torsdag 8 september 2016

Nyhetskonsumtion och hållbart investerande

Jag konsumerar förhållandevis lite nyheter. Jag har inga tidningsprenumerationer och jag ser aldrig på TV varför det enda jag får mig till livs är ekonominyheter och det man kommer i kontakt med på sociala medier och via löpsedlar. För mig räcker denna konsumtion för att veta att människor lider, det förekommer krig och svält, politisk oro finns överallt och global uppvärmning och naturkatastrofer är med i varenda tidning.


Pixabay.com

Jag behöver inte betala för att ta del av eländet och jag har aktivt valt bort så mycket av nyhetsrapporteringen jag kunnat för att minska nyheternas negativa inverkan på mitt liv. Men som sagt försöker jag hålla mig lite uppdaterad gällande de ekonomiska förutsättningarna i världen och då spiller det ofta över lite annat. Nu senast har jag kunnat konstatera att översvämningarna avlöser varandra i USA och vad det beror på kan man spekulera i men det är ovidkommande för denna dags författande även om man skulle kunna föreslå global uppvärmning som del av orsaken. I det läget kommer jag ofta till att reflektera över investeringars påverkan och på vilket sätt vi genom sunda investeringar kan bidra till framtiden.

Jag har tidigare reflekterat över hållbara investeringar och energiinvesteringar men nyligen skrev Sofokles en tänkvärd artikel på ämnet vilken fick mig att fundera igen. Jag har flera energirelaterade aktier i portföljen men de representerar inte mer än någon dryg procent av portföljvärdet och de ligger kvar mest för att jag inte bestämt mig ännu.

När jag valde att investera i Exxon resonerade jag som så att med kapitalströmmar kan man välja hur företag skall tänka och jag kunde välja förnybar energi eller så kunde jag välja den bästa aktören i segmentet av traditionell energi och försöka påverka inifrån. Världens största energibolag borde ha resurser att förändra energimarknaden för alltid om motivationen finns och jag valde gammelenergi på gott och ont. Jag har inga stora illusioner om att mina tusenlappar skall kunna förändra världen men det var en liten del av tankegången.

Jag kan nu konstatera att jag inte engagerar mig alls i miljöfrågor på ett aktivt plan vilket gör att jag blir tvungen att välja passivt om det skall bli något alls. Därför funderar jag ibland över mina energiinvesteringar och just nu väljer jag att inte öka. För några veckor sedan minskade jag till och med i Kinder Morgan även om detta hade andra anledningar bakom sig.

Varför jag skriver om detta är följande två artiklar jag ramlade på nyligen i kombination till Sofokles artikel ovan. Den första nyheten läste jag i flödet bland rapporter på Avanza och gäller översvämningarna i USA där Exxon avsatt en halv miljon USD för att stödja röda korsets hjälpinsatser. Man kan givetvis fråga sig om detta är ett försök att sätta ett bamseplåster på en skottskada eller om det är ett aktivt hjälparbete i riktningen att försöka förbättra världen. Jag konstaterar hur som helst att 500.000 USD är en hel del pengar och mina investeringspengar kanske hade kunnat göra mer nytta i exv Vestas för att förbättra världen men Exxon har stora program på plats för att bidra till olika hjälpprojekt och tillsvidare tycker jag att det är ett litet steg i rätt riktning.

Den andra nyheten jag stötte på var gällande Coca-cola och deras program att försöka använda mindre vatten i sin produktion samt att stödja olika vattenprogram och på så sätt bidra med rent vatten för att därigenom ge tillbaka lika mycket vatten till världen som produktionen förbrukar. Vattenkonsumtion är ett stort problem och ovanstående nyhet kan glädjande nog förmedla att Coca-cola dels lyckats sänka sin konsumtion och dels bidragit till så många program att man nu är vattenneutral (eller faktiskt till och med på den positiva sidan gällande bidraget tillbaka till samhället). Det innebär att mina slantar i Coca-cola på ett aktivt sätt numer bidrar till att förbättra världens vattenförsörjning samtidigt som jag får en hygglig avkastning på pengarna.

Man kan tycka vad man vill om socker och hälsa och det finns alltid för- och nackdelar med alla verksamheter men det faktum att alla ökningar i projekt från idag och framåt, så länge företaget behåller eller minskar sin konsumtion, kommer bidra till en mer hållbar global utveckling gör att jag känner mig lite mer komfortabel i mitt beslut att investera i denna dryckesgigant.

Summering

Jag försöker hålla hållbarhet i bakhuvudet när jag investerar men faktum är att jag fokuserar mycket mer av min tid på de ekonomiska förutsättningarna när jag bygger min portfölj. Givetvis kan man vända och vrida på det mesta och polerar man bajs tillräckligt länge kommer även skiten att glänsa och därför måste man försöka se bortom fasaden när man vill skapa sig en uppfattning om den verksamheten man vill investera i. All information har en avsändare och alla avsändare har en agenda och detta måste man vara medveten om.

Mitt huvudfokus är, och kommer förmodligen alltid att vara, lönsamhet när det kommer till investeringar men lönsamhet och hållbarhet har visat sig vara goda vänner och vi får väl se om jag med detta lyckas vända mina förutfattade meningar till att arbeta mot mer hållbarhet i portföljen eller om jag för alltid fastnat i ett visst tankesätt.

Jag hoppas på utveckling och när du i fortsättningen läser om mina investeringar får du gärna utmana mig gällande hållbarhetsaspekten i investeringen för att på så sätt föra upp frågan till ytan så får vi se om även denna gamla hund kan lära sig nya trick.


