tisdag 10 maj 2016

AVL-Portföljen tar plats i maktens korridorer

Jag pratar sällan politik varken här på bloggen eller utanför och det beror främst på att jag inte längre har samma intresse för politiken som jag hade när jag var yngre men också för att det inte är bloggens inriktning.

freeimages.com
Privat har jag valt att trampa ganska försiktigt runt politiska frågor för jag är familjens svarta får politiskt sett. Eller blå får kanske man skall säga. I ärlighetens namn saknar jag politisk partitillhörighet då jag uppskattar valmöjlighet men jag skulle inte bli förvånad om min mor kan recitera Det Kommunistiska Manifestet i sömnen och jag har gift in mig i en familj som på vissa områden är så röd att de andra grundfärgerna lika gärna kunde upphöra att existera. Jag älskar det för det ger mig möjlighet att ständigt utvärdera mina tankar och åsikter men för familjelyckans skull väljer vi att sällan prata politik här hemma även om det händer att hustrun väljer att gnola några rader från "De mördades fria republik" om jag har pratat för mycket ekonomi den senaste tiden.


Jag kan hävda att jag saknar politisk partifärg men det enkla faktum att jag tror på de kapitalistiska marknadskrafterna och känner starkt att individen ofta är kapabel att ta ansvar för sina egna förutsättningar gör att jag per automatik glider en gnutta höger och eftersom jag inte kontemplerar väpnad revolution vid varje måltid är det svårt att stämpla mig som extremvänster men tydligare än så tycker jag inte att det är. Jag vill påstå att jag försöker ta intryck från alla håll och bilda mig en egen unik åsikt.

Med detta sagt har jag till och från diskuterat med min ömma moder om livet, universum och allt och kan konstatera att vi inte alltid tycker samma och det gör just det här investeringsvalet så fruktansvärt mycket roligare. Jag förväntar mig att modern sätter kaffet i halsen när hon läser att jag nu har köpt in mig i Wallenbergsfären.

AVL-Portföljen har som bekant, relativt begränsade resurser, varför jag måste grunda mina investeringsbeslut i djupare analyser än vanligt även om jag oftast anammar den huvudlösa investeringsstrategin och låter känslor vägleda mig tillsammans med mina egensnickrade investeringsregler, vilket även kommer vara förutsättningen för dessa investeringar.

Det finns några typer av investeringsalternativ som erbjuder lite mer riskspridning och en större bredd än andra. Att köpa ett enda bolags aktier gör att man är ganska utsatt och eftersom det kommer ta mig ett drygt år att göra den här portföljen relativt väl diversifierad om jag köper ett nytt bolag varje månad väljer jag att "fuska". Fuska kan man göra på flera sätt exempelvis genom att köpa fonder, ETFer eller min favorit - Investmentbolag.

AVL-Portföljen köper svensk industri

1916 knoppades Investor av från SEB och är juvelen i Wallenbergfamiljens krona. Innehaven utgörs idag av en blandning mellan noterade bolag och onoterade innehav. Ett köp av Investor ger köparen en rejäl portion svensk industri där man får del av Atlas Copco, ABB, Eriksson, AstraZenica, SEB osv tillsammans med exempelvis de onoterade Permobil och teleoperatören 3 Skandinavien.

En anledning till att jag trivs med investmentbolag är att man diversifierar i en enda investering, man får del i en hävstång, man betalar oftast ganska låga förvaltningsavgifter och ibland får man tillgång till riktigt spännande onoterade innehav man annars inte skulle fått tillgång till.

Det finns givetvis mängder att säga om Investor men några av de viktigaste poängerna kan kan bringa fram är att den senaste tioårs perioden respektive femårs perioden har portföljbolagen vuxit så det knakat och kursresan har varit 8,61 % resp 16,32 % i genomsnitt per år vilket tyder på att de senaste åren varit behagliga. Utdelningen har ökat med 8,31 % resp 10,74 % och direktavkastningen är idag på runt 3,5 % vilket tyvärr är aningen lägre än de 3,7-3,8 som varit genomsnittet över tid men med ett rapporterat substansvärde för utgången Q1 på 344 kr och en, i det närmaste oförändrad aktiekurs och börsutveckling sedan dess borde innebära nära 17 % substansrabatt.

17 % är historiskt en ganska liten rabatt vilket kan innebära att vi får se en negativ kursresa i närtid men min filosofi, vilken jag delar med många, är att tid på marknaden är viktigare än att tajma marknaden. Givetvis skall man inte vara korkad när man handlar men jag är övertygad om att Investor erbjuder värde redan idag. Med 17 % rabatt får man Atlas Copco och Husqvarna "gratis" och den dealen kan jag acceptera.

Den senaste veckan har bjudit på en negativ resa på över 6 % och handlas igen på nivåer då jag känner mig bekväm med att trycka på köpknappen

Köp: 
2 st Investor A måndag den 9/5 för 278,2 kr/st. Total investering inkl courtage 558 kr. Förväntad utdelning 20 kr (3,58 %)

Portfölj 20160510:

2 st Investor A värde: 573 kr

Likvider: 642 kr

Totalt tillfört kapital: 1200 kr

Portföljutveckling: +15 kr eller +1,25 %

Nästa köp dröjer nog någon vecka eller två men yttrar sig läge har jag 642 kr kvar att handla för den här månaden.



Bildkälla: Freeimages.com

2 kommentarer:

  1. Handlade mina 2 st idag, för 272,60 kr/st utan möjlighet till utdelning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Adamski!

      Kul att ha dig med på tåget :-)

      Radera