lördag 15 oktober 2016

Veckans recept: Pasta med kantareller och parmesan

Som vanligt ställdes jag denna vecka inför situationen att jag hade riktigt ont om tid mellan hemkomst och behovet av inmundigande av föda och då kan man gå lite olika vägar för att tillfredsställa sina behov. Det här är ett mycket vardagligt men verkligt exempel på när jag lever under devisen "Att Välja Lycka". I den här situationen har vi en thairestaurang på det lilla torget några hundra meter längre ned på gatan och vi har en kvarterskrog tvärs över gatan. Att ringa och beställa och sedan ta sig dit för att hämta maten och komma hem igen med färdig mat kan klaras av på ungefär 20 minuter och två rätter för totalt 150 kr räcker till både middag och lunch för oss två men då kan man behöva koka lite mer ris till dagen efter.

Den här situationen uppstår tveklöst minst en gång i veckan och det verkar inte spela någon roll hur välplanerad jag försöker vara så står jag ändå där utan mål och mening och är så hungrig att knäna skakar men oftast faller då valet på att laga mat ändå. Det handlar sällan om ekonomi utan om näringsvärde, pengar, tid och smak m.m.

Bild: Koket.se

En sjyst pasta kan vara klar på 10-14 minuter och då får jag mat som är godare, nyttigare och billigare på kortare tid än hämtmat. Förutsättningarna för nedanstående är givetvis att du har allt hemma och personligen har jag små paket med förvällda kantareller i frysen som tar 2-3 minuter att tina vilket gör livet mycket enklare.


Självklart kan man göra sin egen pasta som det står i receptet och man kan gulla hur mycket som helst med maten för att det skall bli bra men man kan också göra så här.

1: Dra igång plattan på max och sätt på en kastrull med lite saltat vatten. När detta är gjort fyller du en vattenkokare och drar igång den och tar fram pastan. Gör andra steg så länge men men när vattnet kokar skickar du i pastan och kokar till al dente.

2: Sätt på platta två och sätt dit en stekpanna med rejält med matfett i.

3: Under tiden som plattan värms (Jag har keramikplattor. Har man häll kan det räcka att sätta på plattan senare.) skalar och hackar man en lök.

4: Lök och svamp i pannan och full fräs. Rör om ibland så att det inte bränner och efter ett par-tre minuter bör löken vara gyllengul och då kan man hälla på grädde. Lite i taget så reducerar grädden fortare och man slipper reda såsen. Du behöver inga 5 dl om ni bara är 2 personer utan 2-3 dl räcker och blir över. Reder du såsen kan man köra på ett par dl mjölk och någon dl grädde istället.

5: Under tiden som ovanstående sker river du parmesan. 30-40 gram räcker utmärkt om man inte blandar i det i såsen utan har det på pastarätten istället.

6: Häll av pastan. Rör ned den i såsen och sleva upp på tallrik. Strö över parmesan och eventuellt lite nymalen svartpeppar och varför inte någonting kryddgrönt från fönsterkarmen.

Finito.

Ni får själva lista ut när det är dags att stänga av plattorna och när ni bör diska men på 10-12 minuter bör ni kunna skaka fram en riktigt lyxig svamppasta och kostnaden är försumbar.

Ekonomi

Det här är en av de lyxigare rätterna jag skrivit om och jag hade ganska enkelt kunnat ta 150-250 kr per tallrik på en central restaurang för denna rätt om man lagt bara några minuter till på framställningen.


Dagens recept kostar 7,63 kr/portion men det är lätt att justera. Välj mjölk istället för grädde och red med lite majsstärkelse istället så blir priset 2,50 lägre.

Om vi utgår från mitt behov av mat fort och konstaterar att thairestaurangen tar 150 kr för 4 mål mat och jag skulle göra den här övningen en gång i veckan eller byta ut hämtmaten mot någonting som liknar ovanstående skulle situationen bli som följer. Pastan skulle kosta 30,52 kr vilket är 119,48 kr billigare än hämtmaten. Låt oss för enkelhetens skull avrunda detta till 120 kr och så gör vi detta 52 gånger på ett år. Då kan vi konstatera att månadens besparing blir 520 kr och alla arbetskamrater kommer bli gröna av avund när du visar upp din lyxiga matlåda.

Låt oss ta hjälp av herr Thelenius sparkalkylator och anta 11 % avkastning under de 30 år jag har kvar till pension. Då blir portföljvärdet i enlighet med nedanstående redovisning.


Jag har regelbundet diskussioner om hur man blir miljonär. Mitt svar är - Pasta. 1,1 miljoner kronor och det enda som krävs är att du istället för snabbmat några gånger i månaden ser till att laga mat vilket också spar tid. Tid som du sedan kan nyttja för att umgås med dina nära och kära.

Jag väljer pasta alla gånger av alla framför snabbmat om snabbmat är en lättjefull lösning på ett problem. Jag älskar thaikäk så det förekommer som en lyx hemma hos familjen AvL men då är det ett avvägt val som bidrar till vår lycka och vårt välmående.

Lycka till




Bildkälla: koket.se, att välja lycka, z2036.blogspot.se

2 kommentarer:

  1. Snyggt! Uppskattar verkligen dina recept.

    Inte så förtjust i svamp men det här frestar både magen och plånboken. Instämmer med ditt inlägg. Pasta och grönsaksbaserad håller mina totala matutgifter till mindre än 5 000 kronor per månad.

    Hur ser du på ris och potatis i jämförelse ur ett besparingsperspektiv?

    SvaraRadera
    Svar
    1. 5000 kr/mån. Du måste bo någonstans där det är riktigt dyrt. Jag käkar oftast kött och vi kommer inte upp i 5000 kr/mån på två. Jag skulle säga att du förmodligen skulle kunna spara in lite på maten om du ville :-)

      Jag är inte hundra på att jag förstår frågan om ris/potatis. Den råvara man kan köpa billigast är väl den som ger bäst råvaruekonomi. Pasta har för all del ett högre näringsinnehåll om jag inte minns fel så för den som verkligen vill räkna skulle man kunna beräkna kronor/energi men...

      Radera