lördag 31 oktober 2020

Månadsavstämning oktober - Investor, preffar och sjukskrivning

 Inlägget innehåller affiliatelänkar


Oktober har varit en riktig berg- och dalbana igen. Jag började på topp men min oförmåga att begränsa mig gjorde att jag i mitten av månaden var tvungen att dra i handbromsen rejält och jag la om hela mitt schema för att ha en chans att orka med på lite längre sikt. Det är min absoluta intention att gå ned på 80% igen men vägen dit är ganska lång men jag måste i alla fall ned till 100 % ganska snart annars kommer jag inte orka särdeles länge till.

Utöver jobbet har månaden inneburit en hel del motion, ganska lite social samvaro och en del sega förkylningar. Upp och ned helt enkelt. Men en sak är säker. Jag börjar sakna mitt vanliga liv. Jag längtar efter att ha lite tråkigt på jobbet igen så att det finns energi nog för att fylla livet utanför jobbet med vänner och aktiviteter.

Bild: Pixabay.com

Ekonomi

Den här månaden började ganska stillsamt. De senaste månaderna har jag tjänat så mycket att jag har kunnat köpa aktier nästan varje dag men den här månaden har jag istället gjort ett par ganska rejäla affärer och intentionen var sedan att sänka min belåning... Sen kom dippen i slutet av månaden och belåningen sänktes inte... Men i alla fall, några affärer i all sin enkelhet.

En affär jag gjorde var att skära rejält i mitt innehav i Amasten preff när den var uppe på 365 kr som följd av en rekommendation. Eftersom inlösenkursen är 350 kr och direktavkastningen inte är högre än 5,5 % känns det orimligt att äga den aktien när den handlas på den nivån. Istället ökade jag rejält i Klövern Preff för 330 kr/st och fick halv procent högre direktavkastning för pengarna förutom några extra aktier.

Jag köpte också en hygglig laddning Cibus (150-155 kr/st) och så såg jag till att återinvestera utdelningen från Tele2 i Tele2... Och jag la till en liten slant också för jag tycker att 110-115 kr/aktie är lite för bra för att tacka nej till. Jag köpte också en ganska rejäl (för mig i alla fall) laddning Investor på 545-550 kr mot slutet av månaden när rabatten började öka igen straxt efter rapporten. Mölnlycke hade ju gått ganska bra om man uttrycker sig försiktigt.

De sista dagarna var också ganska turbulenta så då hände det en del men det har jag inte ens hunnit få ordning på så det får komma i ett senare inlägg.

Portföljutveckling

Det egenhopsnickrade AVL-indexet avslutade månaden på -3,58 % (-0,14 %). YTD ger detta ett resultat för indexet på totalt -1,08 % (+2,68 %). Inte så pjåkigt ändå med tanke på den senaste veckan.

Portföljen avslutade oktober månad på -4,17 % (+3,78 %) vilket summerar året till totalt +1,81 % (+6,24 %).

Portföljen har alltid gått fort ned när det kraschar men det här är ju fånigt... Jaja, än så länge har jag ändå ett litet försprång mot index så jag klagar inte och det finns tid kvar på året att antingen köpa till bra priser eller få en hygglig avkastning.

Sparande

Åter igen lite drygt dubbelt så hög nettoinkomst som normalt men nu är det nära. Jag har slagit i övertidstaket och blivit tvingad att syna min arbetsmiljö i sömmarna så med lite tur kommer inkomsterna att sjunka snart. (Vem hade kunnat tro att det skulle vara någonting att önska sig?)

Den här månaden sparade jag 82,44 % (77,23 %) och tar man bort utdelningarna blir det fortfarande ca 73 % i sparkvot. Det här är sjätte månaden i rad med en sparkvot över 70 %. Långt över normal inkomst och inga möjligheter att resa eller gå på restaurang gör underverk för sparkvoten.

På helårsbasis har jag sparat totalt 65,91 % (62,76 %). Målet för helåret var att komma ned till 40 % i sparkvot men det är nu omöjligt för även om jag tjänar som nu och inte sparar en krona till resten av året kommer jag ändå inte under 40 % i sparkvot och skulle jag tjäna mindre blir det ju ännu svårare och vi kan väl erkänna att någon form av sparande kommer alltid ske.

