söndag 1 maj 2016

Sponsrad Video - Telia goes internet

Telia kör en kampanj nu där man syftar till att sprida nya tjänster och sprida medvetandet om internets förträfflighet och jag mår plötsligt lite bättre eftersom det säger mig att Telia strävar efter att ge mig mer pengar. Jag är sedan ett bra tag tillbaka aktieägare i Telia och senaste rapporten var ganska hygglig med bättre resultat än väntat. Sedan dess har det sprutat ut nyheter om nya digitala samarbeten och olika uppgörelser och krav från myndigheter i Euroasien osv.

Jag har varit, och är, en liten gnutta tveksam till aktien men det beror främst på utsikterna om framtida intjäning och möjligheter till utdelning. Den simplaste av företagsvärderingar görs genom att diskontera en statisk, evig följd av utbetalningar med den förväntade avkastningsnivån man önskar sig. Antag att Telias utdelning är evig vid 3 kr och jag vill ha ungefär 10 % avkastning på mina pengar över tid. Ja då borde jag inte köpa aktien dyrare än 30 kr. Skulle utdelningarna sjunka till 2 kr blir priset 20 kr osv.

Med en så dyster prognos skulle alltså aktien vara gravt övervärderad i dagsläget men jag tror egentligen inte att det är riktigt så svart eller vitt och det verkar inte ledningen hos Telia heller tycka, annars hade man sannolikt inte gått ut med nya samarbeten, nya kampanjer och nya innovationer för att bredda sitt utbud och ta marknadsandelar på nya och befintliga marknader. Budskapet i filmen är en tydlig signal att man är beredd att slåss för sin framtid och står redo att arbeta för att ligga i teknikens framkant.

Jag håller mina aktier och väntar med att köpa nytt för jag har många andra godisar som går före men skulle priset sjunka ytterligare 10-15 % kommer jag få riktigt svårt att hålla mig ifrån köpknappen oavsett om utdelningen nästa år förväntas bli 2 kr eller inte. Det kan ju också hända att de här nya produkterna kan bidra till att öka resultatet både på första och sista raden i redovisningen och det skulle plånboken må ännu bättre av.





Obs! Detta är ett sponsrat inlägg i samarbete med Telia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar