onsdag 20 januari 2021

2020 års löneförhöjning på kapitalinkomster

Det här är femte året i rad jag räknar ut föregående års löneförhöjning på kapitalinkomsterna. De tidigare inläggen hittar du här - 2016, 2017, 2018 & 2019 om du av någon anledning skulle vara intresserad.


En snabb recap: 2016 blev den totala utdelningstillväxten 5,17 % men då var också det allt jag beräknade. 2017 blev den organiska utdelningstillväxten 3,9 % och den förvärvade tillväxten 18,1 %. 2018 blev den organiska utdelningstillväxten 1,27 % och den förvärvade tillväxten 8,48 %. 2019 blev det 4,47 % organiskt och 26,76 % förvärvat.



2020

Vid ingången av 2020 ägde jag olika 64 aktier. En hel del av dem är preferensaktier och där vill jag helt sonika ha många för att sprida riskerna men jag samlar också på aktier så det tenderar att bli fler och fler.

Totalt under året 2020 mottog jag 15,2 % mer utdelningar jämfört med 2019. Det är en riktigt hygglig ökning ett år då många bolag inte delade ut alls och det mesta av det kommer givetvis från nysparande. Organiskt minskade nämligen utdelningarna med 21,6 % men eftersom jag köpte till mig 36,8 % .

Även i år har jag köpt aktier med en lägre direktavkastning men bara marginellt eftersom YOC bara sjunkit ett par tiondelar. Det som primärt har hänt är att jag har kunnat köpa en helsikes massa fler aktier under året i och med att jag har jobbat som en galning.

Prognos 2019

Jag hyser goda förhoppningar om att nå en kostnadstäckning om minst 30 % på mottagna utdelningar under 2021. Det betyder att jag måste lösa 20 % högre utdelningar än målnivån för i år men bara drygt 7 % mer än mottaget under 2020.

Problemet med 2020 var att en dryg tredjedel av mina utdelningar kom från extraordinära aktiviteter som exv extrautdelningar eller avslut av projekt via Tessin och eftersom jag inte längre investerar där längre kommer detta, i sanning, vara engångseffekter.

Däremot kan man ju anta att minskningen om 22 % återhämtas nästa år och tillsammans med ca 5 % organisk tillväxt (utdelningshöjningar) och ett hyggligt nysparande skall det nog gå att lösa. 

Jag har inte riktigt bestämt mig ännu för vilken målnivå jag skall ha men 30 % känns som en rimlig nivå att sikta på så önska mig lycka till.

2 kommentarer:

  1. Du placerar alltså inte längre via Tessin? Skriv gärna ett inlägg om varför och hur det gick med den plattformen. För det kunde vara bra med ett oberoende inlägg om det. Enligt reklamen är det ju lätta pengar i avkastning.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjenare

      Jag skrev faktiskt ett inlägg i affekt för nästan precis två år sedan.

      http://attvaljalycka.blogspot.com/2019/02/dags-att-skiljas-fran-tessin.html

      Jag investerar fortfarande inte i de projekten men det beror på fler saker än deras mediala bild så det kan jag visst ta och skriva lite om :-)

      Radera