lördag 22 oktober 2016

Laphroaig Lore - Hur man firar en halv miljon

När det kommer till whisky är det som i de flesta av aspekter av gemenskap att smaken är som baken. Just detta ger också möjligheter till producenterna eftersom det finns konsumenter som är i behov av flera tusen olika sorters whisky och denna uppsjö gynnar inte bara oss entusiaster som kan tänka oss att dricka det mesta utan också oss aktieägare som gynnas av försäljningssiffrorna.




För en tid sedan skrev jag om min investering i Diageo och efter det skrev jag om en Ardbegwhisky eftersom Ardbeg är ett varumärke som ägs av Diageo. Den här veckan tänkte jag passa på att besvara en fråga jag fick av bloggrannen Fattigbonddräng. Han firar varje 50,000 kr som portföljen ökat med en skvätt whisky och nästa gång det är dags kommer han att komma upp i en halv miljon kronor och för denna episka gräns skulle man kunna tänka sig en lite mer speciell flaska att fira med.

Min personliga favorit och preferens när det kommer till whiskysmak är rök. Jag är oerhört förtjust i rökiga whisky som smakar lite som jag föreställer mig att det skulle smaka att slicka i sig askan från ett urbränt båtskrov (båten kan med fördel ha fraktat torkad frukt och vanilj, då blir det ännu bättre).

De bästa rökiga whiskysorterna hittar man enligt mig hos destillerierna på den lilla skotska ön Islay där du hittar destillerier som Laphroaig, Ardbeg och Lagavulin. Idag har jag bestämt mig för att prata om de relativt säkra korten men med en liten twist eftersom jag hoppas att min publik är ganska bred och kanske inte skulle uppskatta en allt för nördig genomgång av öns kvaliteter.

Laphroaig Lore

Jag tycker att destillerierna i allmänhet lyckas skapa riktigt bra och prisvärda standardutgåvor vilka inte behöver kosta en förmögenhet. De 10-åriga varianterna av Laphroaig och Ardbeg går på runt 400 -500 kr och lika så för den 12-åriga Macallan eller en klassisk 14-årig Oban. Dessa flaskor har starka poänger och fungerar alldeles utmärkt för vilken normal lördagskväll som helst och det finns inget som säger att man skulle uppskatta innehållet i flaskan mer bara för att priset steg, innehållet blev äldre eller mer speciellt och svårt att få tag i.

Dock tror jag att det skulle kunna vara så att om man är ute efter någonting lite mer speciellt för att fira någonting så kan det finnas ett värde i att välja en flaska som är en gnutta mer ovanlig än standard och då får man i regel betala några kronor mer och nedan följer en beskrivning av en möjlighet som erbjuds precis just nu och som kan förgylla ett firande.

Laphroaig Lore är en specialutgåva signerad 2016 och utgåvan är en NAS (No Age Statement). Man vet helt enkelt inte hur gammalt innehållet är men en liten skvätt i flaskan skall enligt destilleriet vara så gammalt som 22-23 år men man kan vara ganska säker på att det mesta är betydligt yngre än så. För den ganska rejäla prislappen 899 kr krävs det en behaglig dryck som kan rättfärdiga priset och det är upp till var och en att göra den bedömningen för sig själv men jag har precis beställt min andra flaska.

Jag tycker att Lore erbjuder en kraftfull men rund rökighet med stor fyllighet och lång eftersmak. Jag vet inte om jag kan säga att de ljuva tonerna av kola, svartpeppar, mörk choklad, torkad frukt och nötter är värt en extra femhundring men den styrka och kraft som de ädla dropparna levererar och den unika upplevelsen man får tycker jag är det.

Lore är en helhetsupplevelse. Den är rivig och kraftfull som de yngre där alkoholhalten på 48% slår igenom och rökigheten är potent och bara lätt avrundad men den är också sofistikerat åldrad med stora dofter och smaker av allt från torv och blommor till kola och kryddor. Den klarar, i mitt tycke, vatten riktigt bra och bygger smaker hela vägen.

Skulle jag poängsätta den här flaskan skulle det bli höga poäng vilket delvis speglar min relativa prisokänslighet gällande whisky, dels min fanatism när det kommer till rökiga whiskysorter men också det fantastiska hantverk från gubbarna på Laphroaig som ligger bakom denna rejäla men ändå förnäma utgåva.

Om det var jag som skulle fira 500.000 kr i portföljvärde skulle jag eventuellt välja att försena måluppfyllelsen med en femhundring och ge mig själv en lite för tidig julklapp. Tänk på att det är en begränsad upplaga och idag finns det ca 500 flaskor kvar i Sverige.

