onsdag 26 juli 2017

Vad har försäljningen av SAS Preferensaktie inneburit för portföljen?

Inägget innehåller afilliatelänkar

Jag har den senaste månaden sålt av hela innehavet i SAS Preferensaktie vilket jag skrivit om flera gånger bla här & här. Det är svårt att bestämma sig för att flytta 5 % av portföljen och göra sig av med en direktavkastning motsvarande nästan 15 % av min förväntade direktavkastning per år varför jag kände ett behov av att räkna på vad försäljningen faktiskt inneburit.

När jag sålde mina SAS preferensaktier frigjordes kapital både i min portfölj för svenska innehav och utländska vilket innebar att jag kunde köpa en spridd skur av nya aktier. Om man bortser från AVL-Portföljen har jag köpt K2A Pref, Pegroco, Oscar Properties Pref, och Xact OMXSB UTD i den svenska delen och som ni kan se har jag alltså inte nämnvärt minskat risken jämfört med SAS aktien annat än att kapitalet är fördelat på några fler innehav.



I den utländska portföljen köpte jag en fond jag hittat via Petrusko nämligen Pimco Corporate & Income opportunity fund (PTY) och utöver detta fyllde jag på i Disney och Omega Healthcare Investors. I samma veva passade jag på att sälja Kinder Morgan. Det här bytet skrev jag om för ett litet tag sedan.

Mycket har hänt men vad har det lett till?

Ovanstående är under inga omständigheter en köprekommendation. Innehaven är många gånger förenade med mycket hög risk och man behöver vara väldigt försiktig innan man tar i dessa bolag.

Men med det sagt så gällde samma sak med SAS preffen och jag kan nu konstatera att köp och försäljningar har jämnat ut sig fint i kronor och ören men vi har två scenarion att ta hänsyn till när det kommer ditt påverkansgraden på förväntad framtida utdelning.

Scenario 1

Man skulle kunna anta att SAS Preferensaktie skulle fortsätta finnas och dela ut som vanligt och att sannolikheten för inlösen om ett år är låg. I det läget skulle direktavkastningen ligga på 9,28 % under första året/åren och därefter skulle den höjas i takt med att bolaget tvingas höja utdelningen. Det här scenariot tror jag är extremt osannolikt.

Scenario 2

Jag förutsätter att SAS kommer lösa in preffen inom kort varför, precis som jag skrev här, jag förutsätter att min framtida förväntade avkastning, inkl inlösenslikvid, skulle landa på ungefär 6,48 %.

Det skulle kunna vara så att SAS dröjer på hanen lite och löser in lite senare eftersom man har ett år på sig innan utdelningen höjs varför man i det läget skulle få någon eller några procentenheter högre avkastning på årsbasis men jag är tveksam till att bolaget väljer den vägen.

Resultat

Om jag utgår från scenario ett har jag utan tvekan förlorat på affären i det korta perspektivet. Ser man till att jag blandat in några bolag där jag förväntar mig höjd utdelning över tid kan det på sikt ändå visa sig att affären var rätt. Faller detta scenario ut har jag just bestämt mig för att sänka min förväntade direktavkastning med ungefär 1,9 %.

Utgår vi från vad jag tror är det absolut mest sannolika scenariot, nummer två, så är det nästan jämnt skägg. Den nya portföljen förväntas i dagsläget generera en direktavkastning uppgående till 6,8% initialt vilket faktiskt är tre tiondelar högre än vad jag faktiskt förväntade mig att få från SAS Preffen och med det resultatet är jag klart nöjd.

Jag uppskattar också den nya fördelningen i portföljen eftersom jag ser det som att dessa transaktioner sänkt risken en gnutta.



Bildkälla: freeimages.com

2 kommentarer:

  1. Säga vad man vill om SAS-preffen men spännande är det att se hur det blir med inlösen iaf :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en av de där spännande aktierna. Om de delinlöser som du skrev om är det inte helt osannolikt att jag ger mig in i aktien igen 😀

      Radera