lördag 22 juli 2017

Service värd priset

Inlägget är inte sponsrat men det innehåller en reklambanner längst ned

Nu har jag haft semester i två av tre veckor och vi har hunnit med att besöka vänner och familj i nästan hela Sverige. Förra veckan gjorde vi en visit i Karlstad där vi besökte goda vänner.

Karlstad är en trevlig stad med Klarälven som rinner genom staden innan den rinner ut i Vänern på vilkens strand utkanterna av Karlstad vilar.



Under besöket hann vi med ett litet restaurangbesök. Det var länge sedan familjen AvL gick på restaurang nu eftersom vi inte tycker att det är särdeles njutbart att gå på finrestaurang med ett spädbarn. Finrestaurang blev det nu inte men på Apotekare Kaujsers köksmingel fick vi helt hygglig mat även om priserna var relativt väl tilltagna. Det som dock gjorde besöket riktigt angenämt var personalen.

Som man skall ringde vi i förväg och beställde bord vilket innebar att personalen hade flyttat om på uteserveringen för att vi skulle kunna sitta sex personer med en barnvagn i ett skyddat och relativt tyst läge. När vi kom dit var ju stora delar av sällskapet besvärligt allergiska mot det mesta men eftersom det var en ganska lugn dag kom kocken ut och snackade lite med oss och hjälpte oss välja.

När Joy behövde bytas på fixade personalen en skötstation åt oss eftersom det inte fanns (däremot fanns det en rejält tilltagen handikapptoa där man med fördel kunde byta blöja på också). Jag passade på att snacka rökning med kocken eftersom jag har funderat på att röka olika typer av mat men jag har varit osäker på hur det funkar under köksfläkten och vi resonerade oss fram till lösningar som eventuellt kan redogöras för senare i höst när jag hunnit prova det.

Allting gick lekande lätt och vi behövde inte anstränga oss för att få vatten, mer i glasen, lägga till extrarätter när vi vinkade in extra vänner från gatan osv. Vi var ett riktigt jobbigt gäng kunder (om man ser ur personalens perspektiv) men de löste det med bravur och stora leenden vilket gjorde en mycket trevlig dag till en fulländad afton.

Maten var aningen mer vällagad än på den standardiserade sportbaren men med tanke på att menyn var långt bättre komponerad får maten ändå klart godkänt även om det inte var en upplevelse som påkallar gastronomisk avgudadyrkan.

Har ni vägarna förbi hoppas jag ni får en lika trevlig kväll och ett lika trevligt bemötande. Jag grävde djupare i plånbokens dammiga sedelfack än jag gjort på länge för att förse personalen med den dricks de så väl förtjänat.

Tack Karlstad för denna gång.


Bildkälla: kt.se

6 kommentarer:

  1. @AvL

    Din skrivningen ni tycker inte det är trevligt att gå på finrestaurang med småbarn. Detta väcker frågor. Vad tror du omgivningen tycker om att höra en gallskrikande unge när man avnjuter en bättre middag?

    En sak som håller på att reta gallfeber på mig är dessa inbillade allergier mot allting. Var på lokal vid ett tillfälle i förra veckan. Jodå! Det var glutenallergi. En kärring kunde bara dricka pinot noir viner. Vitlök kunde inte intagas. Och så detta socker. Många får patologiska rysningar bara detta namn nämns. Tycker personalen var fantastisk. Hoppas de fick bra med dricks.

    Med vänlig hälsning

    Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. En sån bitterhet Lars.

      1: Som du säkert vet vid det här laget har jag varit kock länge och jag har ett stort intresse för mat och matlagning och restaurangupplevelser i synnerhet så det är inte uteslutande för vår skull vi avhåller oss från restaurangbesök med ett spädbarn då jag själv helst ser att spädbarn inte är med de andra gästerna när jag är på restaurang eftersom detta kan förstöra upplevelsen. Nu vill jag dock påpeka att det finns föräldrar som hanterar detta på ett bra sätt dvs går därifrån med barnet om det blir problem. Denna kategori tillhör givetvis vi och Joy är en osedvanligt lugn bäbis så ovanstående restaurangupplevelse förflöt helt smärtfritt utan det minsta gnäll som kunde störa omgivningen.

      2: Inbillade allergier kan för all del vara problematiska men det är extremt drygt att inte ens reflektera över att allergierna kan vara verkliga. I mitt fall har jag efter extensiva tester och undersökningar diagnostiserats men det är egentligen egalt för det är inte du som har problemet med allergierna vid ett restaurangbesök, det är personalen och som jag skrev, är jag mycket väl medveten om att vi var ett mycket besvärligt sällskap ur det hänseendet men personalen löste det hela med bravur och som branschinsatt vet jag hur svårt det kan vara vilket var den främsta anledningen till att alls skriva den här artikeln.

      3: Som jag skrev i sista stycket kryddades notan med betydligt mer frikostig dricks än jag vanligtvis ger och då brukar jag ändå försöka vara ganska generös eftersom jag vet hur de har det.

      Må väl

      Radera
    2. @AvL

      Visst vet jag att du är kock. Lagade din tomat och baconpasta förra veckan mycket gott. Skickade några julkort ifjol. Du vann solklart klassen Årets kock. När det gäller småbarn, och restaurangbesök är bevisen entydiga. Dessa två bör ej förenas.

      Har man middag hemma bör zoomedlemmar i familjen isoleras från middagen. Jag pratar här om morrande hundar, och klösande katter. Ett otyg i sådana här sammanhang.

      Fortsatt trevlig semester

      Lars

      Radera
    3. :-)

      Jag kan helt klart hålla med om att det är viktigt att alla inblandade försöker minimera mängden påfrestningar när det kommer till måltidssammanhang oavsett om det är i hemmamiljö eller på restaurang.

      Alla behöver vi tillfällen varje dag då vi befinner oss i en stressfri miljö och middagen är en given tidpunkt för njutning, i alla fall i vår familj. Det är också anledningen till att vi inte kommer bevista några restauranger där inte vi med god marginal kan se till att andra gäster inte störs av vår vistelse. Sagda restaurang hade mycket gott om svängrum för att vi på ett snabbt och effektivt sätt skulle kunna lämna lokalen om Joy skulle ställa till problem.

      Jag tror tyvärr att du har rätt i att många föräldrar inte respekterar sin omgivning tillräckligt och anser att barnen borde få följa med på allt. Personligen anser jag att man som människa och inte minst förälder skall försöka utsätta sin omgivning för så lite påfrestningar som möjligt oavsett situation.

      Tack Lars, för förtydligandet. Hoppas du har det bra.

      Radera
  2. Låter trevligt det där, har vi vägarna förbi Karlstad så varför inte.
    Avrundade du med en god cigarr? :-)
    Gällande god service kommer jag aldrig att glömma Grythyttan!
    Efter en alldeles underbar middag, så släppte jag kommentaren -För att göra detta till en fullständigt fantastisk kväll är det bara en cigarr som fattas.
    Varpå man genast sa -Då dukar vi ut efterrätten kaffet och Cognacen på altanen och kommer ut med humidoren !!!!!
    Det var då jag insåg att detta måste vara Paradiset :-)
    Tycker inte att man är bortskämd med den fantastiska servicen ....
    Detta var kanske 15 år sedan, så jag vet inte om det fortfarande är paradiset men man kan ju alltid hoppas :-)

    Ha en härlig sommar!
    Med vänlig hälsning
    /Rille

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Rille

      Det är bara jag i det sällskapet som röker cigarr och jag hade ingen med mig så nej, det blev tyvärr inte men det var fint ändå.

      Grythyttan alltså. Måste ta mig dit någon dag men det får bli när Joy blivit lite äldre. Det låter hur som helst mycket trevligt.

      Ha det gött själv

      Radera