Lycka till med sparandet


Bildkälla: att välja lycka

16 kommentarer:

  1. En halv miljon borde rimligtvis firas med en halvpava ;-).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Göteborgshumor i sitt esse :-) (alternativt pappahumor)

      Radera
  2. Kul, vilket sätt att förgylla sparandet. Själv bjuder jag flickvännen på en något bättre restaurang, men ska även införa traditionen att fira varje 50.000-steg. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vid vilka intervaller firar du i vanliga fall med en middag? Det sättet tilltalade mig ganska mycket faktiskt...

      Radera
  3. Ett glas för varje 50000? skulle nog dö av alkoholbrist. Jag kör på en flaska i veckan för att fira om det går upp eller sörja om det går ned.

    Jag köpte något billigare "Redbreast 12 year", får se om den är bra... Inte någon rökighet där vad jag vet dock. Kanske får beställa en sådan där Laphroaig Lore nu då :)

    Hälsningar
    Häst i sydväst invest

    SvaraRadera
    Svar
    1. 400 kr för en irländsk blended. Inte riktigt min typ av whisky men förmodligen inte heller vad jag egentligen skulle kalla billig.

      Här har du vad jag kallar billigt :-)

      https://www.systembolaget.se/dryck/sprit/king-robert-ii-42401

      Radera
  4. Själv dricker jag extremt sparsamt med alkohol och om det skall firas så är det en bra champagne som gäller och nu kom jag att tänka på att jag vill investera i ett champagnehus. Får kolla hur man löser det. Tack för inspirationen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att dricka sparsamt tror jag är rimligt i de flesta fall. Champagne har jag verkligen ingen koll på vare sig ur investeringshänseende eller att dricka så där blir jag tvungen att passa. Hittar du någonting får du gärna hojta till...

      Man skulle kunna tänka sig att den här nya etfen kan innehålla en skvätt champagne men några specifika investeringar har jag inte koll på :-)

      http://www.etf.com/sections/daily-etf-watch/etf-watch-whiskey-fund-launches

      Radera
  5. Blev sugen nu och ska ta en zacapa xo som är min favorit för tillfället. Kan rekommendera zacapa 23 som nästan är likvärdig och mycket prisvärd. Trevlig kväll!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rom tillhör inte min preferenssprit så där får jag lita på vad du säger men jag skulle gissa mig till att de smakmässigt skiljer sig åt väldigt mycket.

      Trevlig kväll tillbaka :-)

      Radera
  6. Dricker också mer rom än whiskey men om det gäller whisky så väljer jag en som inte är så rökig. Håller med om att man bör prova tex Zaxapa XO istället för en fin whisky nästa gång. För övrigt så kommer varken Macallan eller Oban från Islay, utan från Speyside respektive Oban.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det krävs ett betydligt nördigare förhållningssätt till det svenska språket än jag lyckas uppbåda för att konstatera att stycket med Oban och Macallan syftar tillbaka till Islaystycket och eftersom det för mig är så grundläggande för en whiskydrickare tog jag mig inte tid att påpeka det uppenbara i att dessa inte var islaywhisky men jag tackar för förtydligandet.

      Utöver detta skulle jag nog vilja reflektera en sekund över att man inte kan välja rom som substitut för whisky men om man vill testa någonting annat än whisky kan man givetvis testa en av de bättre flaskorna rom precis som ni säger.

      Radera
  7. Tack AVL för tipset.
    Ska släntra över till systemet i veckan och höra efter om det går att fixa fram en flaska av den sort du rekommenderar. Så finns den hemma, när/om halvmillen infinner sig.



    Med anledning av kommentarer ovan så kan jag väl avslöja att det händer att alkoholhaltiga drycker konsumeras även vid andra tillfällen... fast berusad är det nog över tio år sedan Fattigbonddräng var.
    Champagne påminner för mycket om bubblor, och bubblor och ekonomi är lite vanskliga saker att kombinera ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan med fördel fixa ett konto på systembolaget.se och beställa drycken till ditt lokala bolag den vägen så slipper du gå till affären innan produkten finns där :-)

      Det kan du till och med göra från utlandet skåne om du vill :-)

      Radera
    2. Det verkar smidigt!
      Men jag är tveksam om Skåne verkligen funkar... Verkar som de kör med egenimport från Tyskland och Danmark där!

      Radera
    3. Jag litar på dig för jag har nog aldrig varit så långt hemifrån :-) Vad jag menar är att du borde kunna surfa i skåne men beställa flaskan till en butik i Sverige :-)

      Radera