lördag 22 februari 2020

Portföljgenomgång bolag 51-59 Swedbank-WTG

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Sjätte och sista inlägget i den här maratonserien av portföljgenomgång (Bortsett från en kort sammanfattning).

Swedbank

Portföljandel: 2,12 %
P/E: 8,05
Direktavkastning: 10 % (kommer sänkas till våren)
Utdelningsandel:  50 % (från och med våren 2020)
Bransch: Finans

Verksamhet: En av nordens största fullservicebanker med verksamhet i Baltikum.

Investerinsantagande: För mig är det här en tudelad investering. Jag köpte huvuddelen av min position under finanskrisen med start runt en tjuga och sedan för ca fyrtio kronor så varje år får jag en direktavkastning på min investering motsvarande mellan 20-30 %. Utöver det har jag fortfarande +300 % vinst i positionen vilket gör att jag känslomässigt är mindre orolig i det här innehavet än i många andra men skall man se det rent logiskt är det en stor bank med stor andel svenska bolån. Med ett p/e på 8 och en p/b på 1,15 borde man kunna förvänta sig mellan 10-12 % avkastning per år men även om vi inkluderar vissa svårigheter borde tryggheten i intjäningen leda till minst 8-10 % genomsnittlig avkastning över lång tid och om räntan höjs någon procent eller tre det kommande decenniet borde inte bankerna lida av det så även om jag inte köper mer för jag tycker jag har tillräckligt så borde det ändå bli en skaplig avkastning på lång sikt.

Svolder B

Portföljandel: 3,53 %
P/E: Ej relevant för investmentbolag (nav/p 0,98 borde vara mer relevant)
Direktavkastning: 1,56 %
Utdelningsandel: N/A
Bransch: Investmentbolag

Verksamhet: Relativt aktivt investmentbolag med fokus på noterade småbolag

Investerinsantagande: Jag tycker att det är roligt att välja bolag själv men jag tycker verkligen inte det är fel att grunda i portföljen med ett antal investmentbolag och när man har ett bolag som styrs av Ulf Hedlund som har en låång historik av att investera lyckosamt i Svolder då sätter jag mig gärna i hans båt.

Jag köper så fort rabatten pendlar ned mot 10 % och kommer göra så även nästa gång det sker.


Tele2 B

Portföljandel: 3,4 %
P/E: 113 (vet inte riktigt hur de olika firmorna räknar men jag får e19 till ca 20)
Direktavkastning: 3,21 % (ej inkl 4,5 % bonus)
Utdelningsandel: ca 65 %
Bransch: Kommunikation

Verksamhet: De flesta kommunikationstjänsterna inkl TV i större delen av Europa.

Investerinsantagande: Ett tråkigt gammalt telekombolag som haft lite problem de sista åren men med diverse verksamhetsförändringar kanske man lyckas få till en viss tillväxt igen. P/e 20 är för högt för att jag skall köpa men inte för högt för att jag skall behålla givet de möjligheter som fortfarande finns för bolaget.


Transalta Renewables

Portföljandel: 1,58 %
P/E: 19,3 (p/CAFD ca 13)
Direktavkastning: 6 %
Utdelningsandel: 85 %
Bransch: Industri

Verksamhet: Äger och driver anläggningar för förnybar energi och kraftgenerering med hjälp av naturgas.

Investerinsantagande: Omställningen till förnybar energi fortgår och vi blir fler som vill utnyttja mer energi. Bolaget har växt med 12 % de senaste 5 åren och all tillväxt ramlar ned på sista raden. Hög direktavkastning men det var länge sedan höjning nu för man jobbar på tillväxt och för att få ned utdelningsandelen. Man har också haft problem med en anläggning man byggde men de problemen verkar lösta nu.

Som vanligt vågade jag inte köpa när aktien var nedtryckt och kostade 10 CAD utan jag väntade med att fylla på till nu i höstas när jag fick betala 14,50 istället men då tyckte jag det var ett bra pris så... Nu får det räcka med påfyllning på ett tag.

Walt Disney

Portföljandel: 1,30 %
P/E: 23,2
Direktavkastning: 1,23 %
Utdelningsandel: 28 %
Bransch: Kommunikation

Verksamhet: Det är Disney... Behövs det mer?

Investerinsantagande: Enormt bolag med hög grad av konkurrens, P/e 23, låg direktavkastning, 16 % ROE och 5 % EPS tillväxt de senaste 3 åren säger mig att jag sitter på en övervärderad aktie med begränsade förutsättningar för framtida tillväxt.

