tisdag 25 oktober 2016

Bud på Nordnet

Det är många bolag som faller för uppköpskniven nu och sist i raden av bud är ett bud på Nordnet som kom i morse. Jag äger inte Nordnet men hustrun har en liten slatt i sin portfölj och där får jag nog påstå att jag är ganska nöjd med utvecklingen från i somras när jag köpte en näve aktier för 25 kr/st i förhoppning om att Nordnet skulle vända.


Budet som styrelsen skall ta ställning till är på 37 kr/aktie och det känns sannolikt att styrelsen kommer rekommendera budet och även om jag kan bli glad för den fina uppgången på närmare 50 % på fyra månader så blir jag alltid lite besviken när jag blir av med ett bolag att bygga position i, ett bolag jag på lång sikt vill äga och ett bolag jag tror på. Den här vinsten är ju bara tur och jag kommer nu vara tvungen att arbeta för att hitta ett nytt bolag att sätta pengarna i.

Man kan inte få allt och jag är glad för att hustrun idag blev några tusenlappar rikare och så här i efterhand kan man gräma sig över att man inte satsade hårdare men det är alltid lätt att vara efterklok i backtradingsportens korridorer.

Grattis alla Nordnetägare. Hur hanterar du det här budet?


Bildkälla: nordnet.se

11 kommentarer:

  1. 50 % på fyra månader är riktigt bra det! Är inte ofta man gör sådana affärer. Jag är avundsjuk på att jag inte har några Nordnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är också lite avundsjuk på att jag inte har några sådana aktier :-)

      Jag kikade på det och just nu spekuleras det en del om en potentiell budstrid som skulle kunna höja buden men jag är osäker. Jag väntar på styrelsens utsago innan jag bestämmer mig tror jag.

      Radera
    2. Ligger också +50% på fyra månader nu. Lockande att tacka för sig redan nu, men även en eventuell budstrid lockar alltid. Mycket vill ha mer... Frågan är hur troligt det är att en budstrid uppstår. Kanske bättre att låta pengarna jobba på annat håll?

      Radera
    3. Hej Anonym

      Det är alltid svårt att säga. Jag tror egentligen inte att det blir så mycket mer men jag är inte sugen på att ge mig av riktigt ännu så jag inväntar i alla fall styrelsens utlåtande även om jag har svårt att se att det skulle bli ett negativt sådant. Men under tiden skulle det kunna komma någonting utifrån.

      Radera
  2. Jag är ägare av både Avanza och Nordnet och har en längre tid trevat efter anledning att bara äga ett av bolagen, det här känns som en riktig räkmacka för det beslutet. Dock gör jag som du, avvaktar något för att se hur det artar sig. Skulle dock inte bli besviken över att lämna över innehavet för 37 kr styck.

    Vi får hålla varandra uppdaterade om en eventuell budstrid!

    //Humankapitalisten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som någon påpekade i Avanza forum så äger väl köparna ~60% redan. Detta borde utesluta en budstrid.

      Radera
    2. "Budet är bland annat villkorat av att budgivarna når upp i minst 90 procents ägande."

      Detta gör väl att andra aktörer kan försöka sätta käppar i hjulet genom att handla på sig aktier och därefter försöka få till ett högre bud, även om det kanske inte direkt klassas som budstrid i direkt mening?

      Radera
    3. Läste nu igenom konversationen för dagen på Placera och såg att någon annan hade kommit med en liknande kommentar som min ovan. Ska bli intressant att se hur det utvecklar sig hur som, jag ser detta som en mycket nyttig erfarenhet.

      Radera
    4. Jag har sagt det tidigare men det tål att upprepas; snyggt jobbat Humankapitalet! Riktigt bra! Och som du säger så kommer detta ge dig ett ypperligt tillfälle att bara ha en nätmäklare i portföljen.

      Radera
    5. Nordnet budet är alldeles för snålt och lågt!
      Detta baserar jag på följande:
      1. I en värdering (P/E tal) relativt Avanza (Nordnet har mycket större tillväxtpotential med verksamhet i 4 Nordiska länder jämfört med 1 land för Avanza). Nordnet med bud värderas till P/E 17 och Avanza P/E 24,7 => Budet på Nordnet borde vara 45% högre alltså 54 kr!

      2. Pris/Substans (P/EK) värdering värderar Avanza till 9,04*EK och Nordnet till bara 2,75*EK - alltså 3 ggr högre!

      3. Pris per kund - Avanza värders till ca 19600 kr per aktiv kund - Nordnet bara 11900 på budnivån - alltså Avaza 64% högre. Samma relativvärdering ger då 61 kr per aktie !

      4. Budpremien på 25% är också väldigt låg jämfört med normala budpremier - man brukar säga 35-40% är en normal budpremie. Dessutom räknas ju premien utifrån en (omotiverad) svacka i aktiekursen vilket borde tala til betydligt högre premie.

      - Kära aktieägare håll hårt i era aktier ihop med mig och jag är säker på att vi får ett mer markandsmässigt bud. Se på andra transaktioner som Nordic Capital gjort - de lägger aldrig högsta budet direkt... utan har mer att gå på. Deras kalkyl flyger på en bra bit över 45kr per aktie.

      Nordnet visar 14% tillväxt September 2016/ Sept 2015, bra lönsamhet och har en unik position att ta kunder från bankerna framöver - P/E 17 är alldeles för dåligt.

      Radera
    6. Hej Anonym

      Tack för ett väl genomtänkt inlägg. Jag kanske tycker bättre om det för att det sammanfaller ganska väl med mina egna åsikter om budet men oavsett är det värt att fundera i dessa banor och jag hoppas du har rätt i att det kommer mer.

      Radera