lördag 18 juli 2020

Lammstek med tomat och parmesan

Mina svärföräldrar bor på en liten gård där de håller får som hobby och varje år har vi fått tillgång till det mest spektakulära lammkött man kan tänka sig.

Med stigande ålder och förändrade intressen kommer tillgången i framtiden att avta så nu när jag lagar någonting som ligger kvar i frysen gör jag det med andakt och resultatet avnjuts med ett gott glas rödvin.

Inte min bild utan från ett nästan lika bra recept

Lammstek med tomat och parmesan

Det här receptet har min svärmor hittat i någon gammal kokbok och förmedlat till mig men jag hittar inte dess motsvarighet på nätet så jag kan inte länka till något men håll till godo.

2 kg lammstek med ben
1 msk oregano
1-2 msk salt
1-2 tsk svartpeppar
4-6 vitlöksklyftor
8-12 tomater
Parmesanost
1-2 msk smör

Jag har aldrig behövt så mycket tomat men det man gör är att man tar och skär vitlöksklyftorna i mindre bitar och trycker in dem i steken genom att göra ett litet snitt först. Sen blandar man de torra kryddorna och smörjer in köttbiten med blandningen. Lägg hela steken på aluminiumfolie. Klä in den i skivad tomat, skär tunna skivor ost (50-100 g så att det också nästan räcker till att täcka steken) och sist men inte minst klickar du på några matskedar smör och viker ihop folien.

In i ugnen på 200 grader i 3-4 timmar tills köttet är så välstekt att det faller isär. I och med foliepaketet kommer det inte bli torrt.

I botten av paketet har du en steksky som du kan vispa i ett par dl grädde i och kanske lite majsstärkelse så har de en fantastisk sås och hela konkarongen serverar du med pressad potatis och nyångade gröna bönor. Vill du vara äventyrlig kan du istället för skysås hälla stekskyn över köttet när det ligger i en serveringsform och som sås kan du ta lite crème fraiche (1-2 dl), en halv rödlök, finrivet skal från en halv citron, salt och svartpeppar. Blanda - sås...

För alla som äter kött är det här så nära himmelriket du kan komma.

Lycka till




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar