måndag 24 juli 2017

4 % per vecka


Inlägget innehåller affiliatelänkar

Den gångna veckan var svår mot börsen som backade hela fyra procent. De senaste veckorna har rapporterna strömmat in och goda rapporter har nätt och jämnt fått kursen att gunga till men när bolagen inte klarar av att nå upp till de höga förväntningarna skickas kursen ned rejält.

Detta säger mig att förväntningarna är en aning för högt ställda och det är väl ungefär där jag landat i min tro också. Därför känns det ändå ganska bra att börshumöret har mattats en gnutta och att man nu kan köpa vissa bolag till rimligare multiplar än för en vecka sedan; med lite tur fortsätter det ned.



För så är det att vara utdelningsinvesterare. När börsen går upp blir man glad för att värdet på portföljen ökar och när börsen går ned kan man köpa framtida utdelningar billigare och vem vill inte få framtida inkomster så billigt som möjligt?

Vissa bolag har uppvisat kostnadsproblem och tillväxtsvårigheter. Exempel här är Nordea, Nobina och Cloetta. Nobina har jag skrivit en del om på sistone och det är i ärlighetens namn det bolag jag tror är billigast just nu i min portfölj. Omsättningen ökar som förväntat men kostnadsmassan var tung i första kvartalet men jag tror att dessa problem är övergående varför ett aktiepris runt 40 kr är billigt. Ett p/e på 7 och en förväntad utdelning nästa år på någonstans mellan 7-8,5 % gör bolaget attraktivt så länge man inte tror på en stundande kris i bolaget vilket jag inte gör.

Således har jag handlat Nobina i spannet 39,7-40,6 kr.

Jag köpte också en näve Cloetta i förra veckan eftersom aktien nu är tillbaka på sin trendkurva och mina beräkningar säger att det borde kunna vara ett okay pris så länge förvärvet av Candy King kan integreras på ett bra vis och förhandlingen med försäkringsbolaget gällande den där explosionen man hade som skadade en produktionslinje.

Jag har inte köpt några Nordeaaktier ännu för jag tror att den aktien kan tänkas sjunka under hundralappen inom kort och då är det mer attraktivt.

Andra bolag som rapporterat har gått riktigt bra. Castellum och Hemfosa tuggar på som starka ånglok och båda aktierna har backat lite på sistone varför jag ökat en gnutta i båda. Hemfosas rapport var näst intill fantastisk med ett förvaltningsresultat som nära nog dubblades och Castellums dito var inte fy skam den heller med.

Störst skräll tycker jag ändå att Tele2 drog till med i sin rapport där man visade upp styrka och meddelar bland annat att det man har lyckats öka resultatet per aktie med 67% det första halvåret jämfört med föregående år och kassaflödet är åter igen på banan. Jag vill dock ha ett eller två kvartal till av goda resultat innan jag ökar min redan hyggliga position men skulle marknaden sätta sig rejält framöver är jag givetvis inte omöjlig.

Som det ser ut nu så tycker jag att mycket är dyrt men det finns ändå ljusglimtar och möjliga köp. Den som lever får se om besluten var bra men personligen hoppas jag på fler köp den här veckan.

Hur agerar du?


Bildkälla: freeimages.com

4 kommentarer:

  1. Tråkig som jag är nuförtiden behåller jag mina aktier och kommer att köpa fler vid nästa kvartalsslut. Mina försök att tajma marknaden har inte varit framgångsrika, något jag numera till slut verkar ha insett.

    Lycka till med investeringarna.

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är mycket bättre på avhållsamhet än jag är. Jag tycker ju att det är skitkul att köpa aktier. Det som gör dig och mig hyffsat lika ändå är att jag köper alltid vilket gör att inte heller jag tajmar marknaden någe särdeles utan köper mest hela tiden fast jag gör det oftare.

      Radera
  2. Tänker som du. Förra veckan blev det Tieto och Skanska bland annat. Idag Acando ... länge sedan den var nere på min GAV.

    Den tråkigaste har varit Ultimate Travel som bara fortsätter ned...slutat köpa nu för det har blivit för strt innehav pga alla stödköp... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är viktigt att ha balans i portföljen så det är nog bra att sluta när ett innehav rusar iväg. Det finns ju mycket annat kul att köpa :-)

      Radera