lördag 2 januari 2021

Månadsavstämning december

Inlägget innehåller affiliatelänkar

December inleddes med en förkylning och avslutades med en förkylning. Jag visste inte att man kunde få en förkylning som gjorde att man förlorade doftsinnet om det inte var Covid men enligt testet jag gjorde i början av december kan man tydligen det... Låt mig vara aningen tveksamt inställd till testets träffsäkerhet men det enda detta egentligen innebar var att vi var ännu mer noggranna med att vara isolerade under storhelgerna.

I övrigt var december ganska trevlig men istället för snö och ljus avslutades året med ett grått pissregnande som höll i sig i närmare en vecka. Det är trist men envis som jag är blev det cigarr och portvin på nyårsafton.

Bild: Pixabay.com

Ekonomi

Den här månaden var rejält hektisk. Dels var jag med i en näve IPO:er som genererade några extra tusenlappar och jag bytte Pioneer till Fastpartner D när skattesituationen i Norge förändrades och så har jag skyfflat runt lite i fondportföljerna men till detta kommer också att jag också fått löst en hel del pengar när de sista av de projekt jag investerat i via Tessin betalat ut. Sedan tidigare har jag valt att inte investera via Tessin mer så nu skall jag hantera alla de pengarna.

Den här månaden har lite av pengarna och nysparandet (ca 0,5 % av portföljvärdet i varje) gått in i Xact högutdelande när den dippade mot 116 kr igen. Castellum fick en portion när den gick under 200 kr och Tele 2 fick en portion under 108 kr. Akelius D fick också en portion när den dippade ned till 1,51 euro och sist men inte minst köpte jag ett nytt litet bolag som beskriver sig som en teknikhandelskoncern och som är en serieförvärvare (ungefär som Indutrade) nämligen Christian Berner Tech Trade. Jag får försöka hitta tid att skriva om det bolaget för det är ett riktigt spännande litet bolag.

Portföljutveckling

Det egenhopsnickrade AVL-indexet avslutade månaden på +2,17 % (+11,62 %). YTD ger detta ett resultat för indexet på totalt +12,75 % (+10,36 %). 

Portföljen avslutade månaden på +3,19 % (+10,02 %) vilket summerar året till totalt +15,58 % (12,01 %).

Att avsluta skitåret 2020 på det här viset med portföljen är ändå ganska fantastiskt. Jag är mer än nöjd.

Sparande

Sista månaden med absurt hög inkomst. För all del är absurditeten aningen lägre den här månaden men jämför jag det jag vet jag kommer få nästa månad med det jag fick den här månaden så landar den här lönen på ungefär dubbelt av normalt.

Den här månaden sparade jag 91,38 % (85,95 %) och tar man bort utdelningarna blir det fortfarande drygt 80 % i sparkvot. Det hade nog egentligen varit mer rimligt att spara 80-85 % den här månaden men om jag petade in det där lilla extra kom jag upp i en magisk siffra i totalt sparande för helåret.

På helårsbasis blev nämligen sparkvoten totalt 70 % (67,88 %). Det är en ganska vansinnig nivå om man betänker att jag i början av året till och med tog ut några tusenlappar för att betala av billånet (en transaktion jag inte räknade som sparande).

På det hela taget är det inte så galet mycket mer än förra året. Tittar jag tillbaka har jag inte tjänat så galet mycket mer än förra året men allt extra har gått till sparande så det som förra året var lite ansträngande (63% sparande) var i år helt utan ansträngning. Tänk så det kan bli.

Utdelning

I vanliga fall är december den sämsta månaden jag har utdelningsmässigt men för att bolagen skulle hinna få ut lite pengar innan årsskiftet kom det en hel del extrapengar den här månaden som ändå plockade upp december till en medelmånad vilket annat år som helst.

Utdelningarna täckte 22,92 % (5,25 %) av en genomsnittsmånads kostnader. De pengarna räcker till dotterns samlade kostnader för ungefär ett kvartal om man inte räknar med julklappar.

Portföljen har täckt totalt 28,09 % (26,18 %) av ett genomsnittligt års kostnader. Målet för året var 25 % med den skillnaden jämfört med föregående år att kostnadsbasen är höjd avsevärt. 

Nästan allt jag haft utanför börsen har i år levererat extrautdelningar eller realiserats så året har blivit långt bättre än man hade kunnat förvänta sig.

Nedan hittar du en jämförelse över hur utdelningarna fördelar sig över året och hur det sett ut tidigare år.



Bild: AvL

Jag mottog 336,47 % mer pengar i utdelning den här månaden jämfört med samma månad 2019. 

Livskvalitet

Att vara sjuk ett par veckor i December var inte riktigt vad jag hade sett framför mig. Speciellt inte att vara sjuk samtidigt som dottern. Att därefter avsluta månaden med två veckor semester vilken ägnades tillsammans med sagda dotter innebar en viss utmaning.

Jag är inte riktigt funtad på samma sätt som alla dessa lattemammor vars instagrambilder bara går ut på att förevisa det perfekta livet med sina små änglar. Missförstå mig rätt nu, jag älskar min familj men tredje veckan av att ha en frustrerad, relativt frisk fyraåring inlåst i en trea kan få mig att vilja hoppa ut från fönstret. Både hon och jag behöver att hon umgås med jämnåriga men när förskolan är stängd eller hon är sjuk blir det inte så och man får väl bara acceptera det men det är inte högst upp på min lista över saker som förhöjer min livskvalitet.

December var tyvärr på det hela taget ganska trist även om den innehöll en ganska omfattande rad av mycket trevliga glimtar. Tillfällen där vi bakade pepparkakor, byggde kojor och pysslade.

Hälsa

Det här året går inte till historien som året då jag nådde min peak i fysisk förmåga men jag mår i alla fall inte avsevärt sämre än jag gjorde när året startade och det är ju alltid någonting.

På helåret är jag nog ändå 5 kg lättare och jag har fått en astma diagnostiserad och behandlad vilket gör att jag ser framför mig en återgång till ett rimligt fysiskt liv så fort man vågar umgås med folk igen.

Summering

Ett helt okej år på det hela taget men jag är ganska färdig med corona nu. Den enda corona jag någonsin mer vill beblanda mig med är en handrullad cigarr av coronatyp men å andra sidan kan jag tänka mig många möten med en sådan framöver. Kanske måste önska mig en humidor när jag fyller 40 år... Det är ju snart ju...

//Siffrorna inom parenteserna beskriver situationen föregående månad förutom när det gäller månadens utdelningarna då de beskriver nivån för samma månad året innan omräknat för innevarande års kostnadsnivå.//


Bildkälla: pixabay.com, AvL och Nordnet.se

2 kommentarer:

  1. I hear you, angående sjuk-friska/ understimulerade barn. Det är inte en dans på rosor, snarare LEGO-bitar i olika variationer. Grymt imponerad av din sparkvot, hursomhelst! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Fumlan. Alltid skönt att veta att man inte är ensam.

      Men du skall inte vara imponerad av sparkvoten. Dels räknar alla olika och dels har alla olika förutsättningar. Gemensamt som familj har vi nog inte mer än 40-50 % men eftersom jag tycker sparande är kul och hustrun tycker andra saker är roligt får jag leka med mitt... Det är ju vårt gemensamt oavsett vem som sparar det men det är inte helt rättvist att visa upp bara en sida av myntet även om jag försöker se till att det är så nära en verklighet det går...

      Radera