tisdag 11 juli 2017

(Falsk) marknadsföring


Inlägget innehåller affiliatelänkar

Marknadsföring är komplicerat. Det kostar mängder av pengar och man måste hålla tungan rätt i mun när man skapar och sänder sitt budskap. Jag blev själv uppmärksammad nyligen på att alla inlägg jag skriver vilka innehåller någon form av reklambudskap, oavsett om det är reklambanners, länkar eller hela sponsrade inlägg, så skall det tydligt markeras överst i inlägget att det finns reklam i inlägget. Därför kommer alla inlägg framöver ha den där lilla texten högst upp som säger att inlägget innehåller reklam men ni kan vara förvissade om att inget har ändrats i budskapet jag har. Jag skriver precis som vanligt precis det jag tycker och tänker.

Det där med vad man får och inte får göra är ibland knepigt. Personligen tycker jag att det är förhållandevis enkelt att följa lag och regel men ibland är regelverket öppet för tolkning och då kan det bli svårare. Sen finns det ju de som anser att lagar mest är att se som rekommendationer. Jag pratade häromsistens med en snubbe som "abonnerade" på bussfilen och han kunde verkligen inte förstå hur folk kunde anse att vi hade ett trafikproblem i våra större städer. Han kom alltid fram varhelst och närhelst han ville. Det framkom då att han valde att köra på ställen man inte får, exv bussfilen, och eftersom han blev tagen någon gång per kvartal kostade det honom således ungefär 1500 kr att köra på det viset och det tyckte han att det var klart värt.

Han reflekterade inte alls över att det han gjorde inte var rätt utan för honom handlade det uteslutande om ett pris för att motta bekvämlighet. Vi kan väl konstatera att jag inte riktigt delade hans åsikter i frågan och så kan vi gå vidare därifrån.

En annan sak som ganska nyligen föranledde viss eftertanke från min sida var en hylla på systembolaget vilken jag kände ett stort behov att fota.


Det är ganska lätt att slinta ibland och tyvärr kan reglerna vara ganska rigida varför det egentligen inte spelar någon roll. I det här fallet skulle man kanske kunna hävda att det är falsk marknadsföring eller så har någon på systembolaget en annan uppfattning om begreppet småflaskor än jag har. Jag är vanligtvis av åsikten att en och en halv liter vin är mer än tillräckligt och eftersom de flesta flaskor på bolaget är mindre än så kan jag tycka att det finns en viss tveksamhet i budskapet men jag tyckte ändå det fanns en stor portion humor i det här så jag gläds åt det hela.



Bildkälla: att välja lycka



4 kommentarer:

  1. Viktigt det där med reklamen på bloggen och tack för att du även tidigare uppmärksammat mig på reglerna där. Samma gäller ju bilder som vi skrev ett inlägg om på bloggen för ett tag sedan. Jag ser att många använder vad som verkar vara olovliga bilder på sina bloggar och hemsidor. Det kan kosta 24 månader bakom galler...

    http://aktiepappa.blogspot.se/2017/01/olovlig-bloggbild-2-ar-i-fangelse.html?m=1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det inlägget hjälpte mig att lägga in bilder på ett bättre sätt så tack själv. Det är fint att kunna hjälpas åt.

      Radera
  2. Ja, om det är okej att bryta mot lagar och förstöra för andra människor genom att köra i bussfilen bara för att man över tid tycker att det är värt pengarna, måste det ju vara okej att stjäla från arbetsplatser och andra människors hem bara risken att bli upptäckt är låg nog. Fy vilket nedrigt beteende.

    SvaraRadera