torsdag 29 december 2016

2016 ligger i betraktarens ögon

Ett par dagar kvar och jag tar tillfället i akt att reflektera över året som gått.

Bild: freeimages.com

Börsen

I januari/februari upplevde vi en börsbergochdalbana vilken var riktigt spännande och eftersom den var ganska utdragen lyckades jag skyffla in ganska mycket pengar under perioden. Givetvis fick jag inte in allt under någon form av botten men ändå.

Efter det kom Brexit och då var jag egentligen för feg för att köpa och samtidigt hoppades jag på en bredare nedgång varför det bara blev köp för några tusenlappar och den rejäla uppgången sedan dess har bara påverkat portföljen i allmänna termer. Näst kom en utdragen Trumpaffär men upp- och nedgångar men under hela den historien köpte jag bara när tillfälle gavs eller med den normala regelbundenheten.

Börsen har onekligen varit spännande i år och vi avslutar börsåret på ett ganska behagligt plusresultat vilket få säkert hade gissat i början av februari.

Privat

Privat har det också varit ett turbulent år men huvudsakligen positiva nyheter än så länge. För den som orkat läsa de 271 inlägg jag skrivit idag har varit med på resan där jag avslutade mina masterstudier, fick ett jobb med glada och trevliga arbetskamrater och började bygga ett liv som jag förhoppningsvis kan trivas i länge.

Nu under hösten har jag avslöjat att det är dags för mig att bli pappa och att vi har köpt en ny bostad vilket kommer ändra familjens livssituation ganska rejält och bloggandet kan komma att förändras men det är min direkta övertygelse att jag kommer fortsätta länge till. Dock kan det bli så att ni är tvungna att stå ut med ekonomiska beräkningar och sparmodeller gällande blöjor och barnmat men för er utan barn kan det bli en bra förberedelse och för er andra, ja läs det ni vill och skit i resten. Det gäller förövrigt ni som inte har barn också.

Bloggar, poddar, gemenskap

Det är ganska populärt att skriva några rader om sina bloggande eller poddande grannar och ge utmärkelser. Jag kan konstatera att jag gillar trenden där man ger varandra uppmärksamhet men jag tävlar inte och även om det är kul att få utmärkelser så kommer ni inte få någon från mig i år tyvärr.

Däremot vill jag tacka er alla som lägger ned tid på att skriva bloggar eller producera poddar. Dessa alster bidrar till den kollektiva förståelsen och ökar min kunskap. Jag hinner inte längre läsa allt som sänds ut i mitt flöde men jag tar del av så mycket jag hinner och ni är helt fantastiska allihopa.

Jag vill också passa på att tacka alla ni som läser den här bloggen och ett extra tack till er som kommenterar. Det är ni som skapar dynamiken i bloggen och tillsammans driver vi historien framåt.

Med dessa ord avslutar jag bloggåret 2016 och hoppas att nästa år kan bidra med lika mycket positivitet och glädje för mig och för er som det innevarande året givit.

Ta hand om er allihopa så syns vi igen nästa år.


Bildkälla: freeimages.com

4 kommentarer:

  1. God fortsättning och jag ser fram emot blöjsparmodellerna!

    / Rookien (och "nybliven" förälder)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Tjenare Rookien. Jag lovar inget men jag skall göra mitt yttersta för att tillgodose behovet av spartips som nybliven förälder... :-)

      Radera
  2. Tack för i år, och för många bra och välskrivna inlägg! :-)

    Gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Framtida Frihet och gott nytt år.

      Nästa år kör vi bigger and better :-) Tack själv för en lysande blogg.

      Radera