fredag 17 januari 2020

2019 års löneförhöjning på kapitalinkomster

Se inlägg

http://attvaljalycka.blogspot.com/2019/01/2018-ars-loneforhojning-pa.html

Det här är fjärde året i rad jag räknar ut föregående års löneförhöjning på kapitalinkomsterna. De tidigare inläggen hittar du här - 2016, 2017 & 2018.

En snabb recap: 2016 blev den totala utdelningstillväxten 5,17 % men då var också det allt jag beräknade. 2017 blev den organiska utdelningstillväxten 3,9 % och den förvärvade tillväxten 18,1 %. 2018 blev den organiska utdelningstillväxten 1,27 % och den förvärvade tillväxten 8,48 %.



2019

Vid ingången av 2019 ägde jag 51 vilket är samma mängd som 2018 men flera av bolagen är annorlunda så det är en ren slump. Kanske av intresse är att utgången 2019 hade jag 56 aktier i portföljerna. En hel del av dem är preferensaktier och där vill jag helt sonika ha många för att sprida riskerna.

Förr om åren har jag haft en fin bild på hur mina bolag har höjt/sänkt sin utdelning. I år är jag handikappad så ni får hålla tillgodo med en generisk bild som representerar värdet av tid och avkastning... Eller nåt...




Totalt under året 2019 mottog jag 31,22 % mer utdelningar jämfört med 2018. Det är en massiv ökning och det mesta av det kommer från nysparande. Ökningsrelationen bestod av 14 % utdelningsökning och resterande 86 % var nyinvesteringar. Sagt lite annorlunda var 4,47 %-enheter utdelningsökningar och 26,76 %-enheter var nyinvesteringar av dessa 31,22 %.

Trots att jag köpt såpas mycket aktier med lägre utdelning att min YOC har sjunkit markant har alltså alla de pengar jag kunnat avsätta 2019 inneburit en gigantisk ökning rent procentuellt.

Den organiska utdelningsökningen är fortfarande ganska låg men det beror fortfarande på att en stor portion av utdelningarna kommer från aktier som inte höjer utdelningen även om andelen blir aningen mindre för varje år som går.

Prognos 2019

Förra året var prognosen 5-10 % i organisk tillväxt och målet för 2019 års utdelningar låg över 22 % högre än mottagna utdelningar 2018. Det var ett högt ställt mål vilket gick att slå med marginal. Dock innehöll årets utdelningar flera engångsutdelningar vilka hjälpte statistiken en hel del.

Målet för 2020 ligger drygt 35 % över nivån för målet 2019 men "bara" 15 % över min prognos för 2020 års utdelningar vilket innebär att om jag får 5 % organisk utdelningsökning och faktiskt klarar av att spara 40 % av min nuvarande inkomst till ungefär 4 % genomsnittlig direktavkastning kommer det att gå. Det blir på håret men det kan gå.

Matte är spännande men det är inte alltid lätt att överföra det till praktiken men jag borde klara ovanstående även om bankerna sänker sina utdelningar och jag inte får några extrautdelningar.

Håll tummarna.

2 kommentarer:

  1. Att dela upp utdelningsökningen i organisk och förvärvad har jag totalt missat. Det måste jag göra då det ju är jätteintressant.

    I uttagsfasen blir det ju bara organisk kvar, i alla fall för mig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Det är ett väldigt nördigt sätt att kika på sina egna finanser men jag tycker det är trevligt att veta varför jag får extrapengar varje månad men som du säger så kommer det vara lättare att beräkna i uttagsfasen...

      Radera