tisdag 3 maj 2016

AVL-portföljen

För någon vecka sedan presenterade jag en ny idé, ett nytt projekt med syfte att inspirera.

Pixabay.com
Jag tror det är lätt att man som sparfanatisk ekonomibloggare glömmer att alla inte har samma förutsättningar. När jag var yngre gjorde jag valet att klara mig på ersättningen från a-kassan vilken grundade sig på en dåligt betald deltidstjänst istället för att sälja min skrotiga bil för några tusenlappar, sälja lägenheten jag köpt för ett par tusenlappar vilken då var värd närmare 15.000 kr och ansöka om hjälp från socialförsäkringssystemet. Jag levde på ungefär 6000 kr/mån under något halvår och för de pengarna skulle jag klara hyra, mat och alla andra utgifter och det gick utmärkt.

Det gnälls ganska ofta så att jag hör det, hur dåligt ställt man har det som socialbidragstagare, arbetslös eller sjukskriven och jag har verkligen förståelse för att det kan vara riktigt tufft. Vad jag inte kan ha förståelse för är att man gnyr för att man inte får tillräckligt med pengar men ändå kan man ha bredband, telefon och en drös dyra kanaler till tvn. Dessutom kan man röka eller snusa och när bidraget kommer skall man gå ut på krogen och dricka öl. Jag inser att jag nu riskerar att få mängder av griniga mail men jag vill då notera att det här är empiriska studier från min ungdom och gäller givetvis inte alla. Våra förutsättningar för att leva billigt har ökat dramatiskt bara på 20 år med alla begagnatbutiker, köp och sälj sajter, ökad konkurrens på livsmedelsmarknaden, elmarknaden osv. Det är lättare att spara på många områden i vardagen och om man tar tillvara på möjligheterna borde livet kunna bli enklare att leva.

Med detta vill jag hävda att det absolut största flertalet kan minska sina utgifter om man väljer det och spara en slant varje månad. Det handlar oftast om val, ibland svåra val. Vilket liv vill du leva nu och vilket liv vill du leva senare. För att förhoppningsvis förenkla valet för någon och för att påminna mig själv om de förutsättningar jag levt efter och som faktiskt inte är särdeles långt borta, är det därför min intention att varje månad spara en fast summa på bästa sätt jag kan och redovisa i realtid exakt hur det går.

AVL-Portföljen
Jag fick förvånansvärt mycket respons på min idé och ni läsare verkade vara delade i två läger. Ungefär hälften ansåg att det vore rimligast att spara en mindre summa för det skulle innebära att så många som möjligt kunde vara med i projektet och den andra hälften ville se en lite större slant i syfte att få portföljen dra iväg lite snabbare. Jag inser att det är en balansgång mellan att upprätthålla intresset hos alla och samtidigt göra projektet realistiskt.

Jag bestämde mig för att fuska och välja ett mellanting.

Varje månad kommer jag sätta in 500 kr eftersom det är en jämn och fin summa som de flesta borde kunna avvara och courtagekostnaden blir rimlig vid handel på de Svenska, Norska och Danska marknaderna. Utöver detta kommer jag anta att någon med ett aktivt intresse för sparande men med riktigt begränsade förutsättningar önskar sig pengar i födelsedagspresent och julklapp, att man kanske sparar en extra slant av semesterersättningen eftersom den tenderar att vara högre än den vanliga lönen och att det kan finnas andra tillfällen då det kommer in extra pengar.

Dessa extrapengar skall inte vara ofta utan ett par-tre gånger om året och då skall summan vara rimlig. Genomsnittssvensken gör av med 1700 kr extra i julhandeln (inklusive spädbarn) och låter man bli detta skulle man i teorin kunna avvara ytterligare 1700 kr till portföljen men jag arbetar för att uppnå balans i livet. Givetvis måste man få lov att köpa julskinka men några hundralappar borde man klara av att spara.

Och så kommer det vara. 500 kr i månaden med någon tusenlapp eller två extra om året. Vi får väl se hur det går. För att ge det hela en hygglig start har jag bestämt att initialfuska och sätta in 1200 kr på Nordnetkontot AVL-Portföljen då jag resonerar som så att jag kan sätta in 500 kr för april och dessutom kan jag peta in 700 kr extra eftersom jag fyllde 35 år för några månader och jag fick givetvis en liten slant då som jag ännu inte hunnit bestämma vad jag skall göra med.