Utdelning

Oktober brukar vara en skaplig månad full av kvartalsutdelare och preffar. Den här månaden kryddades dock av några extrautdelningar vilket gjorde månaden mycket roligare.

Utdelningarna täckte 40,08 % (23,82 %) av en genomsnittsmånads kostnader. Att kunna täcka hela boendekostnaden inkl ränta och amortering är ganska trevligt faktiskt.

Portföljen har täckt totalt 22,97 % (19,63 %) av ett genomsnittligt års kostnader. Målet för året är 25 % med den skillnaden jämfört med föregående år att kostnadsbasen är höjd avsevärt. 

Jag fick den där extraordinära utdelningen jag trodde att jag skulle få men det är ändå inte säkert att det går för om jag räknar rätt förväntas jag få in ca 2 % kostnadstäckning till så det blir precis på håret om det inte händer någonting oförutsett.

Nedan hittar du en jämförelse över hur utdelningarna fördelar sig över året och hur det sett ut tidigare år.



Bild: AvL

Jag mottog 68,32 % mer pengar i utdelning den här månaden jämfört med samma månad 2019. Även förra året berodde nivån på ett par extrautdelningar men de kan jag hoppas blir semireguljära i alla fall. Årets extrautdelning kommer inte komma tillbaka.

Livskvalitet

Den här månaden var ganska tung för mig för jag slog inte bara i övertidstaket utan också min nivå för när jag inte orkar mer. Det resulterade i en stunds sjukskrivning för att säkerställa att jag inte slutar som långtidssjukskriven och så innebar det en drastisk omläggning av mina yrkesmässiga rutiner.

Utöver det har livet flutit på som vanligt men vi var förkylda i omgångar så flera av de sociala övningarna vi förberett ställdes in vilket alltid är synd. 

Så nu törstar jag efter ledighet och umgänge... Och varm choklad och ostsmörgås... Det får man äta när det är höst och nu är det höst...

Hälsa

Att vara sjukskriven i syfte att ta det lugnt och vila innebär möjlighet till mer aktiv vila. Ganska lite träning har det blivit men jag snittade 1,7 promenerade mil under en vecka när jag var som mest aktiv så jag känner mig ändå ganska nöjd ändå. 

När huvudet inte riktigt funkar behöver resten av kroppen aktiveras för att stötta upp och det klarade jag riktigt bra så även om det var lite svårare än vanligt att hålla mig ifrån godsaker den här månaden mår jag ändå ganska bra. 

Summering

En drastisk omläggning av arbetssituationen innebär att jag sannolikt kommer ha mycket mer tid att njuta av hösten. Det skall bli trevligt för det är ju väldigt trevligt att promenera bland höstlöven en solig novembermorgon.

//Siffrorna inom parenteserna beskriver situationen föregående månad förutom när det gäller månadens utdelningarna då de beskriver nivån för samma månad året innan omräknat för innevarande års kostnadsnivå.//


Bildkälla: pixabay.com, AvL och Nordnet.se

4 kommentarer:

  1. Du ser ingen risk i att byta ftån Amasten som har många bostadsfastigheter till Klövern som främst fokuserar på kommersiella fastigheter?

    Lager/logistik och vård går iofs bra nu, men detaljhandel känns inte som det säkraste kortet för närvarande...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har helt rätt i skillnaden och njaä jag sett det egentligen inte som ett långsiktigt byte. Amasten har redan gått ned 30kr från när jag sålde men klövern har bara tappat 15kr så jag funderar på att byta tillbaka igen. Vi får väl se

      Med det sagt tror jag inte att risken i klövern är väsentlig. Den är nog lägre iamasten men jag tror inte klövern kommer gå under...

      Radera
  2. Nä akta dig för att gå in i väggen. Det kan bli långdraget om det vill sig illa. Jag talar av egen erfarenhet tyvärr...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för omtanken. Jag har själv testat ett år av utmattning och det är inget jag vill göra igen. Jag är rädd att nästa gång blir permanent så jag försöker vara lite mer försiktig nu.

      Radera