torsdag 29 juni 2017

Lego som investering

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Jag sprang på nedanstående leksak i en leksaksbutik på Backaplan i Göteborg en dag när jag gick förbi. Vi var inne i butiken för att se om vi kunde hitta födelsedagspresenter åt barn i vår omgivning men jag blev ganska snabbt osugen att handla i just den här butiken efter det här fyndet.


Jag vet inte om det är jag som är petig men det kändes bara så oseriöst att butiken tagit in och försökte kränga de här prylarna.

Det var då jag funderade på om det gick att köpa in sig i LEGO för det måste vara ett starkt och lönsamt varumärke. Efter lite googlande konstaterade jag att det förmodligen är svårt eftersom LEGO i huvudsak ägs av KIRKBI A/S vilket är ett familjeägt investmentbolag.

Nu måste man inte känna sig begränsad bara för det för även om LEGO tydligen skall vara en bättre investering än guld, finns det andra investeringar som kan ge god avkastning och som kanske på något vis kan relatera till ovanstående. Hjältarna som var dåligt avbildade i den där nätkorgen härstammar från Marvel-universumet som numer ägs av Disney.

Disney är en mikroskopisk del av min portfölj men finns som en lite större del i hustruns portfölj och jag hyser viss förhoppning om att jag skall kunna öka på lite i sinom tid. Disney är ett riktigt fint bolag vars aktie på senaste tiden haft marknaden emot sig eftersom man är rädd för minskade intäkter från tv-delen av bolaget.

Jag är inte så orolig för det för samtidigt som den delen minskar lite ökar de andra delarna riktigt fint och ser man till min favoritdel, nämligen utdelningen så ser vi att de höjt utdelningen varje år i sju år (vilket inte är fantastiskt men ändå) men i gengäld har man delat ut i sextio år och även om man inte alltid höjer så ökar ändå utdelningen och avkastningen till ägarna hela tiden. Man använder dessutom en hel del pengar till att återköpa aktier vilket ju bidrar till aktieägarnas förmögenhet.

Direktavkastningen är låg. Den ligger i dagsläget runt 1,5 % men med en utdelningsandel på 27 % och en historik gällande höjningar på mellan 10-25 % per år så hoppas i alla fall jag på ökningar framöver och man får väl också se till totalavkastningen vilken varit god. EPS har vuxit i genomsnitt 9,9 % om året de senaste 10 åren vilket är fint för en nöjesjätte som detta.

Jag ser fram mot att få köpa dotterns första Disneyaktier straxt efter att hon och jag haft vårt första Frozen-maraton.



Bildkälla: att välja lycka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar