att skiljas från nära 1000-kr under den här vansinniga shoppingresan.

Man kanske skall nämna i sammanhanget att undertecknad har bedrivit en mer aktiv tiggerikampanj än både Trump och Clinton tillsammans vilket gjort utläggen mycket begränsade. Att dessutom förbereda sig och ge sig själv tid att hänga på blocket under en längre tid ger frukt. Man vet vad som finns och vad det borde kosta och det gör livet enklare.

Jag lyssnade på framgångspodden med Günther Mårder för ett tag sedan där han bland annat nämnde vikten av att köpa med eftertanke och välja sådana produkter som inte sjunker mer än nödvändigt i värde. Både spjälsäng och skötbord kommer jag kunna sälja, om inget märkligt inträffar, till samma pris som det jag köpte dem för. Det skulle innebära att priset för sakerna endast är den avkastning jag förlorar på pengarna och en hundring kan jag leva med att det kostar faktiskt.

Man kan givetvis inte ta för givet att man har massor av vänliga människor runt omkring sig som lånar ut saker eller ger bort saker men de flesta av oss har möjlighet att köpa begagnat vilket avsevärt minskar kostnadsbasen och ger möjligheter för ett friare liv.

Jag har också hört att det hjälper miljön att man handlar begagnat istället för nytt så jag slåss för miljön här och tycker att ni skall hjälpa till.

Nästa vecka skall det tydligen shoppas gardiner men jag förutsätter att det blir nya snarare än begagnade inköp och jag är också relativt övertygad att just dessa nymodigheter inte kommer sig av det väntade nytillskottet i familjen utan beror mer på att hustrun känner att herr AvLs neddragningar har pågått lite länge. Det var trots allt något decennium sedan vi skaffade nya gardiner. Men skall hustrun få nya gardiner skall jag ha en ny Investoraktie. Så det så. Lite lyx måste man unna sig i vardagen.

Vad lyxar du till det med i nästa vecka?



Bildkälla: pixabay.com


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar