söndag 11 september 2016

Veckobrev 36 - Räntan påverkar

Jag skrev i veckan om hållbarhet och nyhetskonsumtion där jag konstaterade att jag sällan tar del av särdeles mycket nyheter och att jag istället försöker fylla min vardag med saker som på ett närmare plan påverkar min vardag. Intressant nog fick jag en kommentar gällande människors egoism vilken förmodligen kommer göra det svårt för världen att vinna mot våra destruktiva krafter. Denna kommentar harmonierar givetvis ganska väl även med min egoism för det finns ingen illusion på den här sidan tangentbordet om att jag skulle vara mer altruistisk än gemene man.

Hela bloggprojektet går ut på att jag skall bli mer öppen, medmänsklig och jovialisk men då är jag också medveten om att startpunkten är ganska grå och att det var/är en bra bit från mig nu till den person jag vill vara och även när jag nått dit är det sannolikt att jag i de absolut flesta hänseendena kommer sätta mig själv och min närmaste familj före alla andra. Man kan dock ta med sig att min grundfilosofi utgår från att min frihet är total. Jag skall få göra precis vad jag vill - så länge det jag gör inte begränsar någon annans frihet. Allt som skär in i andras frihet måste föranledas av förhandlingar och regelstyrning. Här tänker jag exempelvis på substanser. Det kanske vore mer rimligt ur vissa synpunkter att helt fritt tillåta olika narkotiska substanser men vi som samhälle har förhandlat fram begränsningar eftersom vi ser att vissa frihetsbegränsningar bidrar till så många andra positiva förutsättningar att det är värt inskränkningen.

På det personliga planet försöker jag hela tiden bli bättre på att tänka på den gamla devisen att allt som är tillåtet behöver inte nödvändigtvis vara rätt och riktigt.

Veckan som gått

Trots min nyhetsaversion har jag inte kunnat undgå fredagens räntenyheter där FED varnar för riskerna med att höja räntan för sent och Draghi på ECB mjukade upp sin tro på att Europa behöver lika starka lättnader framöver. Dessa nyheter gjorde att det skapades ett säljtryck vilket fick S&P 500 att rasa 2.4 % efter två månader av stiltje. Aktier bytte ägare i långt större volymer än på länge och hösthandeln kan med detta ha tagit fart på riktigt.

Jag försöker hålla lite koll när en bransch tappar 3-4 % på en dag och när jag tittar på min depås fastighetsaktier kan jag SE att den amerikanska 10-åringen klättrade 4 % och att marknaden förväntar sig höjda räntor i relativ närtid. Castellum och Hemfosa som båda ligger i portföljen tappade runt 2 % och OHI, O, HCP och STAG störtdök och slutade ned nästan 5 %.

Hur påverkar det mig?

Detta ras påverkar mig nästan inte alls. Jag har byggt upp en viss anchoring för dagens kursnivåer även om vi så sent som för någon månad sedan var på samma ställe men i och med att vi i närtid varit där vi är slänger jag mig inte heller på köpknappen. Jag har under sommaren betat av krediterna och är nu nere på 3,5 % belåning jämfört med vårens 13,5 %. Nu finns det lite extra krut i tunnorna och skulle vi se en sättning ned till vinterns nivåer igen står jag redo att plocka på mig mer. Ego(n) Investor varnade i fredags för svårigheten att agera "rätt" vid ett börsfall och det är svårt men jag har varit med så många gånger att jag vet vad som kan hända men skillnaden mot tidigare är att min nuvarande finansiella situation med enkelhet kan klara en rejäl nedgång utan att jag för den sakens skull lider långvarig skada. Jag har helt enkelt råd att inte sälja vilket motverkar ett av de värsta beslutet dvs att sälja på botten.

Nästa vecka tar vi nya tag.




Bildkälla: freeimages.com


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar