söndag 8 maj 2016

Veckobrev 18

Tiden går så fort. Om 12 dagar skall uppsatsen vara klar och om ett par veckor är jag klar i skolan efter nästan 7 år i skolbänken.

Ännu mer spännande är att det är sex månader sedan jag började blogga och ungefär ett år sedan jag bestämde mig för att ändra mitt liv och min livsinställning. Jag pratar sällan om den faktiska summan pengar jag har ackumulerat eftersom det dels är egalt för omgivningen men också för att begränsa riskerna för min familj. Dock ser jag ibland bland mina bloggrannar (framförallt bland de nyare eller de som inte haft så lång tid på sig att spara) att de nästan är ursäktande eller besvikna över att inte ha kommit längre. Känn inte så, var istället glad att du har börjat och är på väg. Det gäller även dig som inte bloggar utan har hittat hit för att du vill ta del av bloggens budskap för du har förmodligen redan kommit längre än många av dina vänner och bekanta bara genom att fundera på att förändra ditt liv.

Jag har förlorat mer på dåliga affärer än de flesta sparar privat under en livstid och jag har aldrig tjänat lika mycket som en svensk medelinkomsttagare men det viktiga är att använda sina kunskaper och erfarenheter till att komma vidare i livet och det är vad den här bloggen handlar om. Jag kommer även fortsättningsvis vara blygsam när det handlar om faktiska summor förutom gällande det nya projektet AVL-Portföljen vilken startade i veckan men jag vill att det skall vara tydligt att den här bloggen lika gärna skulle kunna vara startskottet för mitt sparliv eftersom det i stort sett är det.

Jag har alltid sparat men tidigare handlade det om några procent av nettoinkomsten upp till 10-15%. Min sparstrategi var att sätta av det som var över när nästa löning närmade sig och det rörde sig om någon hundring upp till ett par tusenlappar och det fanns ingen struktur eller plan. Att Välja Lycka handlar om inspiration och för att tydliggöra hur långt jag kommit på ett halvår tror jag att det är rimligt att kika på siffrorna.

När jag började på resan levde jag en livsstil som var att jämföra med ungefär 2000 steg om dagen i fysisk aktivitet. Jag hade ont och kände oro inför framtiden. Mina samlade ekonomiska tillgångar genererade en direktavkastning motsvarande de utgifter jag har under 26 normala dagar.

Bara sex månader senare, med kraftfulla åtgärder för att justera mitt liv kan jag nu, utan smärta, träna regelbundet och har åter igen en fysiskt aktiv livsstil. Jag har dessutom et rejält sparande där jag aktivt tar ansvar för min ekonomi och avsätter 57 % av min nettoinkomst till ett sparande som i dagsläget förväntas täcka utgifterna jag producerar under straxt över två månader dvs dubbelt så mycket som tidigare. Detta har jag gjort utan särdeles stora ansträngningar, vilket ni som följt bloggen vet, jag tjänar inte mer nu än för ett halvår sedan och jag har de facto sänkt riskprofilen i portföljen men sannolikt också höjt den förväntade totalavkastningen om man tar med i beräkningen vilka skitbolag och udda investeringsprodukter jag handlade i tidigare.

Med det här inlägget vill jag berätta att alla Kan, men det kräver Att man bestämmer sig och gör aktiva Val för identifiera vad som gör oss Lyckliga och därefter sträva i den riktningen.

Hoppas du mår bra och kan njuta av denna sista kristi himmelfärdshelgdag.



Bildkälla: Freeimages.com

4 kommentarer:

  1. Mycket bra och tänkvärt inlägg!

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
  2. Bra där, känner igen mig mycket i din resa. Det handlar som sagt om att bestämma sig och ha disciplin. Lättare sagt än gjort :)

    Dock en riktigt skön känsla när man nått en bit ekonomiskt så delar kan betala sig ekonomiskt. För tillfället nådde jag t.ex. en milstolpe att amorteringen på bolånet helt täcks av utdelningar. Sen rent fysiskt mår man ju bättre sedan man började ta tag i det "på riktigt", och där har min blogg hjälpt när motivationen falnat. "Hur ska jag kunna redovisa röda siffror i antal steg i månadsrapporten, vad pinsamt det hade varit. Ut och gå en runda!" :)

    Kämpa på med uppsatsen!

    /MA

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maxa Allt

      Det är enormt motiverande att skriva precis som du säger, man blir ju tvungen att visa upp resultaten.

      Kul att se att det går bra för dig också. Fortsätt så och lycka till

      Radera