lördag 17 oktober 2020

American chocolate cake

Det finns ett par anledningar till att jag kämpar mot ett ökande midjemått. Den ena anledningen kallar jag Johan vilket är namnet på min latmask och den andra anledningen heter socker och är namnet på den substans som kommer leda mig ned i graven med ett leende på läpparna


American chocolate cake

För ett tag sedan fick min hustru ett recept på en ganska häftig chokladkaka och självklart var hon tvungen att testa den glutenfri (Herr AvL är glutenintolerant). Hon hade precis lika gärna kunnat baka den med vanligt mjöl men då kunde hon inte smyga igenom detta som ett experiment utan då hade det ju bara varit syndfull chokladlusta som gjorde att hon ville baka lite.

För er som vill testa kan jag inte ge ut hennes recept men du kan hitta ett som funkar här.

Det enda vi väljer att konstatera efter att ha testat några olika varianter under sommaren är att om du inte har provat den här kakan så gör det. Det är värt tiden. Jag lovar.

Jag vill dock höja ett varningens finger (ett finger jag aldrig trodde jag skulle höja).

Det är inte alltid bättre med mer 😲

Vi testade första gången att göra en tjock botten som vi delade i två och hade receptriktig mängd kräm. Det blev en fantastisk kaka. Sagolik på alla sätt.

Nästa gång testade vi att göra fyra lager och med ungefär 1,5 ggr receptets mängd kräm. Det var för mycket. 

Jag säger inte att det var en dålig kaka det andra försöket men gode gud vad den var mastig. Och skall jag vara ärlig så var det lite för mycket kräm. Den blev inte lika väl avvägd som den första varianten.

Sist men inte minst kan jag rekommendera att servera den med någonting annat. Glass, vispad grädde - någonting annat. Annars kan det upplevas som lite mycket choklad (visst låter det som att jag svär i kyrkan? Vadå "för mycket choklad"?)

Testa. Det är det värt.





2 kommentarer:

  1. Trevligt med glutenfritt recept! Verkar lite småkomplicerat att få till bra dock.

    Har en glutenintolerant nära anhörig så tipsa gärna om fler recept! Brukar göra rulltårtor eller havre/chocklad/knäck-kakor men tycker det är svårt att hitta bra vetemjölsubstitut som inte påverkar smaken så mycket. Har du några tips?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej

      Att den är komplicerad är ingen anledning att låta bli... :-)

      Rulltårtor är väl okej för där kan man antingen ha vetemjöl eller så finns det en rad bra recept med potatismjöl istället som jag gillar. Exv

      https://www.recepten.se/recept/droemrulltaarta.html

      När det kommer till vetemjölssubstitut brukar jag använda någon av de färdiga mjölmixerna som finns från Lailas eller Semper men skall man göra någonting mer strukturellt behöver man tillsätta fibrer och det är knepigt tycker jag. Pofibrer funkar väl hyggligt men resultatet blir också bara hyggligt.

      Jag har bäst bakresultat av mjuka kakor som inte skall jäsa. De lyckas jag alltid få ganska bra och småkakor funkar hyggligt men jag tycker det är svårt att få till som med vetemjöl för de faller lätt isär. Svårast tycker jag det är med saker som skall jäsa. Det köper jag nästan alltid (även om det är väldigt sällan jag själv nyttjar sådant).

      Radera