*Jag äger Exxon, Kinder Morgan och Coca-cola



Bildkälla: pixabay.com


10 kommentarer:

  1. Intressant att ta del av dina reflektioner. Jag tror vi är många som har dem!

    /Sofokles

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Sofokles

      Jag, som så många andra, tycker att det är vansinnigt svårt att veta vad som är bäst. I frågan att köra bil eller promenera är det inte så svårt att veta vilket som är bäst för miljön men i de flesta andra fall är hållbarhetsfrågan, vilken inkluderar så mycket mer, ganska komplex och spännande att filosofera över.

      Radera
    2. I grund och botten handlar det om girighet och ekonomi. Tyvärr 'r jag av uppfattningen att människan i sin natur är mer ond än god. Ja, tyvärr läste du rätt; men läs valfri tidning, se på valfri tv-kanal, öppna upp ett Internatfönster och du kommer med stor sannolikhet att se saker som faller inom kategorin "dåligt/förargligt" beteende.

      Att vi är ett flockdjur gäller, men detta bara i krissituationer där vårt eget liv är i fara. Beträffande vår arts framtid och överlevnad är detta för "långt bort" tillika för abstrakt för oss att smälta. Istället går människan i tron att "ngn annan löser detta" eller "det löser sig alltid" samt "äh, om 100 år är JAG ändå död. Lika bra att sko sig nu och leva livet (dvs. tjäna och bränna pengar på allt, såväl H&M som tobak och olja)".

      Självklart finns det undantag men tyvärr tror jag att den lättsamme; den som ej förmår tänka längre än näsan räcker "vinner".

      /Sofokles

      Radera
    3. Tyvärr predikar du för de troende här. Den egna plånboken och det egna är alltid viktigast och det kan man bevittna i nästan samtliga av livets situationer. Det är få förunnat att sätta andra i första rummet och så länge vi är giriga, lata egoister utsätter vi världen för enorma påfrestningar.

      Dock skall man vara medveten om att mycket har förändrats och fortsätter att förändras men det kanske inte går tillräckligt fort.

      Radera
  2. Tycker Exxon är skräp om syftet är att stödja utveckling för ökad förnybar energitillgång. Enligt min bestämda mening är det mest alibipengar för att dölja deras fossila energi och deras tidigare monumentala miljömisslyckanden.

    Ett tips som är förnybar energi, minskar CO2-utsläpp och har potential för en avkastning på åtminstone 5 procent per år är Göteborgsföretaget Trine som tar in riskkapital för att finansiera solenergi i utvecklingsländer.

    Risken är förstås hög, du kan bli av med hela kapitalet även om många projekt har långarantier på åtminstone 50 procent, men uppsidan god med etablerade samarbetspartners. När aktier börjar bli dyra är de faktiskt ett ganska rimligt och bra alternativ om man är beredd att acceptera den höga risken.

    Kommer nog skriva ett inlägg om dem så småningom på bloggen. Så länge kan du läsa mer på jointrine.com

    Annars har du flera hyggligt stabila vindenergiaktier - Arise, Eolus och Vestas, där de bägge senare till och med brukar ge någon procents avkastning. Tyvärr har de ökat rejält senaste tiden och jag blev för egen del kvar på perrongen denna gången.

    SvaraRadera
  3. Kanadensiska TransAlta Renewables är också ett mycket bra alternativ. Stabil och ganska hög utdelning som dessutom sprids ut över hela året lockar. Jag har dem på min bevakningslista men avvaktar något läger aktie- respektive CAD-kurs innan köper en större post (mest eftersom courtage blir dyrare för utländska aktier).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Utlandsutdelaren

      Jag håller ögonen på Vestas och Eoulus men jag har inte känt att det är dit mina pengar skolat gå än så länge. Tack för dina tips.

      Jag vill bara klargöra att jag inte äger Exxon för att de arbetar för förnybar energi. Jag äger Exxon för att de ger en god avkastning och för att deras storlek innebär att deras hållbarhetsprogram har potential att påverka världen betydligt mer än vad jag själv kan göra eller för all del något litet sorteringsbolag i lilla Sverige eller liknande.

      För Exxon skulle det räcka med några promille hit eller dit i rening av sin verksamhet för att jämställas med hela Göteborgs sopsortering så visst finns det potential och det är inte så att Exxon kommer sluta finnas bara för att de inte är bäst på hållbarhet utan vi måste försöka förändra verksamheten.

      Radera
  4. Det har ingen betydelse hur du investerar. Hur du konsumerar däremot....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där delar jag inte din åsikt och jag bidrar med exempelvis fondpodden som belysande exempel

      https://soundcloud.com/fondpodden/avsnitt-46-grona-obligationer

      Om vi är några stycken som går ihop och köper en borrstation i etiopien och fulpumpar på bekostnad av lokalbefolkningen och gör allt vi kan för att skita i reglerna, då tror jag det har fler negativa konsekvenser för världen än jag samtidigt gör nytta om jag skulle köpa ekologiskt och rättvisemärkt kaffe för att jag skulle känna att jag bidrar hållbart med min morgonkopp.

      Radera
    2. Du jämför äpplen och päron, dvs direktinvesterande i ett projekt med att köpa ekologiskt. Jag jämför mellan att köpa några Exxon-aktier av en aktieägare som säljer några Exxon-aktier med att inte resa till Thailand, inte ha bil, inte köpa prylar osv.

      Radera