onsdag 8 juli 2020

Genova Properties Group

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Vid halvårsskiftet noterades ytterligare ett litet fastighetsbolag vid namn Genova Properties Group. Jag hade valt att försöka vara med men fick bara 75 aktier vilket motsvarade straxt under 5000 kr. På introduktionsdagen klättrade aktien rejält men föll i slutet av dagen tillbaka till 76 kr med sedan dess har den legat runt 80 kr så knappt 25 % upp.


Genova

Bolaget har haft en preferensaktie noterad ett tag men den har länge varit dyr enligt mig så jag har bara ägt den en kort tid innan jag räknade på den förväntade årliga avkastningen och konstaterade att det inte var värt risken. Jag skrev ett inlägg om mina tankar och beräkningar som du kan läsa här om du är intresserad. Det mesta av det jag skrev då stämmer fortfarande.

Men när det kommer till stamaktien är det en lite annan grej.

Bolaget är ett litet fastighetsbolag. Straxt över 5 miljarder i fastighetsvärde, 44 st fastigheter i portföljen och en stor portion egen fastighetsutveckling.

Fastigheterna är primärt fokuserade till Storstockholm och Uppsala men så har man en liten slatt utanför. Bland annat håller man på att bygga ett hotell på Mallorca vilket är märkligt men visst. Man har ungefär 40 % samhällsfastigheter och det mesta av resten är kommersiella fastigheter vilket är halvbekvämt i dessa tider men ser man på deras utveckling är det mesta av det bostäder vilket jag tolkar som att man arbetar för att sänka risken i portföljen.

I prospektet uppger man ett oreviderat långsiktigt substansvärde om 54,66 kr/stamaktie per den 31/3-20. Det skulle implicit innebära att man betalar en premie vid notering om 19 % men då får man räkna på vad man får.

Om jag räknar rätt har substansvärdet ökat med i genomsnitt 22 % sedan ingången 2017 men man kan också notera att sedan förra året har substansvärdet klättrat 62 %. Det betyder att man verkligen ansträngt sig inför noteringen men man har som mål att växa 20 % årligen vilket är aggressivt men genomförbart och om de "bara" klarar 20 % om året tar det inte mer än 1 år innan substansvärdet är i par med det man betalade för aktien.

Jag känner mig ändå ganska trygg med att jag tror att bolaget har ambitionen att växa aggressivt men ändå med lönsamhet så att man inte riskerar sin ekonomi. Man kommer inte dela ut utan återinvestera allt, i alla fall initialt. Med dessa tillväxtambitioner får man alltså ett relativt rimligt värderat bolag som sannolikt kan fortsätta växa i många år framöver.

Jag kommer behålla min lilla post men jag väntar tills jag ser att de bevisar sin tillväxt i någon kvartalsrapport eller två innan jag funderar på att öka på min position.




2 kommentarer:

  1. Jag hoppade själv över det där då jag inte kände att sektorn var rätt just nu. Men jag kanske ska ta mig en titt igen då.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera