lördag 21 maj 2016

Veckans recept - Filippinsk kyckling med morot & zucchinipasta

Förra gången jag publicerade ett recept var det pasta och kommentarerna följde att pasta gjorde det svårt att hålla vikten varför jag följer upp med ett nyttigare alternativ. I födelsedagspresent fick jag en liten mackapär som heter Spirello med vilken man kan riva grönsaker till långa strängar och jag har testat den några gånger och tycker att det är ett kul alternativ. En morot och en zucchini kan man göra till pastasubstitut för hela familjen. Det enda att tänka på är att zucchini krymper en hel del.

Jag vet inte om namnet filippinsk kyckling är helt rättvisande eftersom om du söker på filippinsk kycklinggryta får du upp vad jag tar inspiration från men det nedanstående är inte helt nära. Som parentes kan nämnas att jag hittade svensk hel kyckling för 29 kr/kg i butiken i veckan och nedanstående rätt är ett resultat av de små bitarna som var kvar efter två, tre måltider där de andra delarna nyttjades.

Filippinsk kyckling med zucchinipasta 2 portioner

Pasta:
1 morot
1/2 zucchini

Sås:
100-150 g kycklingbitar
1 gul lök
1 brk crème fraiche 15%
100 g champinjoner
grönpeppar

Skär kyckling och lök i bitar och champinjoner i kvartar. Använder du grillad kyckling som jag gjorde räcker det med att steka lök och champinjoner en stund och sedan hälla i övriga ingredienser i pannan och krydda med grönpeppar efter behag. Jag hade också i några matskedar av kycklingspadet som blev efter att jag ugnsgrillat kycklingen men det går lika bra med lite buljong.

"Pastan" behöver bara ett par minuter så det kan du lösa ganska sent i processen.

Måltiden tar 10 minuter att göra och priset är försvarbart. Om man dessutom ser i tabellen nedan ser man att kalorimängden är okej. Skulle man valt 34% crème fraiche och vanlig pasta istället skulle måltiden nästan dubbla i kalorimängd varför det här är ett trevligt sätt att ta tillvara på rester, vårda plånboken och begränsa multipelexpansionen runt midjan.



Lycka till och smaklig måltid.


Bildkälla: konsumenttest.se & Att Välja Lycka

3 kommentarer:

  1. Kan du inte skapa en annan blogg om du ska skriva om annat än ekonomi här?

    SvaraRadera
  2. #1.
    Varför anser du att han ska göra det? I titeln står det klart och tydligt att det inte enbart gäller ekonomi, utan även hälsa och nöje.
    Enklast är väl att skippa de inlägg som inte passar dig.

    SvaraRadera
  3. Hej A1 & A2!

    A1: Jag tror du har förstått syftet med bloggen fel och dessutom har du definitivt inte förstått arbetsinsatsen bakom att driva en blogg.

    Tyvärr verkar det som om du inte heller ser den ekonomiska grunden i "Veckans Recept". Det är i allra högsta grad ekonomiskt relevant att kunna laga mat för en femma per person om man planerar att bli ekonomiskt oberoende i framtiden. Om man dessutom lagar mat som begränsar midjemåttet kommer förbrukningen att minska och om du äter mindre kostar det mindre givet oförändrade kostvanor.

    Svaret är således Nej - Jag kan inte starta en annan blogg för att skriva om ekonomi eftersom det definitivt ryms inom ramen för den här bloggen vilket A2 på ett förnämligt sätt poängterade.

    Tack A2 för stödet.

    Ha en bra avslutning på veckan båda två. Tänk fina tankar.

    SvaraRadera