tisdag 14 juli 2020

Välj den fondrobot som ger högst avkastning - Reklam


(Det här inlägget innehåller reklam men tankar och åsikter är författarens egna)

Varje gång jag skriver om fondrobotar är det alltid någon som skriver att det är ett dyrt alternativ och att det är enkelt att göra det själv. När jag får en sådan kommentar tänker jag alltid på min mamma.

Hon har alltid klarat sig själv oavsett vad som skall göras och givetvis har hon tagit hand om sin ekonomi efter bästa förmåga också, men när det kommer till sparande har hon oftast gjort som den stora majoriteten av svenska befolkningen.

Har man alls ett sparande ber man sin bankman om hjälp och sen låter man det rulla på i de, av storbanken, föreslagna fonderna med medioker avkastning, för låg risk och för hög avgift. Om det hade varit enkelt att göra det själv hade storbankerna inte haft kvar någon fondavdelning.

Men ovanstående är i bästa fall. De flesta tycker även det är jobbigt för då måste man kontakta en bank så de flesta gör ingenting. Antingen shoppar man upp pengarna, lägger ett litet sparande på vanligt bankkonto eller köper en aktie eller fond efter rekommendation från någon kompis och alla tre alternativ är riktigt dåliga.

Fundler

Robotrådgivare som Fundler ger alla en möjlighet att själva svara på några frågor digitalt och efter det får man ett portföljförslag som passar en själv. Därefter föreslås det att man sätter upp ett månadssparande och man får guidning genom den enkla processen. Och för detta betalar man fondavgift utan provisioner vilket betyder att man betalar mindre till fondbolaget via Fundler än man kan göra någon annanstans. Till det kommer en administrativ avgift.

Vet ni vad?

Fundlers avgift är så låg att det faktum att de skalar av provisionerna ofta gör att man ändå betalar mindre för det totala fondpaketet hos Fundler än om man skulle försöka bygga ihop ett likadant sparande själv. Jag skrev om det här när jag presenterade de nya spännande investeringsportföljerna de introducerade i höstas.

Det må kanske vara lätt för de insatta att göra det själv men det är riktigt svårt att göra det billigare och det finns fler positiva saker med att välja Fundler.


Avkastningen

Morningstar har nyligen jämfört fonder och fondrobotars avkastning vilket syns i tabellen till vänster här ovan. Jag vet inte vilka konkurrenterna är men jag gissar mig till att det är de två av de stora. Fundler har således portföljer som gett avsevärt bättre avkastning än konkurrenterna men den konspiratoriskt lagda kanske tycker att det skulle gå att hävda att de har portföljer som gett lägre avkastning. Det kan vara fallet men där man tar hänsyn till riskviktad avkastning ligger Fundler i topp oavsett hur man räknar.

En tabell som jag tycker är roligare att titta på är den till höger. Den beskriver Fundlers olika portföljer givet en viss tidshorisont.

Den som följt mig ett tag vet att jag älskar att välja själv. Jag tycker också att min totala portfölj har klarat sig riktigt bra och om jag kikar bakåt i tiden så har jag för året en avkastning på -3,20 % och på ett års sikt ligger portföljen på +8,02 % och då har jag valt alla bolag själv och jag försöker köpa när jag anser att priset är som bäst.

Det som närmast kan jämföras med min portfölj är en blandning mellan Fundlers "Global Framtid - Potential" och "Smart Index- Potential".

Om man tar ett genomsnitt av de båda får man en avkastning som landar väldigt nära min men då skall man ha i åtanke att jag också har använt alla verktyg i verktygslådan. Jag arbetar med belåning, jag arbetar relativt aktivt, jag är med i fördelaktiga introduktioner och nyemissioner. Det enda Fundlers portföljer gör är att följa ett gäng olika, väl utvalda index.

Alltså... Man kan få nästan samma avkastning (eventuellt samma avkastning om man tar hänsyn till risk) som jag arbetat fram genom en hög grad av engagemang; bara genom att peta in lite pengar varje månad hos Fundler och vara långsiktig.

Enkelt

Nu är det dessutom ännu enklare att välja Fundler för nu har de både hemsida och app. Båda är lättnavigerade och användarvänliga och hjälper spararen att göra kloka val.

Dessutom kan man förutom månadssparandet peta in de där extrapengarna som ligger och skvalpar på kontot i slutet av månaden med hjälp av Swish.

Aldrig har det varit enklare att bli rik än idag.




//Det här inlägget är ett samarbete med Fundler, en oberoende rådgivare som erbjuder en avancerad fondrobot med vilken du enkelt kan ta ditt sparande till en ny nivå//


Riskinformation: Historisk utveckling är ingen garanti för framtida avkastning. En investering i värdepapper/fonder kan både öka och minska i värde och det är inte säkert att du får tillbaka det investerade kapitalet. Om investeringen sker i värdepapper som handlas i annan valuta än svenska kronor tillkommer en valutarisk.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar