söndag 25 december 2016

Årets sista veckans recept

Länge och väl har jag funderat på vad jag skulle skriva idag och efter mycket tanke konstaterade jag att jag vill reflektera över hur jag hanterar "livet efter jul". Jag har även funderat på huruvida jag skall lägga den här artikeln idag eller om det borde vara ett söndagsinlägg här men eftersom alla vet vad som hänt i veckan (JUL) så tänker jag att det räcker med lite god mat .

Bild: mittkok.expressen.se/

I regel köper och lagar vi mat i sådant vansinnigt överflöd att man kan äta julbordskäk i veckor efter julafton men jag tenderar att försöka vara lite försiktigare och istället köpa skinka efter jul då den är hysteriskt mycket billigare. Men oavsett sparsamhet och försiktighet så brukar det finnas lite rester över och det finns några saker jag brukar se till att göra efter jul och en av dem är pytt i panna.

Jag tar alla köttbullar och all kokt potatis, all prinskorv, skinkskalkar och andra köttrester och fyller ut med lite fräscha grönsaker och lite lök och så hackar jag alltihopa och steker det. Pytten kan med fördel serveras med lite av den överblivna rödbetssalladen och ett stekt ägg. Pytt i panna är för mig ganska långt ifrån julbordet och det brukar vara precis vad jag önskar efter jul.

En annan rätt jag brukar göra är någonting som min morfar brukade göra när jag var liten och det är risgrynsgrötsplättar. Han tog helt sonika överbliven risgrynsgröt och blandade i ett par ägg och lite vetemjöl och så stekte han plättar av smeten vilka han serverade med sylt. Detta är också ett bra sätt att göra av med rester om man tröttnat på julmaten. Jag skrev om detta i kommentarerna för en tid sedan och Micke från Sparo lät mig veta att plättar gjorda på risgrynsgröt inte var någonting som alla kände till. För er som inte provat det ännu. Hem och laga. NU!

Sist men inte minst brukar jag ta all överbliven lax oavsett rökning eller gravning och tärna ned det och göra en lax- & spenatpasta men om du klickar på receptlänken så kan ni väl vara eftertänksamma när ni handlar. Själv kör jag fryst, hackad spenat, jag kör ingen ost och jag väljer att göra sås på huvudsakligen mjölk och istället så reder jag såsen.

För några veckor sedan vann jag titeln som Årets Kock presenterat på bloggen Miljonär innan 30 men utnämningen är utformad av den kända bloggkommentatorn "Lars". Motiveringen var - enkelhet i god matlagning och det är helt riktigt att jag ofta försöker förenkla. Genom att förenkla matlagningen hoppas jag på att lyckas locka över fler till att laga mat själv. Om jag förenklar och samtidigt skapar god mat kan jag sätta guldkant på tillvaron med en minimal mängd resurser. Lite samma tänk som Jamie Oliver i sin serie thirty minute meal.

Det är ingen hemlighet att jag älskar god mat och dryck. Jag går gärna på restaurang och avnjuter måltider för mer pengar än jag är bekväm med att erkänna men jag är också överdrivet förtjust i att skapa en god måltid för mina vänner och min familj. Med små enkla medel kan man skapa saker med wowfaktor vilka skulle kosta mängder av pengar på lokal.

Jag önskar er alla en god fortsättning på året i alla ordens bemärkelser och jag lovar att fortsätta försöka inspirera även nästa år.

Laga mat, ta hand om dina pengar och din hälsa och vårda din framtid.

Lycka till



Bildkälla: mittkok.expressen.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar