fredag 28 oktober 2016

Så mycket jobbigt på samma gång - ABB, Novo Nordisk, Bravida

Efter Atlas och bankerna med fleras rapporter hoppades jag att det skulle bli en fri och ledig rapportperiod under vilken man kunde se tydliga mönster och visst är mönstren relativt tydliga men horisonten är inte riktigt så ljus som man kanske hoppades på.

Bild: Pixabay.com

ABB och Novo kom in, mer eller mindre, i linje med förväntningarna men det som slog ut dem fullständigt var deras spådomar om framtiden. ABB redovisade en riktigt svag orderingång och Novo guidade ned tillväxten rejält och aktiekurserna sjönk som stenar.

Bravidas rapport var bara lite generellt svag men det visar även det på konkurrens i en halvtråkig konjunktur.

Det är i de här lägena det är skönt att modern portföljteori föreslår att man skall äga många olika tillgångar för att sprida riskerna och även om ABB backade 6 % igår och Novo 15% idag så klarar sig portföljen ändå relativt väl även om jag börjar tveka inför månadsrapporten på tisdag.

Som utdelningsinvesterare har jag dessutom bufferten att jag mår bra i alla lägen för när mina bolag backar men jag fortsätter att tro på bolaget så kan jag känna glädje för att jag nu har råd att köpa mer framtida inkomst och kassaflöde. Jag missade botten i Novo på 224 kr men även på 235 kr innebär föregående års utdelning att man oförändrat skulle få 2,7 % i direktavkastning vilket redan där är nivåer man kan känna sig ganska bekväm med.

Jag fortsätter alltså, precis som tidigare, att köpa mina aktier och inkassera utdelning. Man kan givetvis också välja att alltid fokusera på det positiva. Cloetta klättrar över 4 % idag och det är fredag så jag skall nog åka förbi och stödköpa lite.

Ha en go helg



Bildkälla: pixabay.com

7 kommentarer:

  1. Det jag funderar mest på gällande novo är hur utdelningen blir 2017. Kan vi räkna med 6 dk?

    SvaraRadera
  2. Varför skulle vi inte kunna räkna med höjd utdelning?

    SvaraRadera
  3. Det är ju inte så att Novo helt plötsligt går kass. Vinsten ökar fortfarande, men långsammare än tidigare. Bolaget tjänar riktigt bra med pengar och köper tillbaka aktier. Jag tog en liten snittning idag. Min plan är att äga länge. Det sagt hade jag gärna sluppit att få 15% i baken idag, men så är det. Med en diversifierad portfölj blev tappet knappt en procent på mitt totala innehav. Kan leva med det.

    SvaraRadera
  4. Jag hoppas ingen här ägde Eniro Pref, åtminstone... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Nä den niten har jag tack och lov inte gått på.

      Radera
  5. Oerjan: Nej den har jag hållit mig undan. Använder inte ens den webbsidan, det var många år sen.

    Om man tror på Novo som utdelningsbolag kan det ju finnas en anledning att köpa nu på "rabatt" :=)

    SvaraRadera
  6. Novo går ju inte dåligt utan det man gjort är att man justerat tillväxtförväntningarna och då kommer automatiskt bolaget att värderas ned på nya förväntningar men man tjänar bra pengar och växer fortfarande så utdelningen är nog säker och jag skulle bli förvånad om den inte höjs med tanke på att det finns gott om utrymme för det.

    SvaraRadera