Men det skiter jag i för det är Kalle Anka och StarWars. Här snackar vi att investera med hjärtat. Jag kommer inte fortsätta kasta pengar på aktien om det visar sig bli en dålig investering men sist jag köpte aktier var i juli 2018 för 105 dollar stycket och då låg p/e på 12-13 och det är ett mycket mer angenämt pris på det här bolaget. Jag säljer inte trots värderingen men ser vi någonting fullständigt vansinnigt som p/e 30 eller att vinsten fullständigt kollapsar utan anledning får jag se över det.


Vitreous Glass

Portföljandel: 0,38 %
P/E: 12,9
Direktavkastning: 8,5 %
Utdelningsandel: nära 100 %
Bransch: Industri

Verksamhet: Rengör, krossar och säljer återvinningsglas till tillverkning av glasfiber i Alberta i Kanada.

Investerinsantagande: Det kan inte bli mycket tråkigare än så här. Nästan naturligt monopol men med en näst intill obefintlig tillväxt av samma skäl dvs att glas är tungt. Riktigt hög utdelning men jag vet inte om det här kommer bli mer än en bevakningspost för om det inte finns någon tillväxtpotential blir aktien mer av en ränte/preffliknande investering och när det nu ändå finns ganska mycket verksamhetsrisk i byggindustrikonjunkturen m.m. känns det kanske inte så spännande.

Å andra sidan behåller jag storbanker under premissen säkra vinster och det här bolaget växer 2 % om året som en klocka och har en direktavkastning på mellan 8-10 % om året. Det ger en potentiell avkastning på 10-12 % med förhållandevis låg risk så helt oattraktivt är det ju inte. Vi får väl se.


Wonderful Times Group

Portföljandel: 1,17 %
P/E: 42
Direktavkastning: 0 %
Utdelningsandel: N/A
Bransch: Konsument,cykliskt

Verksamhet: Utvecklar, producerar och säljer egna och licensierade barnartiklar i norden.

Investerinsantagande: WTG är ett litet bolag som säljer leksaker och barnprylar. Det är saker man bara måste bli glad av. Men anledningen till att jag köpte en post i slutet av december var för att Ola i Kvalitetsaktiepodden köpte massor av aktier och efter att ha läst allt jag kunde från de senaste 3 åren och lyssnat på ovan nämnda podd kom jag fram till att det kunde vara värt att chansa. Jag kom in 20 % billigare än Ola så jag är ganska komfortabel med min nivå även om det svänger 10 % om dagen.

Det här är en aktie med låg likviditet och det är ett bolag med 34 miljoner i börsvärde. Bolaget har lidit svårt av danska Top Toys konkurs förra året men jag konstaterar att man borde vara på plats med att ha löst det mesta av de problemen tillsammans med att man snart har betat av en goodwillavskrivning och när det är klart borde resultatet gå upp markant. Jag tror att det här kan bli en riktig kassako som kan tänkas börja dela ut redan 2020 (utdelning 2021). Jag tror att man kommer göra en liten vinst i år men tappa ca 5 miljoner i omsättning jämfört med föregående år men om allt faller in nästa år borde man kunna omsätta 90 miljoner och klarar man av samma vinst som 2018 men borträknat avskrivning och nedskrivning borde man kunna landa på 2,1 kr/aktie i vinst. 50 % utdelning ger 1,05 kr vilket på 8 kr blir en direktavkastning på drygt 13 %.

Hög risk men lyckas dom sitter jag på en guldgruva.


Summering

Jag vågar inte öka i WTG men det hade jag varit lika säker som Ola hade jag blåst in 5 % till men jag får väl vänta tills vändningen kommer. Det skall bli spännande att se hur Q4 gick.

Har du några tankar om ovanstående bolag?


Källor: Avanza.se, Seekingalpha.com, Morningstar.com, Finance.yahoo.com, Marketscreener.com, Borsdata.se samt företagens egna hemsidor

Inlägget är skrivet julen -19 så siffrorna kan ha ändrats något sedan dess.

4 kommentarer:

  1. Sjukt att ha köpt Swedbank för 20 kr. Grymt bra så här i efterhand :-) (som vanligt med aktier).
    Kul att läsa dina tankar kring dina innehav!
    /Arbetsplanen

    SvaraRadera
    Svar
    1. 😀 hade jag vetat vad jag gjorde då hade jag varit mycket nöjdare (och rikare) men jag klagar inte på det jag har även om jag vill vara tydlig med att det där är mer tur än någonting annat 😀

      Kul att du gillade det
      Ha en go helg

      Radera
  2. Swedbank är min favorit just nu, gått bra senaste tiden :)

    SvaraRadera