lördag 5 november 2016

Veckans recept - Tomat- & baconpasta på 10 minuter

För några veckor sedan tog jag och hustrun en inte särdeles spontan långhelg och åkte på besök till svägerskan på Gotland. Vi såg på raukar, gick på stadsäventyr i Visby och njöt av gott sällskap mest hela tiden. En av kvällarna debatterade vi kvällsmålet och efter lite bollande av idéer kon svägerskan med en pastaplan som inkluderade tomater, lök och crème fraiche. Hennes recept byggde också på färsk, fylld pasta men eftersom jag är betydligt snålare än så tänker jag presentera en variant av detta men för den som önskar lyxa till livet lite och inte önskar göra egen pasta kan man givetvis köpa. Det var väldigt gott.

Tomat- och baconpasta

Bild: Ica.se

Det verkar som om höst och pasta passar mig ganska bra och strukturen vid tillagning är liknande den jag presenterade för ett par veckor sedan. Har man inte bråttom och känner att pengar och sparande är tråkigt är det bara att följa receptet men vill man öka sina förutsättningar till rikedom gör man vissa justeringar.

Receptet säger att man skall använda färdig tomatsås m.m. och det är slöseri. Jag väljer att finhacka ett par rödlökar och en klyfta vitlök som jag fräser i lite smör och lagom till att löken är glansig slänger jag i 4-500 gram grovhackade tomater av billigaste sort och steker tills tomaterna nästan är mjuka. Någon matsked tomatpuré, en halv tärning grönsaksbuljong och majoriteten av en stor burk crème fraiche bygger basen på en väldigt god men inte särdeles näringsfattig sås och det enda som krävs är att ingredienserna får koka ihop och sedan är det färdigt. Att knapersteka lite bacon och strössla över portionerna är frivilligt men jag tycker att det bidrar positivt till upplevelsen.

Ekonomi

Återigen hittar vi en rätt för under 10 kr/portion. Den som undrar över baconpriset kan vara förvissad om att jag inte skrivit fel. För några veckor sedan hade Willys erbjudande på 3 pkt bacon för 19.90 kr och jag köpte givetvis på mig några stycken och la i frysen.



Jag gjorde ett snabbt överslag vad som skulle hända med portionspriset om man köpte färsk pasta, cocktailtomater till ordinarie pris och varför inte slänga in en liten bit enrisrökt fläsksida som man kan hitta i charkdisken för runt 250 kr/kg. Det visade sig att det inte var särdeles svårt att komma upp i lite pengar.


Det är faktiskt ganska mycket godare att behandla sin livsmedelsbudget på det viset och det blev ju faktiskt bara 26,55 kr dyrare per portion. Men antag att vi gör det vid varje middag men givetvis är vi inte så orimliga att vi dessutom gör tillräckligt för en lunchportion dagen efter utan då äter vi mackor eller något annat billigt istället. Antag också att vi är två personer som äter middag 30 dagar/månad. De där 26 kronorna blir då 1539 kr/månad.

Fortfarande inte hela världen men låt oss som vanligt expandera det hela en gnutta och fråga oss vad det innebär om vi istället sparar pengarna i 30 år med 11 % genomsnittlig ränta?

Källa: z2036.blogspot.se
Vardagslyx i all ära men jag väljer hellre 3,3 miljoner kronor i pensionsportfölj än en "lyx" som efter någon månad inte kommer upplevas som en lyx längre eftersom det då blir vana.





Bildkälla: ica.se, att välja lycka, att välja lycka och z2036.blogspot.se


2 kommentarer:

  1. Haha, dessa inlägg är fantastiska! Kul att du delar med dig av dessa idéer och tankar, det är mycket bra inspiration till när jag själv ska laga matlådor och göra billiga middagar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du uppskattar dem. Det är min lilla mission, att ge mina läsare verktygen att leva billigt samtidigt som man kan leva bra :-)

      Radera