torsdag 15 december 2016

Får julklappen vara gratis?

I de flesta situationer där presenter är aktuella mår jag lite dåligt. Jag får prestationsångest för att presenterna jag ger bort inte är tillräckligt bra eller så får jag ångest för att jag inte visar tillräckligt med uppskattning.

Bild:Pixabay.com
Att säga att jag avskyr situationer där presenter är en viktig del är en underdrift men som känslomässig konflikt är jag ganska förtjust i att få och ge presenter vilket gör det hela ännu jobbigare för det är svårt att vinna då.

Av någon anledning finns det många som anser att pengar är viktigt när det handlar om gåvor. Det kan vara att alla barn måste få julklappar av samma monetära värde för att det skall vara rättvist eller att presenterna man ger bort måste kosta en viss minsta summa för att man skall slippa skämmas över priset.

Personligen avskyr jag pengahetsen betydligt mer än själva hanterandet av gåvor. Ett monetärt värde säger absolut ingenting om den känslomässiga investering som ligger bakom gåvan och det senare är i min värld långt viktigare än det förra.

För ganska många år sedan listade min hustru ut att jag gillar att få presenter men att jag har en väldigt kluven relation till dem men hon lyckades lista ut en sak till och det är att jag har ganska svårt att inte sätta ett monetärt värde på gåvan men att jag är så besvärlig att jag uppskattar fina, användbara och kärleksfulla gåvor mer om jag vet att de kostat lite i rent monetära termer. Det värsta jag vet är att få dyra saker och framför allt från människor jag vet har ont om pengar. Inte för att jag inte uppskattar prylen utan för att jag lider av den stora kostnaden och det ekonomiska bakslag jag vet att det måste innebära för personen bakom gåvan.

Jag är alltså av den direkta åsikten att ju mer känsla det ligger i presenten desto bättre, och jag blir extra glad om det är en billig present.

När jag tänker på riktigt bra presenter är det i regel upplevelser av något slag eller gåvor där jag vet att givaren har ansträngt sig för min skull. En av de bästa presenterna jag fått var en begagnad dvd som hustrun lyckats leta fram efter flera månaders letande på en enorm mängd ställen. Pengamässigt handlade det om en struntsumma på ett par tior men mängden kärlek och eftertanke som ingick i gåvan var enorm då hon visste att just den dvd´n var det bästa hon kunde hitta på och hon visste det eftersom jag tjatat en del om min besvikelse över att jag inte själv klarat av att få tag i den.

För mig är svaret att jag föredrar billiga presenter framför dyra om gåvan inkluderar känsla och eftertanke och ja, lyckas man få en bra present att bli gratis då är jag en ganska lycklig filur.


Bildkälla: pixabay.com

4 kommentarer:

  1. Presenter kan vara svårt, lite som att byta pengar! Vi har valt att inte köpa julklappar till varandra i år, utan i stället göra något tillsammans!

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig/oss är det svåra inte mellan herr och fru utan alla andra där vi ännu inte lyckats komma undan. Vi har de senaste åren konstaterat att det bara är barnen vi ger julklappar och det är en stor befrielse.

      Radera
  2. Eftersom jag har flyttat mycket genom åren och redan anser mig ha det mesta jag behöver brukar jag be om praktiska presenter som t.ex. kläder. Eftersom många vänner och bekanta också har det mesta de behöver brukar jag ofta köpa ät- eller drickbara presenter vilket uppskattas och kommer till användning i direkt anslutning till julfirandet. Där har jag gjort egna presenter, bl.a. i år, men du är mer initierad på det området - några tips på julbak, chocklad, knäck eller liknande att ge bort? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett år gjorde jag riktigt häftiga chokladtryfflar med smaker som skulle passa de som fick dem. Det var stark vanilj, blåbär, saffran, rökig whisky osv och det blev riktigt bra men det var ett år då vi nästan slutat med julklappar.

      Radera