torsdag 8 december 2016

Spelpengar som sparas kan bli en riktig "lottovinst"

För inte så länge sedan fångade jag upp en artikel publicerad av Folksam eftersom någon jag följer på twitter länkade till den och det som fastnade hos herr AvL var att genomsnittssvensken lägger 465 kr/mån på spel. Jisses.

Bild: Pixabay.com

Länk till artikeln hittar du här.

Jag kan förstå tjusningen men jag spelar mycket sparsamt själv. Det händer att det landar en skraplott på kvittot någon gång per år men det är också allt men 450 kr i månaden är fullständigt otänkbart. Och dessa kostnader är som följd av en önskan att vinna massor av pengar och nå en ekonomisk plats där man tror att livet kommer vara enklare eller innehålla fler element man drömmer om.

Sifo som står bakom undersökningen har räknat på att man kan spara ihop en miljon ganska enkelt om man istället sparar pengarna och man har antagit 5,5-6 % årlig avkastning och 45 års spartid.

6 % årlig avkastning är en rimlig avkastningsnivå och det är osannolikt att man klarar av att komma mycket högre än så om sparhorisonten är så lång som 45 år men jag vill filosofera lite över ränta på ränta effekten här. Den sparade summan är 251,100 kr vilket är en rejäl slant i sig själv. På så lång tid som 45 år är dock räntan det viktigaste och om jag använder herr Thelenius sparkalkylator kan jag konstatera att skatteeffekten också spelar roll.


Källa: z2036.blogspot.se
En snabb excelsnurra säger mig att Sifo helt enkelt har multiplicerat sparsumman med avkastningsnivån varje år och därför ger ovanstående ett något lägre resultat än de 1,1 miljonerna som man får fram i undersökningen. Jag har ju dessutom räknat på 465 kr och inte på 500 kr och 5.5 % ränta som man gör i undersökningen. Man har också alternativet 400 kr/mån och 6 % avkastning och får fortfarande en miljon vid pension.

Nu vill jag göra det lite intressantare. De senaste 30 åren har den svenska börsen gett en genomsnittlig avkastning på 11 %. Skulle man anta att det kan fortsätta så får vi följande resultat av vårt sparande.

Källa: z2036.blogspot.se

Nu börjar vi snacka lottovinst på riktigt. Låt oss vara en aning mer obscena i våra antagande och anta att det är en familj om två personer som gör det här. Då kommer vi upp i 8.5 miljoner men låt oss inte stanna där. Låt oss anta att de fortsätter hela vägen till sin död och lämnar över sina sparade slantar till nästa generation. Medellivslängden är 80-84 år idag så låt oss anta 82 år vilket ger en sparhorisont på 64 år.


Källa: z2036.blogspot.se

Lottovinsten är nu uppe i 51,5 miljoner kronor och det enda man behöver spara är 465 kr/person och månad. Nu kanske det är fullständigt orimliga antaganden med 11 % i årlig avkastning under så lång tid men då väljer jag att luta mig tillbaka och konstatera att Warren Buffett har klarat att skapa en genomsnittlig avkastning på nära 20 % om året i närmare ett halvt sekel så omöjligt är det definitivt inte.

Sluta spela och börja spara



Bildkälla: pixabay.com
Bildkälla: z2036.blogspot.se





4 kommentarer:

  1. Tja!

    Jag spelar säkert för 600-800 per månad. Självklart finns en önskan om att vinna pengar men en minst lika stor del i det hela är spänningen och att det är roligt. En hobby helt enkelt. Däremot är det en farlig hobby och det kan snabbt eskalera om man inte är på sin vakt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror du slår huvudet på spiken där. Jag är inte emot konsumtion så länge den är medveten. Så länge man ser det som en hobby och inte någonting som skall ge inkomst är det väl okej att spela precis som det är rimligt att spela golf så länge man inte rättfärdigar sina golfresor med att det kommer ge pengar i slutändan.

      Det kan hända men det är inte sannolikt att alla som håller på får en stor check i slutändan. Däremot är det sannolikt att sparande ger ökad ekonomisk frihet.

      Radera
  2. Härligt inlägg :) Spelar själv aldrig om pengar. Det finns gott om gratis spel som ger spänning så det räcker för min del. Har man en gång träffat en spelmissbrukare som spelat bort allt dom äger och har inser man att man själv inte vill hamna i samma situation. Av den anledningen undviker jag även att investera i spel bolag. Säger du åt en genomsnittssvensk att inte spela och investera på börsen är det nog många som tycker du är knäpp. Men det skulle vara betydligt förnuftigare. Men långsiktighet finns inte hos alla. Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du gillar det. Vi spelade bingolotto på 90-talet i familjen och sen händer det att jag köper en trisslott någon gång om året kanske men annars håller jag mig borta från spel.

      Hustrun är motståndare till spel och spelbolag av etiska skäl eftersom hon är läkare och ser konsekvenserna regelbundet och därför finns det inget spelande i portföljen heller hos oss.

      Radera