onsdag 1 juli 2020

Månadsavstämning juni

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Vilken underbar sommarmånad juni har varit. Sol nästan varje dag men ändå tillräckligt mycket regn för att det skall funka att odla saker.

Tyvärr har det blivit oerhört mycket arbete så jag har inte till fullo hunnit njuta av sol och värme men helgerna har vi tagit tillvara på efter bästa förmåga och nu börjar semestern för hela familjen AvL så nu blir det njuta av.

Bild: Pixabay.com

Ekonomi

Jag fick utbetalt en rejäl hög med övertidsersättning tillsammans med en massa andra ersättningar så inkomsterna var det inget fel på och utgifterna har varit ovanligt blygsamma vilket gör att det funnits en hel del extra pengar för börsen.

Det blev en rejäl slant i XACT Sverige och Investor utöver en rad olika småköp i olika aktier jag tyckt fanns rimliga köplägen i. Och så har jag fyllt på ganska ordentligt i ett gäng preferensaktier.

Portföljutveckling

Det egenhopsnickrade AVL-indexet avslutade på +2,21 % (+3,45 %). YTD ger detta ett resultat för indexet på totalt -5,82 % (-7,84 %).  Liten bit kvar tillbaka till noll igen.

För portföljen slutade månaden på +2,47 % (+2,13 %) i juni. Året är nu totalt på -4,62 % (-6,92 %).

Det går sakta men säker uppåt vilket är starkt och en gnutta oroväckande. Det skall bli väldigt spännande att se vad den här rapportperioden har att erbjuda.

Sparande

Jag tycker inte om att shoppa och jag är nästan ännu mindre sugen på att shoppa via nätet så kombinationen halvsträng karantän, jobba 10-14 timmar om dagen och avsky shopping gör att det riskerar att bli ganska stor del av lönen kvar på kontot. Jag kommer nog med bravur misslyckas sänka mängden sparande för alla de där lyxmiddagarna och slottsweekendarna jag drömde om när jag satte det målet kommer få vänta.

Den här månaden sparade jag 77,18 % (70,44 %) och tar man bort utdelningarna blir det fortfarande ca 73 % i sparkvot. Det är riktigt högt.

På helårsbasis har jag sparat totalt 54,72 % (45,32 %). Målet i år är min/max 40 % räknat över helåret. Med corona som stör alla aktivitetsplaner och dessutom tvingar upp lönen en del kommer det nog bli svårt att hålla 40 % för vad skall man göra med pengarna?

Utdelning

Det här brukar vara utdelningsregnets månader men i och med corona får man acceptera att inte bli lika blöt som vanligt.

Utdelningarna täckte 65,64 % (15,6 %) av en genomsnittsmånads kostnader. Det är en mycket god nivå och härstammar från att exv Investor senarelade sin utdelning till juni. Det beror också på en extraordinär utdelning från ett onoterat innehav så detta kommer inte upprepa sig.

Portföljen har täckt totalt 13,27 % (7,8 %) av ett genomsnittligt års kostnader. Målet för året är 25 % med den skillnaden jämfört med föregående år att kostnadsbasen är höjd avsevärt. Om inte alla skjutna utdelningar kommer till hösten blir det målet omöjligt att nå men jag håller planen enligt min normalkalkyl och det är nog det jag måste utgå från annars blir jag tokig.

Nedan hittar du en jämförelse över hur utdelningarna fördelar sig över året och hur det sett ut tidigare år.


Bild: AvL

Jag mottog 321 % (64 % om man räknar bort den extraordinära utdelningen) mer pengar i utdelning den här månaden jämfört med samma månad 2019. En av de få månaderna i år där jag mottar mer utdelning än förra året. Men en liten kuriosa är att jag nu mottagit 8 % högre totala utdelningar i år jämfört med föregående år vid den här tidpunkten och det är ganska magiskt.

Livskvalitet

Jag har ett väldigt spännande jobb just nu med möjligheter jag aldrig hade drömt om tidigare men det har också tagit alldeles för mycket energi från mig den senaste månaden. Pengar är kul men jag sparar som jag gör för att slippa jobba ihjäl mig men ibland kräver omständigheterna att man kavlar upp ärmarna och gör jobbet.

Detta överdrivna arbete har begränsat möjligheterna till livskvalitetsbejakande på andra plan så nu är semestern mycket efterlängtad. Rapport kommer...

Hälsa

Det går hyggligt. Jag väger inte mer än ett deciton längre och det är trevligt och jag fortsätter äta rimliga mängder kalorier. Jag försöker hinna ut på en promenad någon gång ibland men eftersom det var en månad sedan jag tog någonting som påminner om en fullång lunchrast är det svårt att pressa in hälsofrämjande aktiviteter också i vardagen.

Så länge någonting funkar kör vi på det och så lägger vi till när energin och tiden sammanfaller.

Summering

På fredag tänker jag inte jobba över. På fredag hoppas jag kunna stänga ned tidigt för på fredag börjar jag fyra veckor semester.

//Siffrorna inom parenteserna beskriver situationen föregående månad förutom när det gäller månadens utdelningarna då de beskriver nivån för samma månad året innan omräknat för innevarande års kostnadsnivå.//


Bildkälla: pixabay.com, AvL och Nordnet.se

2 kommentarer:

  1. Underbart, jag fick ett nytt ord i mitt vokabulär. Jag var tvungen att googla deciton för att se om det var ett hemmabygge eller ett "riktigt" ord och det var det tydligen! Nästan värt att väga ett deciton bara för att få en anledning att använda ordet! Men livet blir väl helt klart lättare om man inte gör det. ;-)

    SvaraRadera