tisdag 31 maj 2016

Due diligence på Starbucks

För ett tag sedan satt jag på ett lokalt Starbucks tillsammans med en god vän och vi kom att diskutera ekonomi som följd av en uppfräschning och återkoppling. Ni vet det där som artiga människor ägnar sig åt när de inte sets på ett tag. Hur mår du? Vad jobbar du med? Hur mår familjen?

Det ville sig inte bättre än att jag fick veta att som följd av en rad bråkiga omständigheter hade familjen det tillfälligtvis lite tight på den ekonomiska fronten men det jag tog med mig från samtalet var någonting min vän sa som förklaring på hur de senaste månaderna hade varit.

Som följd av de mycket snålare ekonomiska förutsättningarna hade de umgåtts mer, ätit mer hälsosamt och godare och deras relationer hade växt. Detta var till följd av att ekonomin var så tight att de var tvungna att planera sina inköp vilket gjorde att det numer alltid fanns mat hemma. Detta hade lett till ett ökat umgänge vid måltiderna då familjen lagade mat tillsammans och avnjöt skapelserna i frid och frihet. De passade dessutom på att utnyttja gratis underhållning mer. De tog långa promenader, besökte olika lekplatser och lokala sevärdheter. Gick ut i skogen och plockade blommor, grillade korv, byggde kojor, hade skoj.

Jag tycker det är fantastiskt att höra att trots sämre ekonomiska förutsättningar eller kanske som följd av dessa förhållandena fokuseras sammanhanget till någonting som kokar ned till ett mer positivt förhållningssätt till livet. För en tid sedan skrev jag "umgänge är en underskattad sparform" och det här knyter an till just det. Matlagning kan vara terapeutiskt. Att noga välja sina råvaror och i gemenskap tillaga och äta dessa är ofta mer ekonomiskt än att köpa färdig mat eller gå ut på lokal för sin måltid och den här typen av kosthållning tenderar att vara mer hälsosam och dessutom är det ett enkelt sätt att få mer tid att umgås med familjen, lära barnen laga mat, råvarukännedom osv. Att kreativt hitta billigare vägar att umgås ger ofta mer tid för själva umgänget och det är ofta det som är viktigast. Inte hur mycket aktiviteten kostar. Många fördelar med att tänka ekonomiskt helt enkelt och en påminnelse att pengar sällan är det viktigaste i livet.

Ta hand om dina närmaste.


Bildkälla: freeimages.com

4 kommentarer:

  1. Just maten och matlagningen skulle jag mycket gärna ändra kurs på. I dagsläget handlar och äter vi mat bara för att vi behöver få i oss näring (lite överdrivet). Men precis som du skriver tycker jag det vore underbart om man kunde få det till något man gjorde tillsammans, inte som något nödvändigt ont utan som en mysig/trevlig/kul aktivitet hela familjen gör tillsammans. det ska nog ta mej tusan bli ett av målen för 2016 att bli bättre på detta!

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tiden är ju en viktig faktor och att barnen får "hjälpa till" innebär sällan att det blir mycket hjälp men det är en umgängesform som vida slår TV och det håller barnen sysselsatta... Men givetvis kan det vara svårt att få till det har jag full respekt för.

      Tack för din kommentar och lycka till. Jag håller tummarna för att det skal bli bra.

      Radera
  2. Tror att ekonomisk kris kan gå åt två håll: antingen uppstår slitningar i relationen för att man inte klarar av när den ekonomiska pelaren blir bräcklig eller så för det - som i fallet du beskriver ovan - människor närmre varandra. Det jag tycker mig ha märkt är att det blir meningsfulla samtal och högre kvalité på umgänget med vänner och släkt när man ses på hemmamåltider istället för att fika och äta ute. Man håller samtalen ytligare och mer allmänna när man ses på lokal där det är mycket folk och rörigare miljö.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålcoachen!

      Jag kan bara hålla med i allt du skriver. Jag tror att ekonomiska påfrestningar kan vara "bra" till en viss gräns men för hårt tryck är förmodligen oftast skadligt men gränsen går på olika ställen för olika människor.

      Jag föredrar sociala sammanhang i hemmamiljö om jag får välja men i just det här fallet gick det bra ändå :-)

      Tack för din kommentar

      Radera