fredag 14 oktober 2016

Nyheter som ökar förutsättningarna för ekonomisk frihet

I natt såg jag två nyheter från portföljbolagen OHI och HCP som på olika sätt bidrar till den framtida friheten.

OHI berättade att nästa gång de ger oss pengar får vi 61 cent per aktie dvs en höjning med 1 cent motsvarande 1,67 %. Förväntad direktavkastning framåt är 7,3 % och jämfört med för ett år sedan får man nu 7 % högre utdelning vilket är oerhört starkt för ett fastighetsbolag som gjort det här i mängder av år.

Den andra nyheten var att styrelsen i HCP nu har beslutat att godkänna avknoppningen av ManorCare vilket är den fastighetsdel som anses vara osäkrare. Detta tror jag kommer säkra upp HCPs framtid och ManorCare kan, om företaget får ordning på sin verksamhet, ge en riktigt fin avkastning men till högre risk. Man får en aktie i ManorCare (QCP) per fem aktier man har i HCP och även om det hade varit trevligt så tror jag inte i dagsläget att det är aktuellt för mig att köpa fler aktier i det nya bolaget men jag tror jag kommer behålla de aktier jag får för att se vad som händer.

Jag tycker den här typen av nyheter är hyperkul att få så den här helgen går jag i Visby och småmyser över att jag blir rikare bara genom att tiden går.

Ha en underbar helg



Bildkälla: freeimages.com



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar