lördag 24 juni 2017

Syltad rödlök

Det händer ibland att jag bestämmer mig för att göra någonting nytt eller någonting gammalt och när jag jobbade på en krog i stan hade vi syltad rödlök till våra hamburgare. Det var för 10-15 år sedan och det är sällan jag gör syltad rödlök hemma. Så sällan att hustrun inte kan minnas att jag någonsin gjort det till henne så när jag bestämde mig för att göra det till våra burgare för några veckor sedan blev hon lyrisk och sedan dess har vi en burk ståendes i kylen.

Foto: Herr Att Välja Lycka

Det är ytterligare ett sånt där enkelt recept som kan göra hemmamiddagen mycket roligare än vad den annars skulle vara och slutresultatet kan med fördel sparas ganska länge. Jag vet inte hur länge det håller eftersom vi brukar äta upp det men jag har svårt att tro att det inte skulle hålla, i kyl, i minst ett par månader.

Recept

Det du behöver är skivad röd lök (jag brukar ta ett par rejäla rödlökar per gång), en 3-2-1 lag och valfria kryddor. Eftersom jag skrev om 3-2-1 lag för ett tag sedan är det bara att läsa i det inlägget om hur man gör. Jag brukar använda en sats på 1,5 dl socker, 1 dl vatten och 1/2 dl ättika för den mängden lök. Jag brukar slänga i ett tiotal vitpepparkorn, ett lagerblad, en stjärnanis och en liten bit kanelstång men detta är helt frivilligt.

Sedan kokar jag alltihopa tills vätskan i stort sett är bortkokad. Det enda som är kvar är lite kletig sirap i botten av kastrullen. Då tar jag bort kryddorna och kyler av alltihopa och då är det klart.

Blir bra som gå-bort present också för den som vill ha en sådan.

Det här är riktigt gott till stekar, burgare, pulled pork, tacos, kalops osv. Det är bara fantasin som sätter gränserna och dina gäster kommer häpna över din kreativitet.

Lycka till


Bildkälla: att välja lycka

2 kommentarer:

  1. Det där är ju såååå gott!

    Tack för recept!

    /Aktieflickvännen

    SvaraRadera