onsdag 11 maj 2016

Mer gratis med Nordnet

För en vecka sedan gick Avanza ut med att man nu erbjuder courtagefri, dvs gratis aktiehandel till de som har ett sparande värt mindre än 50.000 kr. Det blev en succé om man får tro bloggsfären som kollektivt har skanderat Avanzas förträfflighet och det är väl ingen hemlighet att jag själv föredrar Avanzas plattform eftersom jag anser att den är mer lättillgänglig och grafiskt tilltalande men eftersom jag nu och då har föredragit Avanza har jag inte tillgång till den här gratishandeln och det samma gäller min hustru varför dagens nyhet slog mig rakt i hjärteroten och jag blev nästan tårögd av lycka.
Nu kan även jag starta en nybörjarportfölj.

Nordnets erbjudande är starkare!

Nordnet kontrar idag med att erbjuda sparare courtagefri handel på Stockholmsbörsen om det samlade portföljvärdet är under 80.000 kr men ett krav är att man skall vara medlem på Shareville också för att få ta del av detta erbjudande. Varför man skulle bli kund hos Nordnet och inte gå med i Shareville vet jag inte. Shareville är ett helt lysande sätt att sprida kunskap och information och leder till kollektivt sundare investeringar på lång sikt; det är jag övertygad om.

För en tid sedan var jag på Nordnets hållbarhetskväll och fick då rabattkuponger som gav 300 kr för den som blev ny kund och tyvärr kunde inte jag utnyttja erbjudandet men däremot kunde jag låta min närmaste familj göra det och därmed har hustrun och jag var sin nästan obefintliga portfölj på Nordnet. Som trogen läsare vet du att jag nyss startade AVL-Portföljen och det är i stort sett summan av min Nordnettianska förmögenhet. Detta innebär att jag från och med idag handlar courtagefritt så länge jag väljer "rätt" bolag och det gör AVL-Portföljen ännu mer rättvisande och spännande eftersom den nu verkligen speglar de förhållanden som gäller för en nybörjarsparare.

Lycka till med sparandet


Bildkälla: Shareville.se

4 kommentarer:

  1. Ja nu blir jag ju faktiskt en smula sugen på att öppna ett litet sparande hos Nordnet också. Hur ligger dom till courtagemässigt på USA handel?

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Courtagenivåerna är jämförbara på alla områden. Nordnet avrundar inte. De är aningen dyrare på USA har jag för mig men billigare på Europa.

      Radera
    2. Vad innebär det att dom inte avrundar?:)

      MvH Pengaregn

      Radera
    3. Nordnet avrundar inte courtaget vilket innebär att om du köper aktier för 568 kr får du betala 1,42 kr (568*0,0025). Detta är med minicourtage. Detta är att jämföra med Avanza som avrundar till närmaste krona vilket innebär att du i ovanstående får betala 1 kr. Det är inte många pengar man sparar men det är en sån där sak som har satt sig på minnet :-)

      Radera