Vi startar alltså maj månad med 1200 kr och du får jättegärna följa portföljen på Shareville men jag kommer också redovisa transaktioner och resultat regelbundet här på bloggen.

Tack för ditt intresse och lycka till

Bildkälla: pixabay.com

6 kommentarer:

  1. Äntligen!

    Jag var ju en av de som var på högersidan i lägret och ville ha lite större belopp. Mycket pga det du själv skriver ang. gnället från vissa låginkomsttagare medan man "lyxkonsumerar" - rent hyckleri är vad det är att inte ha råd att ge sina barn en frukt om dagen (http://www.unt.se/uppland/uppsala/krav-pa-frukt-varje-dag-ar-inte-okej-1831561.aspx) och sedan röka ett paket cigg om dagen och dra några öl på krogen (OBS, min egen fördom och delvis empiriska personliga erfarenhet :)). Än värre är att ibland är det faktiskt inte gnäll utan en förutfattad mening att det helt enkelt inte går att spara, att det är de "rika" förunnat. Många som går på akassa/bidrag bränner nog mer i absoluta belopp än vad badass-sparare gör... så bra att du tar tag i detta initiativ och visar att det visst går!

    Hur som helst, kul att se att din portfölj har exakt samma upplägg som mitt sparande till barnen, dvs 500 kr / mån och 500 kr extra på födelsedag och jul.

    Ett tips är att använda z2036:s Shareville-widget (http://z2036.blogspot.se/2016/04/shareville-widget.html) här så man kan kan se portföljen utan att dra iväg till Shareville-sidan!

    Lycka till!

    /Maxa Allt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Maxa Allt!

      Man kanske skall vara kritisk innan man ger för mycket kritik eftersom det finns extremt olika förutsättningar där ute men som jag skrev. Jag var rökare, med bil; jag var ung och festade rikligt och klarade mig på 6000kr/mån. Det hade varit svårt idag men det beror främst på att min hyra är 2000kr dyrare idag men eftersom jag slutat röka borde det med enkelhet täcka inflationen.

      Existensminimum är i gengäld 4679kr efter att hyran är betald och även om jag väljer att konsumera för mer än så i dagsläget är det högst marginellt och endast för att slippa vända på var enda krona.

      Tack för tipset. Det kommer att nyttjas när tid finnes. Morgondagen bjuder på uppsatsseminarium då jag får reda på om jag kan skratta eller behöver gråta lite.

      Tack för de motiverande orden

      Radera
  2. Sitter redo med ett nytt ISK med 1200 kr i likvider :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Adamski!

      Djupt imponerad. Du är min första följare och jag är stolt. Det här skall bli riktigt kul men för allt i världen, grunda dina investeringar på egna beslut och analyser men använd gärna mina tankar som inspiration.

      Lycka till

      Radera
  3. Jag var lite hård i mina ord, men det är skoj att provocera. Ibland hjälper det, ibland inte och då kan jag bjuda på att vara "rövhålet" :) Såklart är det olika för alla, men jag tycker att min andra poäng är viktig, att folk ofta själva tror att de inte klarar det och därför ger upp innan de ens kommit igång. Det kan vara att de tror att några hundringar inte spelar någon roll, eller så vet de inte hur de ska göra. Därför är det bra med bloggare som du som kan visa, motivera och förklara. Bara man skaffar en ISK och en indexfond med månadsspar så har man kommit minst halvvägs!

    Lycka till med uppsatsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket!

      Jag håller helt med och vill bara påpeka att i den här diskussionen är vi två som motiverar och inspirerar :-)

      Jag har mängder av exempel i min direkta närhet på människor som kapitulerat utan strid för sin egen framtid. Att tänka att en hundring inte spelar någon roll gör mig nästan fysiskt ont för slänger man in 100 kr/mån i z2036 kalkylator och räknar på ett 40-årigt arbetsliv kommer den där hundringen i slutändan vara över en halv miljon kronor. Det är ganska mycket högre pension man genererat på "bara" en hundring.

      Radera