tisdag 18 juli 2017

AVL-Portföljen köper ännu fler bussar

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Nu var det dags igen för en påfyllning i AVL-Portföljen och den här månaden blev det bussföretaget Nobina som fick månadsinsättningen. Nobinaaktien har åkt på ganska mycket stryk på sistone och är nu ner över 30 % från toppen.

Senaste rapporten över det brutna räkenskapsårets första kvartal skrev jag lite om här. Man har haft en del motgångar och förra året var ganska tungt jämförelsemässigt men det som är viktigt är att kostnaderna hade ökat mer än vad omsättningen gjort vilket innebar att marginalen minskade och vinsten blev dålig.


Jag gör bedömningen att det mesta av kostnadsökningen är av engångs-/övergående karaktär och på lite sikt kommer bolaget tillbaka igen. Man säger själv att man skall ta krafttag mot Swebus som är ett riktigt sänke och man kommer sänka kostnaderna för personalutbildning m.m. Dock riskerar även nästa kvartal att bli svagt men sedan borde det vända igen.

Efter den svaga rapporten har det noterats en hel del insiderköp där den nya VD´n köper inom ramen för incitamentsprogrammet men även andra ledande befattningshavare köper vilket jag tolkar som positivt. Analytikernas estimat på framtiden har sjunkit men man tror att företaget skall kunna leva upp till sina egna marginalmål om 4,5 % redan nästa år och för innevarande år tror man att man kommer klara att hålla föregående års nivåer eller aningen bättre och man tror dessutom på att utdelningen skall öka från 3,1 kr till 3,42 kr.

Detta tror jag är att ta i från tårna. Även om det finns en rejäl skattefordran att ta av och goda förutsättningar för redovisningsmässiga justeringar som kan förbättra resultatet tror jag att de kommer få svårt att motivera en höjd utdelning och jag tror inte heller att det är sannolikt att man kan bibehålla föregående års resultat.

Med det sagt kostar en aktie idag 40,5 kr/st och med en långsiktig tro om att företaget kan hålla en omsättningsökning på 3-4 % om året med bibehållen marginal får jag ihop den kalkylen även om bolaget skulle uppvisa ett resultat som backar 20-30 % i år med efterföljande utdelningssänkning.

Det jag försöker säga är att mina beräkningar säger att aktien borde vara ganska billig i dagsläget och att det är därför jag köper aktien både i AVL-Portföljen och i min stora portfölj.

Köp

Den 14/7 köptes 13 aktier i Nobina för 40 kr/st vilket blev 520 kr totalt. Det innebär att portföljen ser ut som följer


Portföljen har backat ganska rejält det senaste mer rapportbesvikelser från både Nobina och Cloetta samtidigt som det varit sommarstiltje på börsen så portföljvärdet om 9386 kr innebär att vi fått en avkastning på 4,3 % sedan start vilket är svagt men inte orimligt svagt. Snart är det löning igen och då kommer det in nya friska pengar i portföljen som kan hjälpa till att skapa avkastning.

Lycka till


Bildkälla: nobina.se och nordnet.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar